Jak wykorzystać system ERP do planowania zaopatrzenia w dystrybucji i handlu B2B? ERP

Jak wykorzystać system ERP do planowania zaopatrzenia w dystrybucji i handlu B2B?

Konsumenci w handlu B2B oczekują bezbłędnej i natychmiastowej realizacji zamówień. Głównym kryterium zakupowym klientów firm dystrybucyjnych coraz częściej nie jest cena, a dostępność towarów i czas realizacji zleceń. Jeśli Twój klient nie znajdzie u Ciebie towaru, który jest mu potrzebny, to kupi go u konkurencji. Jak uniknąć takiej sytuacji? Przeanalizować dane, zaprognozować sprzedaż i zaplanować zaopatrzenie. W każdym z tych kroków pomoże wyposażony w odpowiednie algorytmy system ERP.

Zarządzanie łańcuchem dostaw

Odpowiednio zaprojektowany system ERP z wyprzedzeniem informuje, które produkty mogą stanowić wąskie gardło w procesie magazynowania czy sprzedaży. Algorytmy monitorujące stany towarów mogą “przeczesywać” magazyn w celu identyfikacji potencjalnych złogów – towarów, na które za określony czas nie będzie już popytu lub się przeterminują. Takie rozwiązanie pozwoli Ci mieć pełną kontrolę nad zapasami, które aktualnie posiada Twoja firma. Dostarcza również z odpowiednim wyprzedzeniem informacji, które pozwalają podejmować kroki w celu minimalizacji ryzyka powstania złogów – np. organizować promocje na wskazane przez system towary. Dopiero mając pełną kontrolę nad posiadanymi zapasami możesz przejść do kolejnych kroków optymalizujących łańcuch dostaw: pogłębionych analiz sprzedaży i prognozowania zaopatrzenia.

Krok 1: analiza

Aby zaprognozować popyt na poszczególne produkty, musisz przeanalizować dane historyczne dotyczące sprzedaży w Twojej firmie – wartości sprzedaży produktów w poszczególnych latach, kwartałach i miesiącach. Następnie, schodząc poziom niżej, powinieneś zidentyfikować wszelkie odchylenia od normy i znaleźć ich przyczynę. Ważne będą nie tylko wartości poszczególnych zmiennych, ale również korelacje między nimi. Np. zestawienie skoków sprzedaży z sezonowością w poszczególnych branżach i organizowanymi w danych miesiącach promocjami pozwoli Ci zidentyfikować, co przyczyniło się do odchyleń w poziomach sprzedaży w danym okresie.

Dostęp do danych sprzedażowych zapewnia każdy system ERP. Jeśli chcesz wyciągać z danych istotne biznesowo wnioski, nie możesz analizować ich ręcznie. Byłoby to skrajnie nieefektywne – mówimy o ogromnych zbiorach danych do przetworzenia. Potrzebna będzie implementacja algorytmów, przetwarzających w odpowiednim ujęciu korelacje pomiędzy poszczególnymi zmiennymi. Ich opracowaniu musi towarzyszyć pogłębiona analiza specyfiki Twojego biznesu, otoczenia rynkowego, zgromadzonych dotychczas danych. W proces musi zostać zatem zaangażowany konsultant po stronie dostawcy systemu ERP oraz przedstawiciel Twojej firmy, który najlepiej zna jej procesy związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw.

Prognoza sprzedaży i planowanie zaopatrzenia

Czynników, które mogą mieć wpływ na estymację poziomu sprzedaży w poszczególnych okresach, jest wiele. Najpierw powinieneś je zidentyfikować. Kolejny krok, to decyzja: które z nich są najistotniejsze z perspektywy Twojego biznesu? Analiza wszystkich dostępnych parametrów jest nieefektywna.

