Aby zrozumieć na czym polega funkcjonowanie platform B2B i B2C trzeba bliżej przyjrzeć się samemu modelowi sprzedaży. Istnieją dwa wiodące podejścia w kwestii budowania biznesu i kierowania swoich produktów do wybranej grupy konsumentów.
Pierwszą z nich jest model B2B (ang. business-to-business), który jest nastawiony na nawiązywanie kontaktów z innymi przedsiębiorstwami, czyli tzw. klientami biznesowymi. Relacje B2B można dostrzec w niemalże każdej branży, głównie, wtedy kiedy dochodzi do współpracy pomiędzy hurtowniami a producentami czy dostawcami a sprzedawcami. Głównym celem B2B jest handel ze stałymi konsumentami i bycie z nimi w dobrych relacjach.
Sprawa wygląda zupełnie inaczej jeśli chodzi o model sprzedażowy B2C (business-to-customer). Polega on na kierowaniu swoich ofert do szerszej grupy odbiorców, jakimi są osoby fizyczne. W takiej sytuacji firma sprzedaje swoje produkty i usługi po cenie detalicznej, a nie jak w przypadku B2B po cenie hurtowej.
W przypadku różnic pomiędzy B2B a B2C można wyróżnić wiele elementów,nie tylko jeśli chodzi o obsługę klienta. Modele różnią się od siebie przede wszystkim w sposobie podejmowania decyzji zakupowej. Konsument detaliczny zazwyczaj jest jedyną i ostateczną osobą, która decyduje o zakupie produktu. Dzięki temu, marketing B2C w łatwiejszy i szybszy sposób mogą skłonić konsumenta do dokonania transakcji. Sprzedaż B2B jest natomiast dużo bardziej złożona i decyzja o zakupie usługi jest rozłożona na kilku decydentów.
Następną różnicą jest inny cel zakupu. Konsumenci B2C przeważnie dokonują zakupów rzeczy prostych, mało skomplikowanych w użyciu. W przypadku B2B klienci biznesowi nabywają produkty, które mają przynieść im zysk lub zwrot z inwestycji. Co więcej, wraz z produktem lub usługą kupują często możliwość wdrożenia go w swojej organizacji, testowania go czy szkolenia z obsługi.
Różnice są dostrzegalne również w sposobie płatności. W B2C klienci po prostu opłacają swoje zamówienia przy wykorzystaniu systemu płatności internetowej, przelewu lub ewentualnie za pobraniem. Sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana w przypadku B2B, gdzie klienci zamawiają większe ilości towarów w różnych cenach. Na inne ceny mają wpływ indywidualne rabaty przyznawane stałym klientom, a płatność odbywa się na podstawie faktury lub proformy.
Ostatnią bardzo ważną różnicą pomiędzy platformami jest cykliczność robienia zakupów. Można zauważyć, że w przypadku B2B sprzedaż jest powtarzalna co jakiś czas. Może na to mieć wpływ sezonowości lub po prostu specyfika branży i zapotrzebowanie na konkretny produkt lub usługę co dany okres. Proces sprzedaży często odnawia się automatycznie. W przypadku współpracy z klientami B2C sprzedaż jest mniej skomplikowana. Nabywca kupuje jednorazowo przedmiot i najczęściej na tym kończy się współpraca z danym sklepem. Nie jest konieczne automatyzowanie procesu zakupu, gdyż nie jest pewne czy klient wróci do tego samego sklepu po tą samą rzecz.