WMS dla e-Commerce – jak wspiera biznes?

W miniony wtorek, wystąpiłem w roli prelegenta na konferencji online #Logistyka w e-Commerce. W swoim wystąpieniu opowiadałem między innymi  o roli systemów WMS w biznesach z branży sklepów internetowych. Pomyślałem, że ten temat może być również interesujący dla czytelników bloga. Zwłaszcza teraz, kiedy e-Commerce przeżywa klęskę urodzaju i optymalizacja procesów operacyjnych staje się jeszcze istotniejsza.

WMS, to oprogramowanie, które kompleksowo wspiera pracę magazynu. Pewnym paradygmatem systemu WMS jest jego możliwie jak najdokładniejsze odwzorowanie fizycznej natury magazynu w systemie informatycznym. A wszystko po to, by móc dokładnie sterować tymi procesami, a potem z łatwością prześledzić wszystkie operacje zachodzące na magazynie.

Dla kogo WMS?

Rozwiązanie WMS, mimo szeregu niewątpliwych zalet i korzyści, które przynosi, nie jest dla wszystkich. Firmy z magazynem o powierzchni do 1 tysiąca m², posiadające stabilny i ograniczony zakres asortymentowy, których załoga magazynierów liczy do 8 pracowników, najprawdopodobniej poradzą sobie bez niego.

Jeżeli jednak:

  • e-Commerce ma szeroki asortyment, występujący w wielu wariantach i konfiguracjach,
  • obsługuje dziennie powyżej 200 paczek,
  • załoga jest duża i zmienia się rotacyjnie,
  • a magazyn zajmuje powierzchnię ponad 1 tysiąca m²,

System WMS zapewne okazać się ogromnym ułatwieniem i przynieść firmie znaczne korzyści.

Jeśli system to jaki?

Istnieją dwa rodzaje systemów WMS – każdy z nich cechuje się innym stopniem zaawansowania technologicznego. Dobranie właściwego (lub połączenie kilku funkcjonalności w jedno, spójne rozwiązanie) zależy od potrzeb firmy i jej magazynu. 

  • system ewidencyjny, który ewidencjonuje ruch towarów w magazynie i ułatwia ich odnalezienie, ale decyzje są w pełni podejmowane przez ludzi, zaś pracą zarządzają proste schematy pracy i kierownik,
  • system zarządzający, który sam analizuje całość otoczenia biznesowego magazynu, sytuację na magazynie i sam rozdziela zadania pomiędzy pracowników. Algorytmy sterujące samodzielnie reagują na sytuacje krytyczne, zaś kierownik pełni rolę “stróża” ustawiając jedynie priorytety zamówień.

System ewidencyjny zdecydowanie pomoże, jeśli firma do tej pory nie korzystała z WMS. Pozwoli zmniejszyć ilość błędów, przyspieszy odszukiwanie towaru na magazynie. Ale prawdopodobnie nie wykorzysta maksymalnie wszystkich mocy tkwiących w możliwościach wydajnościowych magazynów.

Znamy przypadki, że zmiana systemu WMS z ewidencyjnego na zarządzający daje dodatkowe 50-100% wydajności pracy magazynu jako całości. Im większy magazyn, tym prawdopodobnie korzyści z dobrego zarządzania procesami będą większe.

WMS na miarę e-Commerce

Systemy WMS to rozwiązania, z których korzystają właściwie firmy wszystkich branż. Jak zatem szukać takiego, który będzie pomocny dla przedsiębiorstwa e-Commerce? Przede wszystkim warto przyjrzeć się doświadczeniu operatorów, którzy oferują tego typu wdrożenia. Istnieje jednak kilka elementów, które musi posiadać rozwiązanie obsługujące magazyn e-sklepu. Zaliczyć do nich można:

