System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Dystrybucja
Elementy rozwiązania dla firm dystrybucyjnych
System Teneum X dostarcza kompletnego zestawu funkcji, pozwalających na zarządzanie całościowym procesem sprzedaży. Obszar CRM umożliwia efektywne pozyskiwanie klientów i budowanie ich przewiązania. Natomiast funkcje dostępne w obszarze Handel i dystrybucja służą realizacji wszelkich zadań związanych z bieżącą obsługą klienta: kontaktem z klientem, przyjmowaniem zamówień, procesem ich realizacji w magazynie, zarządzaniem zwrotami i reklamacjami itp.
Inteligentny system zarządzania magazynem pozwala na zwiększenie wydajności procesu obsługi zamówień, optymalizację wykorzystania powierzchni, redukcję złogów magazynowych i wyeliminowanie błędów. System Teneum X w obszarze WMS pozwala na implementację algorytmów dostosowanych do specyfiki przedsiębiorstwa, dzięki czemu firma dystrybucyjna może maksymalnie wykorzystać potencjał powierzchni magazynowej, którą dysponuje.
Handel na rynku B2B ewoluuje. Tradycyjny model sprzedaży relacyjnej oparty o zespół handlowców jest coraz częściej uzupełniany lub wręcz zastępowany sprzedażą internetową. Z tego względu rośnie zapotrzebowanie na zintegrowane rozwiązania wspierające obsługę wielokanałowej sprzedaży w firmach dystrybucyjnych. Takim narzędziem jest system Teneum X.
Zapewnienie stałej dostępności towarów i optymalizacja wykorzystania powierzchni magazynowej, to podstawowy cel dla firm dystrybucyjnych. System Teneum X w obszarze Zaopatrzenie pozwala optymalizować proces zarządzania łańcuchem dostaw. Rozwiązanie umożliwia generowanie precyzyjnych prognoz sprzedaży, na podstawie których można planować zaopatrzenie, zarówno w perspektywie długoterminowej, jak i krótkoterminowej.
Rozwiązanie dla firm dystrybucyjnych czerpie z takich modułów systemu Teneum X takich jak: Workflow, Zarządzanie Personelem oraz Finanse i Księgowość, dostosowując dostępne w nich funkcje do specyfiki firm z tej branży. Tak opracowane rozwiązania pozwala na obsługę wszystkich procesów biznesowych w jednym miejscu i stały dostęp do danych.
Konsumenci w handlu B2B oczekują bezbłędnej i natychmiastowej realizacji zamówień. Głównym kryterium zakupowym klientów firm dystrybucyjnych coraz częściej nie jest cena, a dostępność towarów i czas realizacji zleceń. Jeśli Twój klient nie znajdzie u Ciebie towaru, który jest mu potrzebny, to kupi go u konkurencji. Jak uniknąć takiej sytuacji? Przeanalizować dane, zaprognozować sprzedaż i zaplanować zaopatrzenie. W każdym z tych kroków pomoże wyposażony w odpowiednie algorytmy system ERP.
Odpowiednio zaprojektowany system ERP z wyprzedzeniem informuje, które produkty mogą stanowić wąskie gardło w procesie magazynowania czy sprzedaży. Algorytmy monitorujące stany towarów mogą “przeczesywać” magazyn w celu identyfikacji potencjalnych złogów – towarów, na które za określony czas nie będzie już popytu lub się przeterminują. Takie rozwiązanie pozwoli Ci mieć pełną kontrolę nad zapasami, które aktualnie posiada Twoja firma. Dostarcza również z odpowiednim wyprzedzeniem informacji, które pozwalają podejmować kroki w celu minimalizacji ryzyka powstania złogów – np. organizować promocje na wskazane przez system towary. Dopiero mając pełną kontrolę nad posiadanymi zapasami możesz przejść do kolejnych kroków optymalizujących łańcuch dostaw: pogłębionych analiz sprzedaży i prognozowania zaopatrzenia.
Aby zaprognozować popyt na poszczególne produkty, musisz przeanalizować dane historyczne dotyczące sprzedaży w Twojej firmie – wartości sprzedaży produktów w poszczególnych latach, kwartałach i miesiącach. Następnie, schodząc poziom niżej, powinieneś zidentyfikować wszelkie odchylenia od normy i znaleźć ich przyczynę. Ważne będą nie tylko wartości poszczególnych zmiennych, ale również korelacje między nimi. Np. zestawienie skoków sprzedaży z sezonowością w poszczególnych branżach i organizowanymi w danych miesiącach promocjami pozwoli Ci zidentyfikować, co przyczyniło się do odchyleń w poziomach sprzedaży w danym okresie.
Czynników, które mogą mieć wpływ na estymację poziomu sprzedaży w poszczególnych okresach, jest wiele. Najpierw powinieneś je zidentyfikować. Kolejny krok, to decyzja: które z nich są najistotniejsze z perspektywy Twojego biznesu? Analiza wszystkich dostępnych parametrów jest nieefektywna.
Dane powinny być badane nie tylko pod względem ilościowym, ale również (o ile to możliwe) w ujęciu jakościowym. Na przykład analizy sprzedaży generowanej na przestrzeni kilku ostatnich lat przez grupę kluczowych klientów można zestawić z innymi zmiennymi, takimi jak odpowiednie dla ich branż trendy oraz plany rozwojowe. Te ostatnie mogą mieć szczególne znaczenie w budowaniu długofalowej relacji z Twoimi najważniejszymi klientami. Niezrealizowanie dużych zamówień (np. wynikających z inwestycji strategicznych klientów) tej grupy kontrahentów może mieć dotkliwe konsekwencje – utratę najbardziej wartościowych kontraktów. Natomiast wyjście im naprzeciw (np. zapytanie na początku roku o plany rozwojowe z prośbą o estymację planowanych zakupów powyżej konkretnej kwoty) i zapewnienie dostępności towaru niezależnie od sytuacji może zauważalnie zaprocentować.
Tak przeanalizowane dane pozwolą z dużym prawdopodobieństwem oszacować popyt na poszczególne produkty i na tej podstawie właściwie zaplanować zaopatrzenie.
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach Sente
Skontaktuj sięPrzykłady projektów
Novoterm
Sente zwiększa wydajność magazynu dystrybutora armatury sanitarnej
25%
realny wzrost wydajności magazynu
RAW-POL
Jedna platforma ERP, WMS, CRM dla branży dystrybucyjnej
40%
mniejsze koszty składowania
Dowiedz się więcej o rozwiązaniach Sente
Skontaktuj sięPolecane artykuły
Zobacz wszystkie