Headless e-Commerce – co to właściwie jest?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest headless e-Commerce?
  2. Jakie są jego zalety?

Headless eCommerce – co to właściwie jest?

Nieustannie rosnące oczekiwania klientów to rzeczywistość wszystkich firm. Nie inaczej jest w branży e-Commerce. W jej przypadku sporym wyzwaniem w ostatnich latach jest także konkurencja, która rośnie znacznie dynamiczniej, niż kiedykolwiek wcześniej. Trend zapoczątkowany w czasie pandemii cały czas ma się dobrze i nic nie wskazuje na to, by w najbliższych latach coś miało się zmienić. Przedsiębiorcy z tej branży, jeśli nie chcą wypaść z rynku, muszą robić wszystko, by środowisko, w którym spotykają się ze swoimi klientami, było jak najbardziej przyjemne. W tym celu inwestują w innowacje dla swoich e-sklepów, bo tradycyjna monolityczna architektura aplikacji internetowych powoli staje się niewystarczająca. I w tym miejscu pojawia się headless e-Commerce i doświadczenia, które oferuje.

Headless e-Commerce – co to?

Headless e-Commerce jest zupełnie nową koncepcją tworzenia oprogramowania. To architektura zakładająca oddzielenie frontendu (warstwy prezentacji aplikacji, czyli tego co widzi klient) od backendu (zaplecza technicznego odpowiedzialnego za funkcjonowanie systemu). Połączenie i komunikacja pomiędzy tymi dwiema warstwami odbywa się poprzez API. A co w praktyce daje to klientom, jak i firmom? Wykorzystanie headless pozwala przedsiębiorstwu dużo szybciej reagować na nowe wymagania użytkowników, bo osoby zajmujące się obsługą strony mogą łatwiej wprowadzać na niej wszelkie zmiany, ponieważ frontend i backend nie są od siebie uzależnione. Obecnie tę technologię wykorzystuje się przede wszystkim w systemach zarządzania treścią (headless CMS) czy też sklepach internetowych (omawiany w tym tekście headless e-Commerce).

Zalety headless e-Commerce

Technologia headless e-Commerce ma wiele zalet. Jej główne mocne strony to:

Headless e-Commerce – zaleta nr 1: elastyczność

Technologia headless e-Commerce daje to możliwość znacznie większej elastyczności we wdrażaniu nowych rozwiązań. Platformy e-Commerce B2B i B2C oparte o taką architekturę są znacznie bardziej otwarte na integrację z zewnętrznymi narzędziami. Wykorzystując headless, bez problemu możesz połączyć swoją swój e-sklep z inną aplikacją frontendową i rozwijać ją samodzielnie. Nie musisz polegać wtedy na współpracy z dostawcą rozwiązania backendowego. Ponadto cały proces takiej integracji jest łatwiejszy do przeprowadzenia.

Headless e-Commerce – zaleta nr 2: omnichannel

Chcesz wdrożyć dla swojego biznesu strategię omnichannel? Korzystając z rozwiązań headless e-Commercebędzie Ci dużo łatwiej. Uruchamianie kolejnych kanałów sprzedaży w tradycyjnych e-sklepach bywa skomplikowane. W przypadku architektury opartej o headless, do tworzenia nowych punktów styku z odbiorcami Twojej marki, wykorzystujesz tylko jedno źródło danych. Poprzez stworzenie indywidualnych frontendów uniwersalnie dopasowanych do innych kanałów, skracasz czas potrzebny na zbudowanie każdego kolejnego.

Headless e-Commerce – zaleta nr 3: niezależność

Wykorzystanie technologii headless e-Commerce zapewni Ci większą niezależność od dostawcy rozwiązania obsługującego Twój e-sklep. Zmiany i usprawnienia możesz wprowadzać szybciej i nie czekać na czas firmy, która zajmuje się jego koordynowaniem technicznym. Nowoczesne platformy headless commerce dają sprzedawcom dużą elastyczność w obszarze tworzenia doświadczeń spójnych z wizją marki. Takie rozwiązanie zdejmuje też ze sprzedawców odpowiedzialność za technologiczno-operacyjne aspekty prowadzenia biznesu (np. bieżącą aktualizację platformy).

Headless e-Commerce – zaleta nr 4: redukcja kosztów

Rozwój biznesu niejednokrotnie pociąga za sobą rosnące koszta. A co, gdyby je redukować, jednocześnie nie hamując wzrostu? Jeżeli planujesz rozwój swojego sklepu internetowego to architektura headless commerce może okazać się bardzo dobrym wyborem i pozwoli Ci zwiększać jego dynamikę i redukować koszta równocześnie. Przykładowo: prace, które są konieczne do uruchomienia aplikacji mobilnej w technologii headless e-Commerce mogą zostać ograniczone wyłącznie do stworzenia jej interfejsu.

Wprowadzenie headless e-Commerce – z czym to się je?

Wprowadzenie technologii headless do swojego e-biznesu wiąże się niestety z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Wynikają one przede wszystkim ze zmiany rodzaju technologii, na której zaprojektowany jest sklep online, co z kolei wiąże się z większą ilość pracy. Co więcej, nie można zapominać, że technologia ta, jak każda inna, ma swoje ograniczenia. Headless e-Commerce dopiero zaczyna rozpowszechniać się na rynku i gro platform nie ma go jeszcze w swojej ofercie. Decydując się na jego wdrożenie z powodu zalet, warto mieć na uwadze także wady, by nie przynieść projektantom, deweloperom i programistom mnóstwa dodatkowej pracy, która nie zostanie później umiejętnie wykorzystana.