Co to jest cross border? Dlaczego warto sprzedawać za granicą?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest cross border?
  2. Dlaczego warto postawić na cross border?
  3. Sprzedaż zagraniczna a logistyka – jak to ugryźć?

Co to jest cross border? Dlaczego warto sprzedawać za granicą?

Sprzedaż za granicą, czyli cross border to coraz popularniejszy trend w e-Commerce. Co mogą Ci dać nowe rynki zagraniczne? Dlaczego warto postawić na cross border? Na te pytania odpowiada nasz Partner Global24, który od wielu lat zajmuje się zagraniczną logistyką, czyli przesyłkami i zwrotami zagranicznymi.

Co to jest cross border?

Cross Border w skrócie to internetowy handel transgraniczny. Jeśli mówimy o sprzedaży międzynarodowej, to za tym w parze idzie oczywiście cała system logistyki. Samodzielna obsługa swoich Klientów na rynkach zagranicznych od A do Z jest możliwa, ale bardzo trudna. Stąd firmy decydujące się na start w sprzedaży za granicą, często wspierają się przy realizacji procesów logistycznych odpowiednimi firmami kurierskimi czy transportowymi. Dziś usługa cross border to jeden z najbardziej rozwijających się obszarów transportu przy szeroko pojętej sprzedaży. Dzięki niej można pozyskać nowych Klientów w wymiarze globalnym, co na pewno przełoży się na skalowanie swojego biznesu, jak i rozszerzenie zakresu wielu innych usług. Jakie korzyści płyną więc ze sprzedaży za granicą? O tym poniżej.

Dlaczego warto postawić na cross border?

Globalna ekspansja, skalowanie biznesu i wzrost liczby Klientów

Bazując na danych z 2021 rok, europejski rynek e-Commerce ciągle rośnie, stwarzając szansa właśnie dla handlu transgranicznego.

Co ważne, już blisko 300 milionów kupujących w krajach Europy przeprowadzana zakupy właśnie on-line, przeznaczając na nie ok. 470 miliardów euro! Gdy mówimy o cross border, to jeszcze ciekawszą informacją jest, iż prawie 210 milionów Europejczyków robi zakupy za granicami swojego kraju.

To powoduje, że zyski ze sprzedaży cross border, potrafią być bardzo duże. Możliwość dotarcia do wielu nowych nabywców, którzy chętnie zakupią produkty od zagranicznych sprzedawców oraz dywersyfikacja obsługiwanych rynków to jedne z największych jej atutów. Pamiętaj, że sprzedając w wielu krajach, Twój biznes e-Commerce jest bardziej uodporniony na lokalne załamania rynkowe. A to pozwala Ci na bezpiecznie skalowanie biznesu.

Perspektywy rozwoju handlu transgranicznego są praktycznie nieograniczone. Zatem, jeśli prowadzisz swój e-biznes w Polsce i chcesz skorzystać właśnie poprzez sprzedaż na zagranicznych rynkach, koniecznie postaw na strategię cross border. 

Ekspansja zagraniczna umożliwi Ci m.in.:

  • poszerzenie spektrum działalności firmy,
  • częściowe odzyskanie utraconych dotychczas przychodów,
  • dotarcie do znacznie większego grona odbiorców.

Dywersyfikacja biznesu i portfela

Czy wiesz, że cross border to perspektywa na dywersyfikację biznesu oraz kapitału? Dzięki rozszerzaniu modelu biznesowego o nowe rynki Twoja firma jest w stanie pozyskać dostęp do nowych odbiorców. Wchodząc ze sprzedażą internetową do innych krajów, możesz tworzyć tzw. siatkę bezpieczeństwa dla własnych przychodów. Przykładowo, jeśli sprzedaż na jednym z rynków spada, masz możliwość podparcia się na zyskach pochodzących z innych państw. 

Działalność w środowisku międzynarodowym daje dużą szansę internacjonalizacji przedsiębiorstwa, a tym samym rozwoju biznesu i pomnażania kapitału. Pamiętaj, że lokalni pracownicy, którzy znają język ojczysty zagranicznych odbiorców, nawyki, tradycje i kulturę są w stanie przeprowadzić profesjonalną i kompleksową obsługę nowej bazy Klientów.

Możliwość sprzedaży na dynamicznie rozwijających się rynkach e-Commerce

Nowi Klienci to potencjalne większy zyski. Wejście na nowy rynek jako producent to szansa na zminimalizowanie obecności pośredników lub dystrybutorów swoich produktów. Przedsiębiorstwo zyskuje bezpośredni dostęp do Klientów. W rezultacie mogą oni decydować o wzbogaceniu oferty produktowej, wprowadzaniu nowych kategorii, prowadzić kampanie, budować wyższą świadomość marki i umacniać swoją pozycję na rynku. Sprzedaż transgraniczna to również poszerzenie bazy Klientów. 

W Europie mamy wiele krajów, które cechują się dynamicznym wzrostem w sektorze e-Commerce m.in. Rumunia, Bułgaria, Chorwacja czy Słowenia. Przykładowo Słoweńcy to nowoczesny, stosunkowo zamożny naród w Europie Środkowo-Wschodniej. Populacja liczy tam zaledwie 2 miliony ludzi i działa tam niewiele sklepów internetowych, co pozwala zabłysnąć doświadczonej konkurencji m.in. z Polski.

