AI, czyli Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) szturmem zdobywa kolejne obszary technologicznego podwórka. Posiada tak samo wielu zwolenników, jak i przeciwników, ale z całą pewnością systemy i maszyny, których działanie naśladuje ludzką inteligencję, pomagają szybciej przetwarzać informacje i automatyzować podejmowane na ich bazie decyzje. Rozwiązania AI potrafią także w pewnym zakresie dostosowywać swoje zachowanie, bazując na analizie skutków wcześniejszych aktywności. Autonomiczne działanie pozwala optymalizować procesy, za które odpowiadają, co przekłada się na ogromne oszczędności czasu w szerszej perspektywie. W związku z powyższym nie dziwi rosnąca popularność wykorzystywania rozwiązań z zakresu AI w systemach ERP.
Bardziej zaawansowanym sposobem używania tej technologii jest machine learning (pol. uczenie maszynowe). To ta, wspomniana już część AI, która pozwala komputerom na wykorzystywanie mechanizmów statystycznych w celu osiągnięcia efektu ciągłego uczenia się i nieustannej poprawy wyników. A stąd blisko już do deep learning (pol. uczenie głębokie), w którym system rozszerza swoją „edukację” o tworzenie sieci neuronowych, które pozwalają mu na rozpoznawanie dźwięków, mowy oraz obrazów.