System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Metodyka, a właściwie metodyki zwinne już od kilku lat w branży IT robią autentyczną furorę. Są wdrażane jako filozofia zarządzania projektami u coraz większej liczby wykonawców oprogramowania. W jaki sposób metodyka zwinna zyskała aż takie uznanie?
Klienci nie potrzebują oprogramowania czy komputerów. To może nieco rewolucyjne stwierdzenie, ale jeśli dokładnie się jemu przyjrzeć, jest jak najbardziej prawdziwe. Przedsiębiorstwa potrzebują korzyści biznesowych, jakie daje – a właściwie może dać – zastosowanie narzędzi informatycznych. Powiecie, że to to samo? Ale przecież sami już albo mieliście osobiście do czynienia, albo słyszeliście o przypadkach nieudanych wdrożeń systemów informatycznych w firmach, które w istocie tylko pogarszały wydajność czy przysparzały dodatkowej pracy. Klienci potrzebują więc realnych korzyści z zastosowania technologii informatycznych: poprawienia wskaźników finansowych, lepszej wydajności, mniejszych kosztów. I kropka.
Agile. Scrum. Kanban. XP. Terminy znane głównie osobom z branży IT, a też i niektórym klientom firm informatycznych. To nazwy metodyk zwinnych tworzenia oprogramowania. Czym się różnią od tradycyjnych sposobów? Przede wszystkim odmienną filozofią współpracy z klientem. W zwinnych metodykach wdrożeniowych w centrum stoi jedna prosta zasada: szybkie i realne korzyści biznesowe dla klienta. To jest cel i sens tworzenia oprogramowania.
A przy tradycyjnym zarządzaniu projektem? Cóż, wizja klienta, mówiącego przy końcowym odbiorze systemu „ale nam nie do końca o to chodziło” spędza sen z powiek chyba każdego menedżera projektu. A niestety przy realizacji projektu informatycznego tradycyjnymi metodami, ryzyko rozminięcia się z oczekiwaniami czy potrzebami klienta jest względnie spore.
Kolejną cechą metodyk zwinnych jest błyskawiczne tempo realizacji prac. Nie tyle całego projektu – chociaż i ono jest dość znaczne – ale czas od rozpoczęcia prac, do stworzenia pierwszych elementów systemu. I to elementów przynoszących klientowi konkretne, mierzalne korzyści: zmniejszenie kosztów, poprawę wydajności, lepsze wykorzystanie personelu, surowców, materiałów. W przypadku metodyk zwinnych pierwsze działające elementy systemu klienci otrzymują już po kilku tygodniach.
Podstawowe cechy metodyk zwinnych, a właściwie cała filozofia tworzenia oprogramowania, to zdecydowanie więcej niż tylko moda. To właściwie ukierunkowany na klienta model działania, w którym de facto zamawia on tylko konkretne korzyści biznesowe płynące z zastosowania informatyki. To metoda realizacji projektów zdecydowanie mniej ryzykowna tak dla klientów, jak i dla samych wykonawców.
Konsultant i architekt rozwiązań informatycznych wspierających zarządzanie w firmach handlowych. Z Sente związany od 10 lat. Brał udział w projektach budowy i rozwoju systemów ERP dla lidera rynku dystrybucji artykułów BHP, firmy specjalizującej się w obrocie metalami szlachetnymi oraz czołowego eksportera polskich produktów spożywczych na terenie Europy zachodniej.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga