System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
System ERP to narzędzie, które pomaga w zarządzaniu różnymi zasobami przedsiębiorstwa. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii, użytkownicy oczekują rozwiązań, które będą w stanie im pomóc w podejmowaniu bardziej trafnych decyzji biznesowych. Dlatego wielu dostawców systemów zaczęło wykorzystywać elementy sztucznej inteligencji w oprogramowaniu ERP. W tym artykule omówię, w jaki sposób AI wpływa na rozwój branży informatycznej i czy dzięki temu łatwiej będzie dopasować narzędzia do potrzeb biznesowych.
Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) to wykorzystanie algorytmów, aby umożliwić technologii uczenie się na podstawie danych i rozwiązywać problemy w sposób podobny do ludzkiego myślenia. Mówiąc prościej, AI to tworzenie maszyn, które potrafią „myśleć”.
Ostatnie lata obfitują w nowe rozwiązania AI. Jej popularność rośnie, wykorzystuje się ją zarówno w nauce, jak i w celach rozrywkowych. W biznesie sztuczna inteligencja jest coraz częściej używana do poprawy efektywności procesów i lepszego podejmowania decyzji. Może ona przynieść wiele korzyści dla firmy, na przykład podnosząc jakość obsługi klienta czy przewidując wystąpienie awarii w maszynie na produkcji. Dobrze wykorzystując możliwości tej technologii, można zdobyć przewagę nad konkurencją. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na wykorzystanie AI w swoich działaniach.
Choć wydaje się stosunkowo nowym wynalazkiem, historia sztucznej inteligencji sięga lat 50. XX wieku, kiedy to powstała praca Alana Turinga pt.: „Computing Machinery and Intelligence”. Omawiała temat budowy inteligentnych maszyn i tego, w jaki sposób je przetestować. Rozwój technologii sprawił, że AI rozkwitła w latach 70. i 80., ponieważ komputery stały się szybsze i bardziej powszechne. Jednak to dopiero w ciągu kolejnych dwóch dekad dokonano wielu przełomów związanych z pracami nad sztuczną inteligencją. Obecnie rozwija się ona bardzo szybko, a jej zastosowania obejmują wiele dziedzin, takich jak medycyna, finanse, produkcja, czy edukacja.
Sztuczna inteligencja coraz częściej wykorzystywana jest w systemach ERP, co pozwala na poprawę ich efektywności i dokładności. Dzięki elementom AI, rozwiązania te mogą lepiej automatyzować procesy, analizować większe ilości danych i przewidywać przyszłe zdarzenia. Pozwala to na lepsze planowanie i zarządzanie zasobami. Efekty, jakie przyniesie Twojej firmie, zależą przede wszystkim od potrzeb biznesowych takiego wdrożenia, ale i jego skali. Poniżej dokładniej przyglądam się, jak działa AI w rozwiązaniu ERP.
AI może pomóc w przeanalizowaniu dużej ilości informacji, tworząc na ich podstawie raporty i wnioski. Wyobraź sobie, że Twój system ERP używa algorytmów uczenia maszynowego do przeprowadzenia inteligentnej analizy danych z magazynu. Po dokonaniu tego określa, które z Twoich produktów sprzedają się najlepiej w określonych regionach czy też czasie. Pozwoli to przedsiębiorstwu dostosować strategię dystrybucji i plany produkcji, a także ograniczy nadwyżki i zapobiegnie niedoborom surowca. Poza tym dokładne informacje o procesach oraz wynikach organizacji oznaczają lepszy wgląd w to, co się w niej dzieje. To ważna informacja szczególnie dla przedsiębiorców, którzy nie mogą poświęcić pełni swojej uwagi firmie, lub wracają do niej po dłuższej przerwie (np. po urlopie zdrowotnym, macierzyńskim).
Sztuczna inteligencja może zautomatyzować powtarzalne procesy, takie jak np. generowanie faktur i tworzenie zamówień. To duża oszczędność czasu, która wpływa na zwiększenie efektywności. Przykładowo, rozwiązanie ERP daje możliwość użycia automatycznego rozpoznawania tekstu do analizy faktur i automatycznego przypisywania kosztów do odpowiednich kont księgowych. AI dla kadr mogą np. automatycznie rozliczać czas pracy, a dla działu HR dobierać kandydatów do odpowiednich stanowisk pracy po przeanalizowaniu CV. Jednak produkcja oraz obsługa klienta również mogą skorzystać dzięki AI. Oprogramowanie może zautomatyzować kompletację zamówień oraz rozwiązywać problemy konsumentów w formie odpowiadania na proste komunikaty poprzez okienko czatu.
AI może pomóc w personalizacji doświadczenia użytkownika w systemie ERP. Działa to na zasadzie dostosowywania interfejsu do indywidualnych potrzeb osób, które z niego korzystają. Rozwiązanie uczy się preferencji pracowników w systemie – tego, w jaki sposób używają danych funkcji czy komend – i sugeruje stworzenie konkretnego raportu lub wykonanie czynności na podstawie historii użytkowania.
Sztuczna inteligencja zwiększa bezpieczeństwo rozwiązań ERP. Dzięki wykrywaniu potencjalnych zagrożeń i przeciwdziałaniu im udaje się uniknąć wielu nieprzyjemnych konsekwencji. Wyciek danych czy kradzież projektów i receptur może skutkować ogromnymi problemami, takimi jak kary finansowe, więzienie, czy też bankructwo. Ponadto AI może również pomóc w wykrywaniu anomalii w danych i zwiększeniu ochrony przed cyberatakami.
Załóżmy, że wdrożenie elementów AI do systemu ERP masz już za sobą. Na pewno zastanawiasz się, co dalej. Podobnie jak w przypadku implementacji innych rozwiązań technologicznych, należy w określonych odstępach czasowych sprawdzać, czy nowy dodatek do oprogramowania spełnia założone wcześniej cele biznesowe. Może się okazać, że będzie trzeba lekko zmodyfikować lub dostosować AI. Ponadto dane, które przekazujesz do rozwiązania, muszą być dobre jakościowo. Tylko wtedy sztuczna inteligencja jest w stanie poprawnie uczyć się na ich bazie. Pamiętaj też o regularnym aktualizowaniu ich – nie tylko w momencie dużych zmian w firmie. Warto wyznaczyć sobie powtarzalny termin, w którym dostarczysz do oprogramowania nowe informacje. Dzięki temu rozwiązanie będzie coraz bardziej precyzyjne i posłuży Ci przez wiele lat.
Konsultant i architekt rozwiązań informatycznych wspierających zarządzanie w firmach handlowych. Z Sente związany od 10 lat. Brał udział w projektach budowy i rozwoju systemów ERP dla lidera rynku dystrybucji artykułów BHP, firmy specjalizującej się w obrocie metalami szlachetnymi oraz czołowego eksportera polskich produktów spożywczych na terenie Europy zachodniej.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga