Czas pandemii – wyzwania dla branży e-Commerce

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 zrewolucjonizowała rzeczywistość. Trudna sytuacja i warunki do jakich musiał zaadaptować się cały świat, stworzyła erę biznesu cyfrowego. To wiele szans i możliwości dla firm z branży e-Commerce. Jednakże, tak nagła zmiana (w przeciwieństwie do stopniowego przechodzenia na model cyfrowy do jakiego byliśmy przyzwyczajeni) to również liczne zagrożenia i wyzwania.

E-commerce w czasie epidemii

Jak wynika z raportu „State of e-Commerce during COVID-19 in Poland”, po zaledwie dwóch tygodniach po wprowadzeniu obostrzeń, w aż 60% ankietowanych firm, handel online stał się obszarem strategicznym. W czasie znacznego ograniczenia sprzedaży w sklepach stacjonarnych, w wielu branżach e-handel stał się nie tylko wiodącym, ale i jedynym kanałem.

Branża e-Commerce, w obecnej sytuacji, ma tę przewagę, że wypracowała sobie modele działania w sieci już wcześniej. Musi się jednak mierzyć także z rosnącą konkurencją oraz wzmożonym popytem. Jak wynika, ze wspomnianego już przeze mnie raportu, aż 46% badanych wskazało, że podczas epidemii i zmian zachodzących w związku z nią w organizacji, e-Commerce miało znaczący wpływ. 25% uważa, że wpływ ten był umiarkowany. To znaczący krok naprzód w sferze handlu internetowego, ale niestety dla wielu firm, przyzwyczajonych do zdywersyfikowanych działań, taki obrót spraw stanowi też sporą trudność i wyzwanie. Całkowite przejście na jeden kanał sprzedaży wiąże się z natychmiastową koniecznością zwiększania efektywności procesów back-office, o czym pisaliśmy na blogu już ostatnio.

Rosnące obawy

Obecna sytuacja niestety budzi także sporo obaw wśród przedsiębiorców. Najbardziej czarnym scenariuszem jest dla wszystkich oczywiście spadek sprzedaży – aż 60% badanych wskazało tę odpowiedź, na pytanie „Czego najbardziej boją się w związku z Covid-19?”. Wśród często pojawiających się są także: utrudnienia logistyczne, konieczność redukcji zatrudnienia, czy załamanie się łańcucha dostaw. Z częścią z tych zdarzeń przedsiębiorcy już sobie poradzili, ale cały czas trwa walka o klienta i popyt. Nie ma też pewności co do tego, w jaki sposób kryzys będzie przebiegał na dalszych etapach, ani jak długo potrwa. 45% przedsiębiorców e-Commerce, którzy wzięli udział w badaniu uważa że, sytuacja będzie oddziaływać na e-konsumentów od 3 do 6 miesięcy. Zaledwie 14% sądzi że potrwa to od 6 do 12, natomiast aż 31% uznało że kryzys nie zbliża się jeszcze do końca, a jego wpływ będzie odczuwalny ponad rok.

Przyszłość

W raporcie „State of e-Commerce during COVID-19 in Poland” pojawiają się również przewidywania co do przyszłości świata wirtualnego. Pojawiają się w nim takie określenia jak  „wzrost ogólnej digitalizacji społeczeństwa”, czy „wzrost udziału użytkowników e-Commerce w starszych grupach wiekowych”. Dla wielu osób może to być pierwsze, tak intensywne użytkowanie sieci, a to daje sporą szansę na to, że – być może – w najbliższym czasie zredefiniujemy to, kim przeciętny użytkownik Internetu jest.

Zachęcamy do przesłuchania najnowszego odcinka podcastu Sztuka e-Commerce, w którym poruszane dzisiaj zagadnienia są szerzej omawiane.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg eCommerce

System ERP dla e-Commerce – jak może Ci pomóc?

Zadaniem systemów ERP obecnie, nie jest tylko wspomaganie zadań księgowych, sprzedażowych, itp. Ich najważniejszą rolą jest takie wsparcie firmy, by jak najefektywniej wykorzystywała zasób czasu, jakim dysponują jej pracownicy.

bg eCommerce

ecommerce,

WMS dla e-Commerce – jak wspiera biznes?

WMS dla e-Commerce to narzędzie służące do zwiększania wydajności i sprawności firmy. Im większa skala, skomplikowanie i złożoność procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, tym zwrot z inwestycji w system będzie szybszy i bardziej zauważalny.

bg eCommerce

Klęska urodzaju w e-Commerce – ostatni dzwonek na podniesienie wydajności

Kryzys związany z epidemią wirusa SARS-CoV-2 dzieje się na naszych oczach. Sklepy internetowe napotykają liczne trudności, związane ze wzmożonym ruchem i dynamicznie rosnącą liczbą zamówień. Sytuacja rodzi sporo problemów logistycznych

bg eCommerce

ecommerce, ecommerce erp, retail,

Wyzwania branży retail – świadomy i wymagający klient

Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują większej kontroli nad procesem zakupów i dostawy, jasnych zasad zwrotów oraz premiowania zakupów w postaci atrakcyjnych programów lojalnościowych.

bg eCommerce

ecommerce, system finansowo-księgowy,

W jaki sposób system finansowo-księgowy może pomóc zwiększać oszczędności i szybkość realizowanych zamówień?

Jak zwiększyć oszczędności przy pomocy systemu finansowo-księgowego? Jakie elementy powinno posiadać rozwiązanie dla ecommerce? W jaki sposób automatyzować obsługę zamówień i płatności?

bg eCommerce

ERP dla eCommerce - 3 kluczowe wyzwania

Jak sklepy internetowe mogą poradzić sobie z wyzwaniami w obszarze optymalizacji procesów back-office?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.