Dane powinny być badane nie tylko pod względem ilościowym, ale również (o ile to możliwe) w ujęciu jakościowym. Na przykład analizy sprzedaży generowanej na przestrzeni kilku ostatnich lat przez grupę kluczowych klientów można zestawić z innymi zmiennymi, takimi jak odpowiednie dla ich branż trendy oraz plany rozwojowe. Te ostatnie mogą mieć szczególne znaczenie w budowaniu długofalowej relacji z Twoimi najważniejszymi klientami. Niezrealizowanie dużych zamówień (np. wynikających z inwestycji strategicznych klientów) tej grupy kontrahentów może mieć dotkliwe konsekwencje – utratę najbardziej wartościowych kontraktów. Natomiast wyjście im naprzeciw (np. zapytanie na początku roku o plany rozwojowe z prośbą o estymację planowanych zakupów powyżej konkretnej kwoty) i zapewnienie dostępności towaru niezależnie od sytuacji może zauważalnie zaprocentować.

Tak przeanalizowane dane pozwolą z dużym prawdopodobieństwem oszacować popyt na poszczególne produkty i na tej podstawie właściwie zaplanować zaopatrzenie.

Podsumowanie

Zapewnienie ciągłej dostępności towaru przy jednoczesnej redukcji złogów magazynowych i optymalizacji kosztów magazynowania, to wyzwanie firm dystrybucyjnych. Informacje o tym, ile towaru i w jakim okresie będą potrzebowali Twoi klienci, zestawione z danymi na temat powierzchni magazynowej, którą dysponujesz, to punkt wyjścia do rozmów z dostawcami na temat zamówień na najbliższe miesiące. Dokonując zamówień z możliwie dużym wyprzedzeniem, nie tylko zapewnisz swoim klientom oczekiwane przez nich towary, ale również będziesz mógł analizować oferty dostawców i w razie potrzeby je negocjować. Wszystko to z odpowiednim wyprzedzeniem i pewnością, że Twoi klienci będą zadowoleni, a Ty kupisz towar w najbardziej korzystnych warunkach. System ERP dostosowany do specyfiki biznesu, wzbogacony o algorytmy analizujące zapasy magazynowe, prognozujące sprzedaż i pozwalające planować zaopatrzenie, to narzędzie niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg ERP

workflow,

System workflow – czym jest i dlaczego warto go wdrożyć?

Workflow to narzędzie pomagające monitorować przepływ pracy. System może wspomóc automatyzację wielu żmudnych i rutynowych procesów w firmie.

bg ERP

ERP,

System ERP dla branży spożywczej – główne korzyści

Branża spożywcza cechuje się niską marżowością produktów, rozbudowanym łańcuchem dostaw i wielokanałowością sprzedaży. Większość produktów szybko rotuje ze względu na datę ważności, czy sezonowość. Aby sprawnie kierować działaniami firmy z tej branży, warto pomyśleć o wdrożeniu systemu informatycznego.

bg ERP

Zastosowanie systemów ERP w logistyce

Systemy ERP w logistyce wspomagają kompleksowe zarządzanie wieloma obszarami, dzięki czemu firma zyskuje możliwość poprawienia efektywności i wydajności.

bg ERP

zarządzanie produkcją,

System ERP dla branży produkcji metalowej – 10 korzyści biznesowych wdrożeń w firmach naszych Klientów

Rozwiązanie ERP dla branży produkcji metalowej to pełna kontrola nad wszystkimi procesami: inteligentny system “czuwa” nad całą pulą zadań, które są do wykonania. Jakie korzyści biznesowe płyną z wdrożenia? Przygotowaliśmy przegląd 10 efektów, które nasi Klienci osiągnęli w swoich firmach dzięki rozwiązaniom ERP.

bg ERP

ERP, a CRM – podstawowe różnice

Systemy ERP oraz CRM to narzędzia, których wdrożenie może pomóc zoptymalizować procesy i znacznie poprawić jakość funkcjonowania przedsiębiorstwa.

bg ERP

Etapy wdrożenia systemu ERP

Przed przystąpieniem do zakupu systemu ERP konieczne jest wnikliwe przeanalizowanie bieżących potrzeb, planów oraz możliwości firmy. Zadanie to wymaga wiedzy i zaangażowania, dlatego warto od samego początku konsultować się z dostawcą systemu.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.