E-Commerce dla branży spożywczej


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak działa e-Commerce w branży spożywczej?
  2. Jakie firmy mogą posiadać e-Commerce w branży spożywczej?
  3. Jak technologia wspiera rozwiązanie e-Commerce?
  4. Jakie są zalety i wady platform e-Commerce w branży spożywczej?

E-Commerce w branży spożywczej

Czy wiesz, że Polacy wyróżniają się na tle krajów zachodnich częstotliwością zakupów spożywczych? Dokonujemy ich aż 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy z nas robią to nawet codziennie. Wraz z rozwojem e-Commerce, branża spożywcza w Polsce doświadcza dynamicznego wzrostu, wprowadzając innowacyjne rozwiązania takie jak e-Grocery, które umożliwiają wygodne i szybkie zakupy spożywcze online. Trend ten, rozpoczęty w pandemii, obecnie cieszy się popularnością szczególnie w dużych miastach z uwagi na jego wygodę. Prognozuje się, że do 2027 roku udział internetowego handlu w branży spożywczej wzrośnie do 2,7%. O tym, jak to działa i jakie korzyści przynosi ten model, przeczytasz w poniższym artykule. 

E-Commerce w branży spożywczej, czyli e-Grocery – jak to działa?

E-Commerce w branży spożywczej, określane jako e-Grocery, polega na handlu produktami spożywczymi (i innymi, z których korzystamy w domu lub biurze) za pośrednictwem internetu. Firmy udostępniające taką możliwość, mogą działać poprzez różne kanały, np.:

  • Duże platformy e-Commerce – sklepy i dystrybutorzy mogą oferować swoje produkty na większych stronach internetowych, takich jak np. Allegro, Ceneo. Poza spożywczymi zakupami użytkownik może skorzystać z pozostałych kategorii podczas jednej sesji (np. kupując konserwy oraz pojemniki plastikowe na żywność). Dostawa realizowana jest zwykle przez zewnętrzne firmy kurierskie. 
  • Platformy e-Grocery – zwykle są to specjalistyczne strony internetowe, zawierające jedynie ofertę spożywczą. Zakupy dostarczają kurierzy danej platformy, dzięki czemu bardzo często oferują one bardzo dogodne godziny dostaw. Przykładem takiego rozwiązania jest np. Frisco. 
  • Platformy pośredniczące w zamawianiu – zarówno lokalni dostawcy, jak i więksi gracze, mogą oferować swój asortyment za pośrednictwem platform takich jak np. Glovo. Dostawy realizowane są wtedy przez kurierów danego pośrednika i często zajmują mniej czasu, niż w przypadku pozostałych opcji – np. 45 minut zamiast 2 dni. 
  • Własna platforma e-Commerce – zintegrowana z systemem strona internetowa, na której klienci mogą zamawiać towary. Dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad tym, co i w jaki sposób sprzedają. Nie trzeba wtedy pokrywać kosztów prowizji dla pośredników, a wszystkie zamówienia dostarczane są bezpośrednio do systemu. 

Dzięki e-Grocery klienci mają możliwość dokonania zakupów o dowolnej porze dnia, z każdego miejsca – wystarczy posiadać dostęp do internetu, aby złożyć zamówienie na stronie.

Dla kogo jest e-Commerce w branży spożywczej?

E-Commerce w branży spożywczej kierowane jest do wszystkich klientów. Stanowi ono ogromne udogodnienie szczególnie dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą samodzielnie dokonać zakupów. Niezależnie od tego, czy są to osoby starsze, niepełnosprawne, unieruchomione przez chorobę, czy po prostu zajęte pracą z domu i opieką nad bliskimi – jeżeli znajdują się w zasięgu dostawy ze sklepu, mogą z niej skorzystać. 

