System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
99%
mniej błędów w magazynie
40%
krótszy czas przyjmowania dostaw
33%
uwolnionej powierzchni magazynowej
Najważniejsze wyzwania
Redukcja czasu zbiórki zamówienia o min. 50%.
Redukcja czasu zbiórki zamówienia o min. 50%.
Skrócenie czasu na wdrożenie nowych pracowników magazynu do 1 dnia (z wcześniejszych 6 miesięcy).
Przyspieszenie i usprawnienie procesu corocznej inwentaryzacji.
Efektywne zarządzanie towarami z datami przydatności w celu minimalizacji strat.
Redukcja błędów i pomyłek do poziomu poniżej 1%.
Efektywne zarządzanie towarami z datami przydatności w celu minimalizacji strat.
Redukcja błędów i pomyłek do poziomu poniżej 1%.
Skrócenie czasu na wdrożenie nowych pracowników magazynu do 1 dnia (z wcześniejszych 6 miesięcy).
Przyspieszenie i usprawnienie procesu corocznej inwentaryzacji.
WMS został dostosowany do specyfiki działalności firmy Intermal i objął zarządzanie szerokim asortymentem produktów chemii gospodarczej oraz opakowań. Przed wdrożeniem dochodziło do przeterminowywania towarów, ponieważ nie było możliwości panowania nad datami przydatności. Problem występował zarówno w przypadku produktów incydentalnych, jak i głównej kategorii, czyli chemii gospodarczej. Zaimplementowane zostały mechanizmy wspierające precyzyjną lokalizację towarów, śledzenie partii produktów oraz zarządzanie datami ważności zgodnie z zasadą FIFO (ang. First In, First Out).
Wdrożenie podwójnego systemu kontroli poprawności zamówień znacząco zredukowało liczbę pomyłek. Zastosowana została funkcja podwójnej weryfikacji, w której skanowanie kodów kreskowych odbywa się zarówno na etapie zbiórki, jak i pakowania. Przed wdrożeniem brakowało możliwości bieżącego korygowania różnic w stanach magazynowych. Występował problem z towarami podobnymi, lecz nie o tej samej wartości. Aktualnie jest już możliwość zidentyfikowania, gdzie powstają błędy, a ich liczba została zredukowana w obszarze magazynu o 99%.
Wdrożenie umożliwiło pełną i bieżącą synchronizację danych między systemem Teneum WMS a Symfonią, co znacząco usprawniło zarządzanie procesami magazynowymi i sprzedażowymi. Automatyczna wymiana informacji o zamówieniach, stanach magazynowych oraz statusach realizacji pozwoliła na eliminację błędów związanych z ręcznym wprowadzaniem danych, a także przyspieszyła obsługę zamówień. Wdrożenie umożliwiło również uporządkowanie nazewnictwa towarów, pomiędzy systemem ERP a WMS – zarówno w zakresie małych i dużych liter, jak i odmian słów. Integracja pozwoliła też wyeliminować 100% dokumentacji papierowej z zamówieniami.
System umożliwia śledzenie i priorytetyzowanie produktów z krótkim terminem ważności, co minimalizuje straty wynikające z przeterminowania towarów. Wcześniej brakowało takiego mechanizmu, co prowadziło do konieczności manualnej kontroli i pomyłek. Dzięki temu istnieje możliwość identyfikowania konkretnych serii produktów, a w razie potrzeby wycofywania ich ze sprzedaży.
Wdrożenie metody kompletacji, która pozwala na jednoczesną realizację wielu zamówień przez magazyniera, znacząco skróciło czas przemieszczania się w magazynie, przyspieszyło zbiórkę i zwiększyło jej efektywność.
Dla złożonych zamówień wprowadzony został mechanizm dzielenia ich na mniejsze partie, co pozwoliło na równoczesną kompletację przez kilku pracowników. Dzięki temu czas realizacji zamówień wielopozycyjnych został skrócony.
W ramach wdrożenia znormalizowane zostały procedury magazynowe, obejmujące przyjęcie, kompletację i pakowanie towarów. Wprowadzono jednolite zasady oznaczania i kompletowania produktów, eliminując konieczność podejmowania indywidualnych decyzji przez magazynierów. Zastosowanie intuicyjnych interfejsów użytkownika w systemie WMS znacząco usprawniło realizację zadań i poprawiło efektywność operacyjną.
Dzięki systemowi WMS proces inwentaryzacji stał się bardziej efektywny i mniej obciążający dla pracowników. Zastosowanie mobilnych urządzeń skanujących pozwala na bieżące weryfikowanie stanów magazynowych bez konieczności przerywania operacji magazynowych.
W ramach wdrożenia zaimplementowany został dedykowany panel pakowania, który pełni funkcję drugiego punktu kontroli poprawności zamówień. Dzięki temu eliminowane są błędy już na etapie pakowania. Kompletowanie dokumentów spedycyjnych odbywa się w magazynie, a nie jak wcześniej – w biurze. Panel obsługuje również integrację z systemem spedycyjnym, co automatyzuje drukowanie list przewozowych i oznaczanie paczek.
System zaprojektowany został w taki sposób, aby w przyszłości można było łatwo wprowadzać dodatkowe funkcje, takie jak obsługa zamówień częściowych czy integracja z nowymi kanałami sprzedaży. Dzięki temu firma jest przygotowana na dalszy rozwój i wzrost skali działalności.
System WMS wpływa na większą profesjonalizację firmy i wymusza wprowadzenie podejścia procesowego. Po wdrożeniu wszelkie czynności muszą odbywać się zgodnie ze standardami, a nie stanowić decyzję indywidualnego pracownika, co wpływa na zwiększenie efektywności i jakości wykonywanych czynności. Wdrożenie otworzyło możliwość wprowadzenia systemu ISO i HACCP, co jest kluczowe we współpracy z dużymi klientami. Już w kilka miesięcy po wdrożeniu ⅓ powierzchni została uwolniona dzięki możliwości przechowywania miksów towarów na paletach pod konkretne cele, co otwiera możliwości rozszerzania asortymentu bez konieczności zwiększania powierzchni magazynowej.
Marcin Malewski
Właściciel firmy Intermal Opakowania
Intermal Opakowania