System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Outsoursing usług logistycznych jest dobrze znanym zjawiskiem. Zarówno firmy handlowe, jak i produkcyjne od dawna wykorzystują go jako jeden z najskuteczniejszych sposobów optymalizacji łańcucha dostaw. Obecnie jest to już nie tylko wynajmowanie powierzchni magazynowych w zewnętrznej firmie, ale również outsourcing procesów związanych z pakowaniem i wysyłką towarów, wsparciem kontaktów z klientami docelowymi, obsługą zwrotów, rozpatrywaniem reklamacji. Na tym właśnie polegają usługi fulfillment, które stają się coraz popularniejsze.
Fulfillment to wynajęcie powierzchni magazynowej wraz z całą jej obsługą, czyli pracownikami magazynu zajmującymi się kompletowaniem i pakowaniem towarów, gotowymi rozwiązaniami usprawniającymi pracę magazynu, a także z szerokim wachlarzem usług kurierskich. Decydując się na usługi fulfillmentu, przedsiębiorcy wynajmują nie tylko miejsce w magazynie, lecz kompletny, gotowy, działający magazyn z systemem WMS wraz z organizacją i obsługą wszystkich zachodzących w nim procesów. Po stronie firm korzystających z usług fulfillment pozostaje zarządzanie procesem zaopatrzenia i generowanie sprzedaży.
Różnica między usługami fulfillmentemu a standardowymi usługami logistycznymi wynika głównie z oferowania specyficznych usług dostosowanych do działalności eCommerców. Klientami sklepów internetowych są zazwyczaj odbiorcy indywidualni. Z tego względu, oprócz tradycyjnych rozwiązań logistycznych oferowanych dużym dystrybutorom czy sieciom handlowym (np. pakowanie i kompletowanie zleceń gdzie jednostką miary jest karton, zgrzewka, paleta), fulfillment proponuje sklepom internetowym rozwiązania pozwalające na efektywną realizację zamówień jednostkowych, drobnicowych, mieszanych. Firmy fulfillmentowe oferują też coraz to nowe usługi niestandardowe, której mają pomóc eCommercom wyróżnić się na rynku. Wśród nich są m.in.: kompletowanie niestandardowych zestawów, personalizowane paczki, do których dołączane są imienne gadżety; oferowanie wysyłek 24/7; dostawa o określonej godzinie (np. 18:00 w sobotę). Wszystkie te elementy są odpowiedzią na specyfikę działalności eCommerców oraz rosnącą konkurencję na rynku e-handlu. Wsparcie ze strony fulfillmentu może być wykorzystane do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, której nie sposób jest osiągnąć zajmując się logistyką samodzielnie.
Firmy świadczące usługi fulfillmentu obsługują zamówienia wielu firm na powierzchni jednego magazynu. Procesy kompletowania zamówień, pakowania, wysyłki czy obsługi zwrotów każdego z przedsiębiorstw są inne. Co więcej, charakteryzują się one dużą dynamiką zmian. System WMS dla operatorów logistycznych musi być otwarty na modyfikacje. Tylko dzięki temu możliwe jest bieżące odpowiadanie na zmieniające się w czasie potrzeby klientów. Działalność firm fulfillmentowych wymaga nieustannej wymiany danych o zamówieniach, dostępności towarów, stanach magazynowych z systemami ich klientów. Powoduje to konieczność integracji z wieloma rozwiązaniami informatycznymi wykorzystywanymi, co zazwyczaj jest skomplikowanym i czasochłonnym procesem.
O tym, czym kierować się podczas wyboru rozwiązań IT dla fulfillmentu przeczytacie w kolejnych artykułach na naszym blogu.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga
Komentarze zamknięte.