Czas pandemii – wyzwania dla branży e-Commerce

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 zrewolucjonizowała rzeczywistość. Trudna sytuacja i warunki do jakich musiał zaadaptować się cały świat, stworzyła erę biznesu cyfrowego. To wiele szans i możliwości dla firm z branży e-Commerce. Jednakże, tak nagła zmiana (w przeciwieństwie do stopniowego przechodzenia na model cyfrowy do jakiego byliśmy przyzwyczajeni) to również liczne zagrożenia i wyzwania.

E-commerce w czasie epidemii

Jak wynika z raportu „State of e-Commerce during COVID-19 in Poland”, po zaledwie dwóch tygodniach po wprowadzeniu obostrzeń, w aż 60% ankietowanych firm, handel online stał się obszarem strategicznym. W czasie znacznego ograniczenia sprzedaży w sklepach stacjonarnych, w wielu branżach e-handel stał się nie tylko wiodącym, ale i jedynym kanałem.

Branża e-Commerce, w obecnej sytuacji, ma tę przewagę, że wypracowała sobie modele działania w sieci już wcześniej. Musi się jednak mierzyć także z rosnącą konkurencją oraz wzmożonym popytem. Jak wynika, ze wspomnianego już przeze mnie raportu, aż 46% badanych wskazało, że podczas epidemii i zmian zachodzących w związku z nią w organizacji, e-Commerce miało znaczący wpływ. 25% uważa, że wpływ ten był umiarkowany. To znaczący krok naprzód w sferze handlu internetowego, ale niestety dla wielu firm, przyzwyczajonych do zdywersyfikowanych działań, taki obrót spraw stanowi też sporą trudność i wyzwanie. Całkowite przejście na jeden kanał sprzedaży wiąże się z natychmiastową koniecznością zwiększania efektywności procesów back-office, o czym pisaliśmy na blogu już ostatnio.

Rosnące obawy

Obecna sytuacja niestety budzi także sporo obaw wśród przedsiębiorców. Najbardziej czarnym scenariuszem jest dla wszystkich oczywiście spadek sprzedaży – aż 60% badanych wskazało tę odpowiedź, na pytanie „Czego najbardziej boją się w związku z Covid-19?”. Wśród często pojawiających się są także: utrudnienia logistyczne, konieczność redukcji zatrudnienia, czy załamanie się łańcucha dostaw. Z częścią z tych zdarzeń przedsiębiorcy już sobie poradzili, ale cały czas trwa walka o klienta i popyt. Nie ma też pewności co do tego, w jaki sposób kryzys będzie przebiegał na dalszych etapach, ani jak długo potrwa. 45% przedsiębiorców e-Commerce, którzy wzięli udział w badaniu uważa że, sytuacja będzie oddziaływać na e-konsumentów od 3 do 6 miesięcy. Zaledwie 14% sądzi że potrwa to od 6 do 12, natomiast aż 31% uznało że kryzys nie zbliża się jeszcze do końca, a jego wpływ będzie odczuwalny ponad rok.

Przyszłość

W raporcie „State of e-Commerce during COVID-19 in Poland” pojawiają się również przewidywania co do przyszłości świata wirtualnego. Pojawiają się w nim takie określenia jak  „wzrost ogólnej digitalizacji społeczeństwa”, czy „wzrost udziału użytkowników e-Commerce w starszych grupach wiekowych”. Dla wielu osób może to być pierwsze, tak intensywne użytkowanie sieci, a to daje sporą szansę na to, że – być może – w najbliższym czasie zredefiniujemy to, kim przeciętny użytkownik Internetu jest.

Zachęcamy do przesłuchania najnowszego odcinka podcastu Sztuka e-Commerce, w którym poruszane dzisiaj zagadnienia są szerzej omawiane.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg eCommerce

ecommerce,

WMS dla e-Commerce – jak wspiera biznes?

WMS dla e-Commerce to narzędzie służące do zwiększania wydajności i sprawności firmy. Im większa skala, skomplikowanie i złożoność procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, tym zwrot z inwestycji w system będzie szybszy i bardziej zauważalny.

bg eCommerce

Klęska urodzaju w e-Commerce – ostatni dzwonek na podniesienie wydajności

Kryzys związany z epidemią wirusa SARS-CoV-2 dzieje się na naszych oczach. Sklepy internetowe napotykają liczne trudności, związane ze wzmożonym ruchem i dynamicznie rosnącą liczbą zamówień. Sytuacja rodzi sporo problemów logistycznych

bg eCommerce

ecommerce, ecommerce erp, retail,

Wyzwania branży retail – świadomy i wymagający klient

Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują większej kontroli nad procesem zakupów i dostawy, jasnych zasad zwrotów oraz premiowania zakupów w postaci atrakcyjnych programów lojalnościowych.

bg eCommerce

ecommerce, system finansowo-księgowy,

W jaki sposób system finansowo-księgowy może pomóc zwiększać oszczędności i szybkość realizowanych zamówień?

Jak zwiększyć oszczędności przy pomocy systemu finansowo-księgowego? Jakie elementy powinno posiadać rozwiązanie dla ecommerce? W jaki sposób automatyzować obsługę zamówień i płatności?

bg eCommerce

ERP dla eCommerce - 3 kluczowe wyzwania

Jak sklepy internetowe mogą poradzić sobie z wyzwaniami w obszarze optymalizacji procesów back-office?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.