  • obsługa zbiórki strefowej – w tym przypadku magazynier porusza się jedynie po danej strefie magazynu, kompletując produkty, które się w niej znajdują, inny natomiast kompletuje tę części zamówienia, które znajdują się w innych strefach, co skraca ścieżki przejść magazynierów, tym samym koszty czasowe kompletacji,
  • multipicking – to rozwiązanie umożliwia obsługę wielu zamówień w czasie jednego przejścia. Na podstawie analizy struktury zamówień, system łączy zamówienia (lub ich części) w ramach jednego zlecenia zbiórki dla magazyniera, co eliminuje tak zwane “puste przebiegi” i usprawnia kompletację zamówień,
  • zbiórka “jedynek” – średnio w e-Commercach około 30% wszystkich zamówień to te jednopozycyjne, ale zbieranie ich pojedynczo jest nieefektywne. Zbieranie ich razem oszczędza czas i znacząco przyspiesza proces realizacji każdego z zamówień,
  • panel pakowania – to rozwiązanie, którego podstawową rolą jest przyspieszenie i uproszczenie procesu pakowania. Pełni także rolę drugiego punktu kontroli poprawności skompletowanych zamówień. 
  • możliwość integracji ze spedytorami – jest to konieczność w przypadku większych biznesów, gdzie istnieje konieczność wystawiania wielu dokumentów. Dzięki możliwości integracji listy przewozowe i inna niezbędna dokumentacja jest wystawiana automatycznie,
  • równowaga B2B/B2C – w przypadku większości biznesów e-Commercowych, prędzej czy później dochodzi do rozszerzenia działalności. O wiele lepiej jest od razu wdrożyć system, który będzie wspierał także obsługę sprzedaży B2B, niż znaleźć się w sytuacji, w której używane rozwiązanie, nie spełni wszystkich potrzebnych funkcji.

Ale po co mi to…?

Najkrócej mówiąc, rozwiązanie WMS ma za zadanie zwiększać efektywność magazynu. W jaki sposób? Powołam się na przykład jednego z wdrożeń zrealizowanych przez Sente. Przed implementacją systemu liczba linii na dobę wynosiła 1200, w magazynie pracowało 16 pracowników w ciągu doby, a ilość błędów oscylowała wokół 2-3%. Dzięki wprowadzeniu WMS zarządzajacego udało się zredukować liczbę pracowników do 12, zmniejszyć liczbę błędów do 0,5%, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności do 4000 linii na dobę.

Podsumowanie

WMS dla e-Commerce to narzędzie służące do zwiększania wydajności i sprawności firmy. Im większa skala, skomplikowanie i złożoność procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, tym zwrot z inwestycji w system będzie szybszy i bardziej zauważalny.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg eCommerce

Czas pandemii – wyzwania dla branży e-Commerce

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 zrewolucjonizowała rzeczywistość. Trudna sytuacja i warunki do jakich musiał zaadaptować się cały świat, stworzyła erę biznesu cyfrowego. To wiele szans i możliwości dla firm z branży e-Commerce. Jednakże, tak nagła zmiana (w przeciwieństwie do stopniowego przechodzenia na model cyfrowy do jakiego byliśmy przyzwyczajeni) to również liczne zagrożenia i wyzwania.

bg eCommerce

Klęska urodzaju w e-Commerce – ostatni dzwonek na podniesienie wydajności

Kryzys związany z epidemią wirusa SARS-CoV-2 dzieje się na naszych oczach. Sklepy internetowe napotykają liczne trudności, związane ze wzmożonym ruchem i dynamicznie rosnącą liczbą zamówień. Sytuacja rodzi sporo problemów logistycznych

bg eCommerce

ecommerce, ecommerce erp, retail,

Wyzwania branży retail – świadomy i wymagający klient

Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują większej kontroli nad procesem zakupów i dostawy, jasnych zasad zwrotów oraz premiowania zakupów w postaci atrakcyjnych programów lojalnościowych.

bg eCommerce

ecommerce, system finansowo-księgowy,

W jaki sposób system finansowo-księgowy może pomóc zwiększać oszczędności i szybkość realizowanych zamówień?

Jak zwiększyć oszczędności przy pomocy systemu finansowo-księgowego? Jakie elementy powinno posiadać rozwiązanie dla ecommerce? W jaki sposób automatyzować obsługę zamówień i płatności?

bg eCommerce

ERP dla eCommerce - 3 kluczowe wyzwania

Jak sklepy internetowe mogą poradzić sobie z wyzwaniami w obszarze optymalizacji procesów back-office?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.