Jak można być dobrym strategiem i przywódcą, kiedy nie wiadomo, czego się chce? Jak komunikować się z otoczeniem zewnętrznym, gdy brakuje nam więzi z własnymi odczuciami? Wniosek nasuwa się sam: bycie świadomym własnych emocji, a co za tym idzie – potrzeb, jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania w biznesie. I to zarówno z punktu widzenia rozwoju własnej kariery, jak i rozwoju przedsiębiorstwa. Inteligencja emocjonalna jest konieczna, nie tylko po to, aby poznać siebie, ale również po to, by zrozumieć innych: partnerów biznesowych, współpracowników, klientów. Dopiero mając pełną świadomość tego, co wpływa na nasze zachowania czy reakcje jesteśmy w stanie właściwie ocenić sytuację. Osiągnięcie wprawy w rozpoznawaniu własnych emocji i potrzeb, które się za nimi kryją, nie jest łatwym procesem, ale stanowi pierwszy i niezbędny krok do tego, by móc komunikować się z innymi bez przemocy.
W Sente już od jakiegoś czasu realizujemy przedsięwzięcia edukacyjne, których celem jest nabycie przez pracowników umiejętności szczerej i odpowiedzialnej komunikacji zarówno w relacjach z naszymi Klientami jak i w stosunkach koleżeńskich. Uczymy się ich w ramach spotkań nt. kultury współodpowiedzialności, dawania sobie informacji zwrotnych, warsztatów “Komunikacja bez przemocy”, szkoleń z obsługi Klienta, na których ćwiczymy komunikat “ja”, aktywne słuchanie i inne techniki wspomagające efektywną komunikację. Podczas szkoleń i warsztatów często otrzymujemy sygnały o spostrzeganej złożoności takiego sposobu porozumiewania się z otoczeniem. Jednocześnie uczestnicy zajęć wyrażają przekonanie o jego dużej przydatności w codziennym życiu, tak na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Okazji do treningu jest mnóstwo. Z pewnością nie poprzestaniemy na dotychczasowych wysiłkach w poszerzaniu repertuaru naszych unikalnych wartości. Być może za jakiś czas będziemy mogli włączyć do niego mistrzowskie “zarządzanie” emocjami na gruncie codziennych relacji biznesowych.