Oczekiwania klientów nieustannie rosną, a ich zachowania zakupowe się zmieniają. Wpływa to na powstawanie coraz nowszych rozwiązań, które mają ich zadowolić i maksymalnie ułatwić proces podejmowania decyzji przy składaniu zamówienia. Poniżej kilka ciekawych trendów w e-Commerce, które są obecnie rozwijane.
Nazwa „dark store” może przywodzić na myśl nowy gatunek filmów lub gier, w których akcja dzieje się w supermarketach po zmroku. Jest to jednak model, który zakłada, że towar, który zamawiasz, zostanie Ci dostarczony w ciągu od 15 do 30 minut za pośrednictwem kuriera. Takie sklepy to małe centra dystrybucyjne. Można je znaleźć w okolicach większych społeczności, np. w miastach, na osiedlach, przy kompleksach biurowych. Dark store ma odpowiadać na potrzeby niewielkich zakupów, zwykle pod wpływem impulsu – np. gdy braknie Ci jakiegoś produktu, którego potrzebujesz do zrobienia obiadu.
Osoby kompletujące zamówienia są wyposażone w urządzenia z oprogramowaniem, które wskazuje im asortyment do podjęcia. Pomieszczenie z towarem wygląda jak alejki sklepowe, a system działa podobnie jak WMS – pracownik nie musi samodzielnie szukać optymalnej drogi do szybkiego zebrania zlecenia, jest ona wyznaczana z góry.
Ten trend jest szczególnie popularny w miastach, jednak wymaga tego, aby firma świadcząca takie usługi posiadała sieć lokali na tyle gęstą, aby do każdego klienta czas dostawy był podobnie krótki.
Live commerce to rodzaj e-Commerce, realizowany poprzez prowadzenie wideo na żywo. Podczas takich transmisji kupujący mogą wchodzić w interakcję z marką lub osobą, która coś sprzedaje. Czat online umożliwia rezerwację produktu, a sprzedawca ma możliwość zaprezentowania go z każdej strony i zareklamowania tak samo, jak na żywo. Ta forma jest bardzo popularna na TikToku i Instagramie.
Obecnie również Facebook oferuje taką funkcję. Jednak warto przemyśleć, czy jest odpowiednią platformą do tego rodzaju sprzedaży, gdyż social mediowy gigant kładzie obecnie większe skupienie na reelsach, czyli krótkich formach wideo.
Model one click shopping to dokonywanie zakupów za jednym kliknięciem – do płatności używane są dane z karty debetowej lub kredytowej, zapisane przy pierwszej transakcji. Dzięki znacznie skróconemu procesowi opłacenia zamówienia, klient chętniej wraca do sklepu. Ten trend jest bardzo ważny i coraz częściej doceniany przez sprzedawców, ponieważ poziom uwagi internautów na stronie internetowej się zmniejsza. Wykorzystując one click shopping, przedsiębiorcy starają się jak najbardziej skrócić dystans między zobaczeniem reklamy a dokonaniem zakupu – każdy dodatkowy krok pomiędzy początkiem transakcji, a jej końcem, to kolejna przeszkoda, która może wpłynąć na decyzję klienta o porzuceniu koszyka zakupowego.
M-Commerce to sprzedaż, która odbywa się przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych – tabletu lub telefonu. Ponad 50% klientów z krajów europejskich wybiera ten sposób dokonywania zakupów. Co to oznacza dla organizacji działających w e-Commerce? Przede wszystkim dostosowanie swojego portalu również do formatu smartfona. Wrażenia zakupowe klienta powinny pozostać takie same – pomocne przy tym będzie zastosowanie modelu omnichannel, zakładającego spójność wszystkich kanałów sprzedaży.