System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Kolejne doniesienia o trendach związanych z rozwojem biznesu trafiają do nas każdego dnia. O ile teorie są interesujące, to prawdziwą wartością jest ich praktyczne wykorzystanie w biznesie. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się jednej z najpopularniejszych obecnie koncepcji – cyfrowej transformacji biznesu. Jakie znaczenie ma ona znaczenie dla firm handlowych oraz jaką rolę pełni w niej magazyn?
Cyfryzacja firm często jest mylona z pojęciem transformacji. Istnieje wiele definicji obu zagadnień, a stawianie znaku równości pomiędzy nimi nie jest do końca poprawne.
Cyfrowa transformacja stanowi całościową zmianę sposobu działania, organizacji pracy i procesów biznesowych firmy na poziomie strategicznym. Jej celem jest przygotowanie firmy do odnalezienia się w każdej nowej sytuacji na rynku. Czynniki, które motywują przedsiębiorców do przeprowadzenia cyfrowej transformacji, to rosnące oczekiwania klientów i coraz szybciej zmieniające się otoczenie biznesowe.
Choć cyfrowa transformacja to dość nowe pojęcie, to cyfryzacja poszczególnych procesów biznesowych jest zjawiskiem, które obserwujemy od lat. Cyfryzacja może objąć pojedynczy proces czy obszar działania firmy. Cyfryzacja (digitalizacja) może mieć charakter zarówno wprowadzenia mało skomplikowanego systemu IT, jak i wdrożenia rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji. Digitalizacja konkretnego obszaru firmy może być częścią całego procesu cyfrowej transformacji firmy lub być zupełnie osobnym zagadnieniem.
I to właśnie zasadnicza różnica: cyfrowa transformacja to holistyczna zmiana całej firmy. Cyfryzacja może objąć pojedynczy proces lub zbiór procesów. Może odbywać się w ramach cyfrowej transformacji firmy lub zupełnie osobno.
Skoro cała gospodarka się cyfryzuje, to czy fizyczne magazyny będą traciły na znaczeniu? Zdecydowanie nie. Nadal kupujemy zdecydowanie więcej dóbr fizycznych niż cyfrowych. Gospodarka dalej nie może funkcjonować bez możliwości fizycznego przenoszenia produktów z punktu A do punktu B oraz ich magazynowania.
W komunikacji z klientem docelowych magazyn odgrywa ważną rolę w cyfryzacji całego procesu obsługi zamówienia. Jeśli dostawa do klienta ma być zrealizowana do 24h od momentu złożenia zamówienia, to magazyn musi być na tyle wydolny, aby móc ją w tym czasie zrealizować. Inaczej obietnica złożona klientowi na etapie sprzedaży nie zostanie spełniona. Liczy się szybkość dostawy, ale też jej jakość dostawy, bezbłędność. Cyfryzacja całego procesu sprawia, że z poziomu magazynu musimy szybko reagować na potrzeby działu sprzedaży i obsługi klienta. Jak realizować procesy intralogistyczne szybciej, wydajniej i bez pomyłek? Cyfryzacja magazynu zakłada gromadzenie i zaawansowane przetwarzanie danych pochodzących z różnych urządzeń w celu automatyzacji procesów oraz uzyskania gotowości do adaptacji do każdej zmiany.
Szukając sposobu na cyfryzację magazynu, do dyspozycji mamy całe spektrum rozwiązań. Od inteligentnych systemów zarządzania (ERP, WMS) po różnego rodzaju urządzenia automatyzujące procesy magazynowe (systemy automatyki magazynowej). Wybór najlepszego dla danej firmy musi być poprzedzony pogłębioną analizą obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, uwarunkowań ekonomicznych i infrastrukturalnych oraz technologicznych.
Jak obliczyć zwrot z inwestycji w inteligentne systemy zarządzania i automatykę magazynową? W jaki sposób ocenić, które procesy najbardzoej opłaca się zautomatyzować?
Odpowiadamy w poradniku: Cyfrowa transformacja w magazynie. Publikacja do pobrania tutaj: http://bit.ly/2UknQGW
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga
Komentarze zamknięte.