Czy e-Commerce w Polsce rośnie w siłę?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jaka jest sytuacja e-Commerce w Polsce, a jaka na świecie?
  2. Najnowsze trendy e-Commerce
  3. Wsparcie e-Commerce przy pomocy systemu ERP

Czy e-Commerce w Polsce rośnie w siłę?

Czy e-Commerce w Polsce rośnie w siłę? Ta branża to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi, na co zdecydowanie mocno wpłynęła pandemia koronawirusa. Przez stale rosnącą inflację coraz więcej klientów wybiera ten kanał. Ponadto aż 79% kupujących zmieniło zachowania zakupowe w związku z nadchodzącym kryzysem. Przenoszenie zakupów do sieci, polowanie na promocje, czy zakup jedynie najpotrzebniejszych produktów – to coraz częstsze praktyki, które pozwalają Polakom oszczędzać. Jednocześnie stanowią one czynniki, które istotnie przyczyniają się do powstawania nowych trendów w obrębie sprzedaży internetowej. Aby pozostać na topie i wesprzeć procesy biznesowe takiej działalności, warto rozważyć wdrożenie systemu ERP. Rozwiązanie pomaga efektywnie i optymalnie zarządzać procesami biznesowymi.

E-Commerce w Polsce i na świecie

Zarówno polski, jak i globalny e-Commerce, od kilku lat notuje wzrosty w wielu obszarach. Zgodnie z danymi eMarketera, sklepy stacjonarne coraz mniej interesują klientów. W 2020 roku nastąpił ogromny spadek liczby konsumentów wybierających tę opcję w stosunku do platform online. Jest to częściowo związane z tym, że wiele placówek było zamkniętych z powodu lockdownu. Należy jednak przyznać, że odpowiedź rynku na potrzebę zakupów pomimo pandemii przyszła bardzo szybko. Nawet mniejsze przedsiębiorstwa handlowe wprowadziły możliwość składania zamówień online, a supermarkety uruchomiły dostawy zakupionych produktów pod same drzwi. 

Jakie towary i usługi najczęściej są kupowane online przez Polaków? Zgodnie z badaniem Izby Gospodarki Elektronicznej, są to głównie zakupy obejmujące sektor spożywczy, modowy, czy sprzętu RTV i AGD, zamawianie jedzenia z restauracji, a także usługi rozrywkowe. Najbardziej motywują ich do tego niskie ceny, często pojawiające się promocje, na których można skorzystać, a także spore ułatwienie w porównywaniu kosztów jednocześnie na wielu różnych platformach.

Trendy w e-Commerce, które musisz znać

Oczekiwania klientów nieustannie rosną, a ich zachowania zakupowe się zmieniają. Wpływa to na powstawanie coraz nowszych rozwiązań, które mają ich zadowolić i maksymalnie ułatwić proces podejmowania decyzji przy składaniu zamówienia. Poniżej kilka ciekawych trendów w e-Commerce, które są obecnie rozwijane.

Dark store

Nazwa „dark store” może przywodzić na myśl nowy gatunek filmów lub gier, w których akcja dzieje się w supermarketach po zmroku. Jest to jednak model, który zakłada, że towar, który zamawiasz, zostanie Ci dostarczony w ciągu od 15 do 30 minut za pośrednictwem kuriera. Takie sklepy to małe centra dystrybucyjne. Można je znaleźć w okolicach większych społeczności, np. w miastach, na osiedlach, przy kompleksach biurowych. Dark store ma odpowiadać na potrzeby niewielkich zakupów, zwykle pod wpływem impulsu – np. gdy braknie Ci jakiegoś produktu, którego potrzebujesz do zrobienia obiadu. 

Osoby kompletujące zamówienia są wyposażone w urządzenia z oprogramowaniem, które wskazuje im asortyment do podjęcia. Pomieszczenie z towarem wygląda jak alejki sklepowe, a system działa podobnie jak WMS – pracownik nie musi samodzielnie szukać optymalnej drogi do szybkiego zebrania zlecenia, jest ona wyznaczana z góry. 

Ten trend jest szczególnie popularny w miastach, jednak wymaga tego, aby firma świadcząca takie usługi posiadała sieć lokali na tyle gęstą, aby do każdego klienta czas dostawy był podobnie krótki.

Live commerce

Live commerce to rodzaj e-Commerce, realizowany poprzez prowadzenie wideo na żywo. Podczas takich transmisji kupujący mogą wchodzić w interakcję z marką lub osobą, która coś sprzedaje. Czat online umożliwia rezerwację produktu, a sprzedawca ma możliwość zaprezentowania go z każdej strony i zareklamowania tak samo, jak na żywo. Ta forma jest bardzo popularna na TikToku i Instagramie. 

Obecnie również Facebook oferuje taką funkcję. Jednak warto przemyśleć, czy jest odpowiednią platformą do tego rodzaju sprzedaży, gdyż social mediowy gigant kładzie obecnie większe skupienie na reelsach, czyli krótkich formach wideo.

One click shopping

Model one click shopping to dokonywanie zakupów za jednym kliknięciem – do płatności używane są dane z karty debetowej lub kredytowej, zapisane przy pierwszej transakcji. Dzięki znacznie skróconemu procesowi opłacenia zamówienia, klient chętniej wraca do sklepu. Ten trend jest bardzo ważny i coraz częściej doceniany przez sprzedawców, ponieważ poziom uwagi internautów na stronie internetowej się zmniejsza. Wykorzystując one click shopping, przedsiębiorcy starają się jak najbardziej skrócić dystans między zobaczeniem reklamy a dokonaniem zakupu – każdy dodatkowy krok pomiędzy początkiem transakcji, a jej końcem, to kolejna przeszkoda, która może wpłynąć na decyzję klienta o porzuceniu koszyka zakupowego.

Sprzedaż mobilna – m-Commerce

M-Commerce to sprzedaż, która odbywa się przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych – tabletu lub telefonu. Ponad 50% klientów z krajów europejskich wybiera ten sposób dokonywania zakupów. Co to oznacza dla organizacji działających w e-Commerce? Przede wszystkim dostosowanie swojego portalu również do formatu smartfona. Wrażenia zakupowe klienta powinny pozostać takie same – pomocne przy tym będzie zastosowanie modelu omnichannel, zakładającego spójność wszystkich kanałów sprzedaży.

Jak system ERP wspiera e-Commerce?

System ERP dla e-Commerce to dobre rozwiązanie dla każdego przedsiębiorstwa, które ceni sobie zarządzanie wieloma różnymi procesami związanymi ze sprzedażą online w jednym miejscu. Rozwiązanie pomaga zoptymalizować działanie sklepu internetowego, a na podstawie gromadzonych danych zapewnia analizy i wykresy, które mogą być pomocne podczas podejmowania decyzji biznesowych. Integracja platformy z ERP usprawni przepływ informacji pomiędzy nimi, eliminując nieścisłości.

Podsumowanie

Od paru lat można zauważyć wzrost znaczenia e-Commerce, zarówno na rynku globalnym, jak i polskim. Dynamiczne zmiany w tym obszarze przyczyniają się do wypracowania nowych norm i sposobów zdobywania klientów. Również systemy ERP są dopasowywane tak, aby jak najlepiej wspierały pracę platform sprzedażowych online i sprawiały, że pozostają konkurencyjne. Jeśli więc zastanawiasz się, jak zoptymalizować swój sklep i szukasz ciekawych trendów, które mogłyby pasować do profilu Twojej działalności, to rozważ wdrożenie jednego z modeli, które opisane są powyżej.