Jakie trendy biznesowe czekają nas w 2024 roku?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie trendy biznesowe będą widoczne w 2024 roku?
  2. W jakim kierunku warto rozwijać biznes w 2024 roku?

Trendy biznesowe w 2024 roku

Zanim nowy rok rozpocznie się na dobre, wielu przedsiębiorców zastanawia się, jakie trendy ukształtują świat biznesu w czasie kolejnych 12 miesięcy oraz jak je wykorzystać do osiągnięcia sukcesu. Ostatnie lata przygotowały firmy na to, że sytuacja może zmienić się z dnia na dzień, a warunki na rynku potrafią być równie dynamiczne, co zmiana pogody w kwietniu. Jeśli więc chcesz dobrze przygotować się do nadchodzących miesięcy i upewnić się, że Twoja firma będzie nadążała za nowoczesnymi trendami biznesowymi w 2024 roku, zapraszam do lektury.

Rozwijanie AI

Ważnym i zauważalnym trendem w ubiegłym roku był rozwój AI. Upowszechnienie się narzędzi takich jak Chat GPT pozwoliło na ułatwienie pracy w wielu branżach. Co prawda  AI generowało także wiele problemów związanych z prawami autorskimi, jednak niewątpliwie jest to rewolucja w technologii i biznesie. Wiele przedsiębiorstw zaczęło wdrażać lub rozwijać elementy sztucznej inteligencji w swoich rozwiązaniach, a kilka dni temu powstał nawet Rabbit r1 – urządzenie pośredniczące między użytkownikiem i jego smartfonem. Inteligentny asystent startupu Rabbit jest w stanie wykonywać różne zadania, takie jak np. zamawianie jedzenia czy rezerwowanie przejazdu. Celem jego powstania było porzucenie telefonu na rzecz AI. Na razie sprzedano ok. 10 tysięcy sztuk, jednak trudno powiedzieć, czy popularność gadżetu się zwiększy. 

Wróćmy jednak do trendów biznesowych w 2024. Rozwój sztucznej inteligencji w biznesie to przede wszystkim personalizacja doświadczeń. Na czym to polega? Na przykład oprogramowanie może nauczyć się preferencji użytkownika systemu – tego, w jaki sposób używa danej komendy lub funkcji. Następnie sugeruje wykonanie kolejnych czynności na podstawie historii użytkowania, lub sugeruje wygenerowanie konkretnego raportu. Z perspektywy klienta AI w biznesie to produkty proponowane w oparciu o informacje o wcześniejszych zakupach.

Rozwój sztucznej inteligencji to także wprowadzenie czatbotów w B2B, które obecnie są popularne w kanale B2C. Jednak ze względu na ich użyteczność, coraz więcej firm oferujących asortyment innym organizacjom, decyduje się na wdrożenie takiego rozwiązania. To narzędzie może pomóc odciążyć Twoich konsultantów z BOK-u, ponieważ nie będą musieli odpowiadać na proste i powtarzalne pytania klientów. Tymi sprawami zajmie się automat. Odpowiednio zaprogramowany czatbot odpowie na pytania związane z przesyłką czy doradzi w zakresie wyboru produktu, z kolei Twój pracownik będzie mógł zająć się sprawami, które wymagają ingerencji człowieka, a także rozwojem relacji z klientem.

Analiza danych

Głośne afery z zeszłego roku, związane z Natalią Janoszek, czy Pandora Gate, nauczyły internautów, że weryfikacja informacji jest bardzo ważna, a prawdomówność influencerów została podana w wątpliwość. Być może myślisz sobie, że to nie ma nic wspólnego z Twoim biznesem – jednak każdy powinien wyciągnąć z tych sytuacji wnioski, gdyż łatwo przełożyć je na warunki firmowe. I tak w 2024 zauważymy wzrost liczby audytów w organizacjach, a także bardziej aktywne pozyskiwanie informacji i research przed wdrożeniem nowego rozwiązania informatycznego. Na fali tych zmian, przedsiębiorcy zaczną także poszukiwać nowych narzędzi do analityki danych, sięgając również po rozwiązania Business Intelligence. W końcu możliwość dokładnego przeanalizowania informacji zwiększa kontrolę nad przepływem pracy i procesami, które odbywają się w organizacji.

Inwestycja w przepływ pracy

W ubiegłym roku wielu przedsiębiorców zauważyło w swoich firmach problemy z przepływem pracy. Dostęp do dokumentacji projektów i procesów nie był tak łatwy, jak wcześniej, natłok zadań wpływał na pomyłki, a w wielu organizacjach zapanował ogólny chaos i brak kontroli. Niezależnie od powodów tych trudności – czy to złe zarządzanie czasem, nieprawidłowa struktura organizacyjna, czy przedawnione, nieskuteczne narzędzia IT – są one poważne i należy się nimi zająć. Dlatego 2024 rok to idealny czas na to, aby te problemy rozwiązać. Odpowiedni system workflow pomaga uporządkować procesy w firmie i usprawnić przepływ pracy.

Optymalizowanie e-Commerce przy wykorzystaniu systemów WMS

Kolejnym trendem w 2024 będzie optymalizowanie e-Commerce przy wykorzystaniu rozwiązania WMS. Zarówno klienci B2B, jak i B2C, poszukują możliwości jak najszybszej dostawy – często jest to dla nich ważniejsze od ceny produktu. Są więc skłonni zapłacić trochę więcej, aby paczka przyszła do nich jeszcze tego samego, lub następnego dnia. Dlatego w tym roku przedsiębiorcy zwrócą się ku integrowaniu systemu WMS z platformą e-Commerce. Rozwiązanie pozwala na szybką identyfikację towaru i skrócenie drogi kompletacji, aby była ona optymalna. To działanie ma na celu usprawnienie procesu pakowania zamówień, tak, aby klient otrzymał paczkę szybciej, niż gdyby zamówił u konkurencji. Zintegrowanie systemu WMS z e-Commerce to trend, który zauważymy zarówno w kanale B2B, jak i B2C.

Odroczone płatności w B2C

Ostatnim trendem są odroczone płatności. Dotychczas forma zarezerwowana głównie dla klientów kanału B2B, występowała w postaci faktury z terminem płatności. Od niedawna stała się jednak dostępna także w sprzedaży B2C. Płatności odroczone pozwalają na bezpieczny zakup większej ilości towaru w dowolnym momencie, z możliwością pokrycia kosztów produktów w późniejszym terminie. Klienci bardzo cenią sobie wygodę tej metody. Mogą oni kontynuować zakupy bez ograniczeń finansowych, czyli nie muszą z nich rezygnować i porzucać koszyka. W 2024 roku trend ten będzie coraz bardziej widoczny u wielu sprzedawców.

Podsumowanie

Zapewne każdy z nas czeka na to, co przyniesie rok 2024. Wymienione przeze mnie trendy mają szansę opanować świat biznesu – zaczynając od kwestii technologicznych, po rewolucję w doświadczeniu klienta. Wiele przedsiębiorstw zdecyduje się na wdrożenie powyższych zmian, dlatego warto być o krok przed konkurencją i już dzisiaj zaplanować zmiany w swojej organizacji.