Cyfryzacja firm często jest mylona z pojęciem transformacji. Istnieje wiele definicji obu zagadnień, a stawianie znaku równości pomiędzy nimi nie jest do końca poprawne.
Cyfrowa transformacja stanowi całościową zmianę sposobu działania, organizacji pracy i procesów biznesowych firmy na poziomie strategicznym. Jej celem jest przygotowanie firmy do odnalezienia się w każdej nowej sytuacji na rynku. Czynniki, które motywują przedsiębiorców do przeprowadzenia cyfrowej transformacji, to rosnące oczekiwania klientów i coraz szybciej zmieniające się otoczenie biznesowe.
Choć cyfrowa transformacja to dość nowe pojęcie, to cyfryzacja poszczególnych procesów biznesowych jest zjawiskiem, które obserwujemy od lat. Cyfryzacja może objąć pojedynczy proces czy obszar działania firmy. Cyfryzacja (digitalizacja) może mieć charakter zarówno wprowadzenia mało skomplikowanego systemu IT, jak i wdrożenia rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji. Digitalizacja konkretnego obszaru firmy może być częścią całego procesu cyfrowej transformacji firmy lub być zupełnie osobnym zagadnieniem.
I to właśnie zasadnicza różnica: cyfrowa transformacja to holistyczna zmiana całej firmy. Cyfryzacja może objąć pojedynczy proces lub zbiór procesów. Może odbywać się w ramach cyfrowej transformacji firmy lub zupełnie osobno.
Komentarze zamknięte.