System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
30%
szybszy proces kompletacji zamówień
99,5%
kompletności realizacji zamówień
99%
zamówień realizowanych w terminie
Najważniejsze wyzwania
Śledzenie produktów (traceability).
Śledzenie produktów (traceability).
Obsługa kodów kreskowych (w tym zmiennowagowych).
Zarządzanie magazynem podzielonym na strefy (sucha, chłodna, mroźnia), zarządzanie partiami produktów oraz terminami ważności zgodnie z zasadą FEFO (ang. First Expired, First Out).
Zarządzanie magazynem podzielonym na strefy (sucha, chłodna, mroźnia), zarządzanie partiami produktów oraz terminami ważności zgodnie z zasadą FEFO (ang. First Expired, First Out).
Obsługa kodów kreskowych (w tym zmiennowagowych).
W ramach projektu zostały wdrożone rozwiązania maksymalnie wykorzystujące dostępną przestrzeń magazynową, optymalizując przechowywanie i ułatwiając dostęp do produktów. Magazyn został podzielony na trzy główne sektory, aby zapewnić odpowiednie warunki przechowywania dla różnych typów produktów: strefa sucha, chłodna i mroźnia.
Implementacja systemu WMS objęła wdrożenie zaawansowanych metod kompletacji zamówień, które będą szybkie, precyzyjne i zgodne z różnymi specyfikacjami klientów. W celu optymalizacji procesu kompletacji zamówień wprowadzono zaawansowany algorytm 3D do pakowania produktów w kosze, który oblicza ich potrzebną do zamówienia liczbę i dzieli je na strefy.
System WMS został skonfigurowany tak, aby umożliwiać wydawanie produktów zgodnie z zasadą FEFO, co pomaga w minimalizacji strat i optymalizacji rotacji towarów. Produkty są zarządzane na poziomie partii, co pozwala na dokładne śledzenie terminów ważności i zapewnia, że najstarsze produkty są wydawane jako pierwsze.
Kolejnym wdrożonym rozwiązaniem było traceability, które umożliwiło śledzenie produktów na każdym etapie przechowywania i przemieszczania w magazynie. To kluczowe narzędzie podczas inwentaryzacji oraz w sytuacji konieczności zlokalizowania konkretnej partii produktu, np. w przypadku decyzji o wycofaniu z rynku, ponieważ pozwala dokładnie prześledzić ich ścieżkę w magazynie.
Wdrożenie objęło implementację systemu obsługującego różne typy kodów kreskowych, w tym zmiennowagowych, które zawierają informacje o wadze produktu. Pierwsze sześć znaków kodu pozostaje niezmiennych, a kolejne dotyczą specyficznych danych, takich jak waga. Rozwiązanie umożliwia precyzyjne zarządzanie produktami i minimalizację błędów przy kompletacji zamówień.
W ramach projektu dokonano integracji systemu WMS z platformą e-Commerce oraz z systemem zarządzania trasami TMS, który optymalizuje trasy dostaw i monitoruje ich realizację. Te integracje zapewniają płynny przepływ informacji i zwiększają efektywność operacyjną przedsiębiorstwa.
WMS monitoruje stany magazynowe w czasie rzeczywistym i automatycznie generuje zamówienia do dostawców na podstawie zakupów klientów. Integracja z platformą e-Commerce umożliwia synchronizację z systemem magazynowym, co pozwala na zbieranie wszystkich pozycji zakupowych o określonej godzinie i wysyłanie zapotrzebowania do dostawcy.
Magazyn został podzielony na dedykowane strefy odkładcze dla każdej kategorii produktów (sucha, chłodna, mroźnia). Każda z nich ma przypisane konkretne samochody dostawcze, co ułatwia proces załadunku i minimalizuje czas potrzebny na przygotowanie zamówienia do wysyłki. Dzięki temu pierwsze samochody mogą wyjeżdżać przed godziną 6 rano, co zwiększa efektywność dostaw.
Aby wyeliminować pomyłki, wdrożono zaawansowany system kontroli jakości. Każde zamówienie jest dokładnie sprawdzane przez pracownika z wykorzystaniem skanera kodów kreskowych. Cały proces wspierany jest przez kamerę, zintegrowaną z momentem dokonania kontroli, co pozwala każdorazowo cofnąć się w nagraniu i zweryfikować kompletność oraz stan zamówienia.
We współpracy z Sente jako organizacja bardzo cenimy efektywność zaplanowanych działań. Wszystkie zaplanowane na podstawie analizy zmiany, pozwalające dostosować WMS do naszych potrzeb, zostały wdrożone. Doświadczenie i doradztwo zespołu były bardzo pomocne przy podejmowaniu decyzji na temat dobierania poszczególnych rozwiązań do naszych wyzwań. Jesteśmy w stanie teraz efektywniej wypełniać naszą obietnicę wobec naszych klientów, czyli dostarczanie kompletnych zamówień na wcześniej zaplanowane okna dostaw.
Kamil Kopania
Dyrektor Generalny w mamyito.pl
Poznaj szczegóły projektu:
Porozmawiajmy o twoim biznesie
Skontaktuj sięPozostałe artykuły