W poprzednich akapitach skupiliśmy się w głównej mierze na optymalizacji i jej istocie w branży e-Commerce. Jednak, by móc mówić o w pełni zautomatyzowanych oraz efektywnych procesach, firma musi określić jaki model logistyczny będzie dla niej najbardziej optymalny. W tym celu w dalszej części przybliżymy przykłady schematów, w jakich mogą funkcjonować przedsiębiorstwa.
Pierwszym i jednocześnie najbardziej podstawowym modelem logistycznym jest tzw. OYO (ang. on your own), w którym przedsiębiorca realizuje operacje we własnym zakresie. Istnieje wiele podkategorii tego modelu. Jednym z nich jest model, w którym właściciel realizuje zamówienia prosto ze swojego domu. Kolejnym jest sytuacja, w której przedsiębiorca posiada swój sklep stacjonarny i on służy mu jako magazyn w sklepie internetowym. Ostatnim, najbardziej skomplikowanym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług niezależnego operatora i jego magazynu.
,,Dropshipping”, to kolejny z modeli logistycznych, na który warto zwrócić uwagę. Całość operacji logistycznych jest realizowana przez dostawcę. Hurtownik po otrzymaniu zamówienia od firmy zlecającej wysyła paczkę klientowi, a z właścicielem sklepu rozlicza się po ustalonych cenach hurtowych.
Trzecim modelem, na który warto zwrócić uwagę jest tzw. ,,Pseudo just in time”, który łączy ze sobą dwa poprzednie – dropshipping i OYO. W tym schemacie właściciel firmy bazuje na towarze z hurtowni, ale kwestią pakowania i wysyłki zajmuje się on sam. Nie musimy inwestować w towar, ale dzięki temu, że towar przechodzi przez nasze ręce, możemy mieć duży wpływ na styl zapakowania paczki, kurierów czy dorzucenie ,,gratisów” lub ulotek do zamówienia.
Zalety są podobne jak w przypadku poprzednich modeli. Jednak, jeśli chodzi o ryzyko, największym, wyzwaniem jest po pierwsze wydłużony czas zamówień, a po drugie wyższe koszty wysyłek (od hurtownika do nas i od nas do klienta).
Ostatnim modelem jest 3PL (z ang. Third Party Logistycs). Jest on oparty na wyborze firmy zewnętrznej, której zleca się jedną lub kilka funkcji logistycznych. By móc oczekiwać skutecznego działania tego modelu wymaga się wykonania takich czynności jak: poprawnej integracji systemów, zmapowania produktów oraz określenie krytycznych terminów.
Sklepy internetowe mogą skorzystać z różnych modeli obsługi logistycznej. By móc wybrać rozwiązanie ,,szyte na miarę” należy przeanalizować przedsiębiorstwo pod kątem jego specyfiki, liczby realizowanych zamówień oraz etapów łańcucha dostaw, predyspozycji, a także planów strategicznych.