Popyt przez cały rok na Twoje produkty na zagranicznych rynkach

Dzięki aktywności na innych rynkach często również w różnych klimatach i porach roku możesz cieszyć się popytem przez cały rok. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż sklepy internetowe, które sprzedają w jednym kraju, często są ograniczone sezonem bądź klimatem. Sprzedając na rynku międzynarodowym, możesz korzystać ze szczytów popytu na swój produkt przez cały rok. Innymi słowy, przedsiębiorstwo korzysta z sezonowych wzrostów, które występują o różnych porach roku, w różnych krajach i warunkach pogodowych. Różny popyt na konkretne produkty można zaobserwować także, sprzedając tylko np. do kilku krajów europejskich – wynikać on będzie z lokalnych preferencji zakupowych.

Perspektywa nadania wyższych cen niż na krajowym rynku

Cross border to także sposobność nadania wyższych cen w stosunku do rodzimego rynku. Chcesz skutecznie oferować wyższe ceny? Oto, o czym należy pamiętać.

  • Wybierz element oferty, który będzie miał lepsze parametry niż rynkowe standardy.
  • Zastanów się, czy problem Twoich Klientów jesteś w stanie rozwiązać za pomocą ofert, które ciężko jest porównać z ofertami konkurencji.
  • O swojej ofercie opowiadaj w taki sposób, aby dla Klienta było jasne, dlaczego dostarczasz mu więcej korzyści niż konkurencja.
  • Naucz się radzić sobie z pytaniami o niższą cenę.
  • Mierz produkcyjną część swojej firmy, aby mieć większą pewność do cen, które oferujesz Klientom.
  • Zbieraj i publikuj case studies.
  • Inwestuj w marketing, żeby Klient, zanim zobaczy Twoje wyższe ceny, mógł poznać Cię jako eksperta.

Pamiętaj, że brak lepszej od Ciebie konkurencji, której łatwiej byłoby dostarczać produkt bądź usługę, oznacza mniej powodów, dla których Klienci mieliby nie zapłacić Ci więcej pieniędzy.

Zagraniczny handel elektroniczny porównywalny do krajowego pod kątem skomplikowania

Zagraniczna sprzedaż on-line wymaga podobnego przygotowania co krajowa sprzedaż online. Obowiązkowa jest tutaj analiza rynku zbytu, preferencji zakupowych konsumentów w różnych krajach oraz możliwości wypracowanych przez e-Commerce w poszczególnych krajach. Należy więc zebrać i przeanalizować dane na temat tego, na jakie produkty w danym kraju jest popyt, co skłania funkcjonujących w danym miejscu Klientów do zakupu w sieci, jakie strony i serwisy internetowe są tam popularne i zapewniają duży zasięg.

Ponadto warto dowiedzieć się, jak działa w tym regionie konkurencja, jakie proponuje ceny, jak wygląda u nich promocja itd. Przed wejściem na zagraniczny rynek koniecznie trzeba ocenić popularność działających w danym kraju portali e-Commerce oraz ich dostępność dla sprzedawców z Polski. Na szczęście z pomocą tu przychodzi mnogość raportów w sieci, które wszystko to podadzą Ci jak na przysłowiowej tacy. Pamiętaj, że podczas wyboru platformy sprzedażowej możesz przetestować różne jej usługi i sprawdzić jak w praktyce działają abonamenty przez nią proponowane.

Popularne marketplace’y – brak kosztów związanych z brandingiem i budowaniem sklepu

Choć rynek międzynarodowy cechuje się inną specyfiką, są miejsca, które pozwalają otworzyć sprzedaż właściwie na cały rynek europejski oraz światowy. Mowa tutaj o międzynarodowych serwisach marketplace oraz platformach aukcyjnych np. Amazon czy eBay. Dużą zaletą międzynarodowych serwisów marketplace jest możliwość łatwego dotarcia do Klientów z danego rynku. 

Tuzy e-Commerce jak Amazon, Alibaba, eBay i inne silne lokalne portale aukcyjne z różnych regionów Europy i świata często oferują wachlarz wielu udogodnień, pozwalających prowadzić sprzedaż za granicę bez dużych nakładów finansowych oraz bez konieczności inwestowania w budowę sklepu internetowego. Warto skorzystać z różnych rozwiązań na próbę, aby ocenić, która formuła sprawdza się w przypadku wytyczonej strategii najlepiej.

Sprzedaż zagraniczna a logistyka

Podsumowując: sprzedaż cross border to inaczej sprzedaż międzynarodowa. Dla wielu polskich firm e-Commerce to duża szansa na pozyskanie nowych rynków zbytu. Jednak przed rozpoczęciem sprzedaży za granicą musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań m.in. kiedy powstaje obowiązek rejestracji VAT w danym kraju, jak rozliczyć ten podatek, jaki system zarządzania czy wspierający Twoją sprzedaż wybrać, czy jak zorganizować wysyłkę do danego kraju.

Zajmujesz się sprzedażą zagraniczną bądź szykujesz się do ekspansji zagranicznej i szukasz sprawdzonego, zaufanego partnera, który profesjonalnie i kompleksowo zajmie się wysyłką zagraniczną? Jako Global24 proponujemy szybką i bezpieczną obsługę zagranicznych przesyłek i zwrotów do: Niemiec, Francji, Belgii, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. Naszą specjalizacją jest szczególnie rynek Wielkiej Brytanii z uwagi na duże zmiany po BREXIT. To wydarzenie dostarczyło wielu wyzwań, z którymi musieli poradzić sobie przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż w tym kraju. 

Bazując na naszym doświadczeniu, podpowiemy Ci, jak mądrze podejść do sprzedaży zagranicznej, jaki rynek wybrać czy też jaki kurier lokalny będzie najbardziej odpowiedni w danym momencie.

Zapraszamy do kontaktu! Co roku organizujemy także największe stacjonarne wydarzenie dotyczące cross border, czyli E-wolucja.pl. Już teraz zapraszamy na edycję w 2023, a więcej szczegółów znajdziesz na naszej stronie bądź fanpage.