Nie trzeba być właścicielem sieci hipermarketów, aby uruchomić usługę e-Grocery. Wielu lokalnych sprzedawców dołącza do platform pośredniczących. W ten sposób mogą wygodnie edytować swoją ofertę, nie przejmując się dostawą, gdyż nie wykonują jej we własnym zakresie. Wykorzystują ten kanał jako wsparcie tradycyjnej sprzedaży. Inni z kolei tworzą własne platformy internetowe, połączone z systemem ERP, aby ułatwić sobie proces sprzedaży i nie płacić prowizji pośrednikom. Obecnie aż 64% Polaków korzysta z e-Commerce w branży spożywczej, co świadczy o tym, że jest to obiecujący model, któremu warto się przyjrzeć.

Jak technologia wspiera e-Commerce w branży spożywczej?

Rozwój e-Commerce w branży spożywczej jest też związany z technologią. Nowoczesne rozwiązania informatyczne mogą wspierać Twoją stronę internetową na różne sposoby. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz w modelu B2B, czy B2C, platforma e-Commerce powinna być zintegrowana z oprogramowaniem, które posiadasz w firmie. Przykładem takiej integracji może być system ERP, z którym można połączyć platformę sprzedaży. Dzięki temu ceny na stronie internetowej będą spójne z tymi, które ustalasz w systemie. Ponadto informacje o zamówieniach będą wpływały automatycznie, a więc ryzyko wystąpienia błędów maleje. Jeżeli Twoja firma posiada przedstawicieli handlowych, platforma sprzedażowa to także ułatwienie ich pracy i oszczędność czasu. Klienci nie potrzebują wtedy asysty, aby złożyć zamówienie, a handlowcy zajmują się budowaniem relacji z nimi, zamiast formalnościami.

Zalety i wady e-Commerce w branży spożywczej

Niewątpliwie największą zaletą e-Commerce w branży spożywczej jest wygoda. Klienci mogą robić zakupy bez wychodzenia z domu, a Twoi przedstawiciele handlowi mają mniej pracy związanej z wypełnianiem formularzy zakupowych. Po obu stronach przekłada się to na oszczędność czasu. Ponadto dzięki platformie e-Commerce masz możliwość prezentacji swojej pełnej oferty. Przedstawiciele handlowi nie zawsze mają możliwość, aby opowiedzieć o niej klientom, przez co część produktów może znaleźć się poza zasięgiem ich zainteresowania (a w efekcie będą zalegać w magazynie). Na stronie internetowej łatwiej je dostrzec, a jeśli chcesz szczególnie wyeksponować dane towary, możesz je lepiej pozycjonować, np. wyżej od innych. Klienci chętniej zamawiają również ciężkie produkty i lubią kupować je w dużych ilościach. Są wtedy zadowoleni, ponieważ nie muszą dźwigać ciężkich toreb – kurier dostarcza je pod wyznaczony adres, np. pod same drzwi mieszkania. 

Oczywiście e-Commerce w branży spożywczej posiada także wady. Zazwyczaj zakupy online wiążą się z dodatkowymi kosztami, których klienci nie ponoszą w przypadku modelu stacjonarnego. Obsługa, dostawa, a także minimalna kwota zamówienia sprawiają, że czasem klienci rezygnują. Z kolei samo wdrożenie i utrzymywanie platformy e-Commerce to koszty dla przedsiębiorcy. Ponadto kupujący czasem obawiają się skorzystać z usług e-Grocery z uwagi na to, że nie są pewni jakości produktów, których nie można dotknąć. W takim wypadku warto szybko reagować na wszelkie reklamacje, które mogą się pojawić, aby wizerunek firmy na tym nie ucierpiał.

E-Commerce w branży spożywczej – podsumowanie

E-grocery to nie tylko trend, ale przyszłość sektora spożywczego w całej Europie. Badania prognozują wzrost udziału sprzedaży tego rodzaju produktów w kanale internetowym w przyszłych latach. Inwestowanie w e-Commerce w branży spożywczej to szansa na dotarcie do klientów i zaoferowanie im wygodnego procesu zakupowego. Warto więc zastanowić się nad wprowadzeniem takiej możliwości w firmie.