Logityka dystrybucji – cele i zadania dystrybucji w przedsiębiorstwie


Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Jakie są zadania logistyki w dystrybucji?
  2. Jakie korzyści wiążą się z optymalizacją logistyki w firmie?

Logityka dystrybucji – cele i zadania dystrybucji w przedsiębiorstwie

Sprawna i rzetelna obsługa procesów logistycznych w dystrybucji to jeden z najważniejszych elementów wpływających na zadowolenie klientów. Jego pełna wydajność umożliwia obniżenie kosztów, jednocześnie poprawiając proces obsługi. Działania te bezpośrednio przyczyniają się do poprawy pozycji firmy na rynku. W jaki sposób je optymalizować? Jakie zadania spełnia logistyka dystrybucji? Jak poprawić zarządzanie procesami logistycznymi w dystrybucji? Na te pytania odpowiadam w poniższym artykule.

Jakie zadania spełnia logistyka dystrybucji?

Procesy logistyczne umożliwiają dostarczenie towarów i usług bezpośrednio do klienta. Są zatem kluczowym elementem działalności większości przedsiębiorstw z branży dystrybucji i handlu. To właśnie od ich skuteczności zależy, jak firma będzie funkcjonować oraz jakie będzie zadowolenie klientów z jej usług. 

Logistyka dystrybucji może być ujmowana w ujęciu szerokim i wąskim. Szerokie pojmowanie dotyczy systemu dystrybuowania, na który składa się organizacja i zarządzanie dystrybucją fizyczną, a także metody technik sprzedaży oraz obsługi klienta. Dystrybucja fizyczna dotyczy całości działań podejmowanych w celu zapewnienia efektywnego ruchu produktów gotowych od końca linii produkcyjnej do konsumenta. By możliwa była jej efektywna realizacja, konieczne jest budowanie relacji z klientem, co pomaga lepiej zrozumieć jego potrzeby. Z kolei wąskie pojęcie, jakim jest logistyka dystrybucji, obejmuje zagadnienia związane jedynie ze wspomnianą już dystrybucją fizyczną. Ta z kolei składa się z podsystemów: transportu, składowania oraz zarządzania zapasami. Ich optymalizacja jest szczególnie istotna w kontekście korzyści dla przedsiębiorstwa. 

Celem rozwoju logistyki dystrybucji jest przede wszystkim zapewnienie dostępności produktu dla klienta, zgodnie z jego oczekiwaniami przy uwzględnieniu jak najniższych kosztów. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie podaży oferowanych towarów do rynkowego popytu na nie. Wymaga to gromadzenia i dostarczania takich asortymentów towarowych i w takich ilościach, które są najbardziej zbliżone do potrzeb rynku.

Logistyka dystrybucji a marketing

Czy wiesz, że marketing można wykorzystać do polepszenia obsługi procesów logistyki w dystrybucji? Narzędzia marketingowe są niezbędne do zbadania potrzeb klienta i pozyskiwania nowych nabywców. Mówiąc ogólnie, dzięki nim można wiele się dowiedzieć na temat preferencji kupujących oraz rynku, co następnie przekłada się na m.in. siatkę dostaw i inne aspekty w logistyce. 

Komunikujesz klientom, że mają wybór różnych sposobów doręczenia przesyłek? W jaki sposób rozwiązuje to konkurencja – czy jesteś w stanie czegoś się nauczyć, lub ulepszyć w swojej firmie? To bardzo ważne pytania, na które odpowiedź znajdziesz poprzez działania marketingowe. Umożliwiają one obserwowanie zachowań i nawyków końcowych odbiorców, pomagają też w tworzeniu prognoz popytu i wielkości sprzedaży asortymentu, który oferujesz. Gdy uzyskasz te informacje, łatwiej będzie Ci opracować całą strategię dystrybucji w Twojej firmie. 

Problemy w logistyce dystrybucji

Jak w każdym obszarze, również logistyka dystrybucji może napotkać problemy. Opóźnienia wysyłki czy nieaktualny stan magazynowy, mogą bardzo zaszkodzić firmie i zniechęcić klientów do powrotu. Równie nieprzyjemne mogą być błędy podczas kompletowania zlecenia, w wyniku których odbiorca np. nie otrzymuje części zamówienia. W takim wypadku narażasz firmę nie tylko na niezadowolenie kupującego, ale też na straty wynikające z reklamacji oraz kosztów logistycznych związanych z wysyłką błędnego zamówienia, odbiorem go oraz ponowną wysyłką już poprawnego. Innymi problemami, które mogą wystąpić w dystrybucji, to nieefektywne wykorzystanie przestrzeni, częstotliwość dostaw, wsparcie techniczne, czy niska jakość dokumentacji dotyczącej przepływu dostaw.

Logistyka dystrybucji – korzyści z jej optymalizacji

Najważniejszą korzyścią wynikającą z optymalizacji procesów logistycznych w dystrybucji jest ograniczenie kosztów. Aby było to możliwe, potrzebna jest efektywna komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie. Przepływ towarów musi być skoordynowany, a to oznacza konieczność zapewnienia dobrego kontaktu pomiędzy producentem, przewoźnikami, a także odbiorcą końcowym. Skuteczna i sprawna logistyka dystrybucji w dużej mierze opiera się na wprowadzeniu specjalistycznych systemów informatycznych do płynnej wymiany danych. Ponadto, na usprawnienie całego procesu, skład się również zapewnienie doskonałej identyfikowalności towarów.

Do rozwiązań informatycznych, które wspierają optymalizację zadań logistyki w dystrybucji, należą:

  • system WMS, dedykowany zwiększaniu wydajności pracy magazynu i poprawy jakości realizowanych zamówień oraz redukcji kosztów,
  • system ERP z modułem przeznaczonym do realizacji procesów handlowo-dystrybucyjnych.

Doskonałym przykładem korzyści płynących z usprawnienia procesów logistycznych w dystrybucji jest wdrożenie rozwiązań Sente w zakresie systemu WMS w firmie RAW-POL. Rozwiązanie automatyzuje zadania magazynowe i minimalizuje konieczność angażowania pracowników w powtarzalne czynności, co znacząco usprawnia proces logistyczny. Innym przykładem jest wdrożenie rozwiązań Sente w firmie Novoterm, którego efektem jest m.in. systemowe wsparcie spedycji. W tym przypadku pełna automatyzacja wymiany danych z systemem spedytora sprawia, że po przyjęciu zamówienia do systemu, firma transportowa natychmiast otrzymuje dokumenty przewozowe. Te zawierają komplet danych niezbędnych do bezbłędnej i sprawnej realizacji zlecenia – to kiedy oraz jakie ilości towaru ma odebrać od dystrybutora i dokąd je dostarczyć. Co więcej, wdrożenie systemu WMS i rozwiązania do obsługi procesów handlowo-dystrybucyjnych w firmie Novoterm zaowocowało 100% automatyzacją wymiany danych z klientami i partnerami.

Efektywna i wydajna realizacja procesów logistycznych w firmie dystrybucyjnej to podstawowy element budujący zadowolenie klientów. Warto optymalizować je za pomocą zaawansowanych rozwiązań informatycznych, takich jak systemy ERP czy WMS. Wdrożenie tego typu narzędzi wiąże się z licznymi korzyściami dla organizacji, a najważniejszą z nich jest ograniczenie kosztów.