System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Większość kryzysów można uniknąć, starannie planując działania organizacji i monitorując bieżącą sytuację. Jednak są wydarzenia, których nie da się przewidzieć – do takich należał np. wybuch pandemii koronawirusa, czy też wojna w Ukrainie. Niezależnie od powodu, warto mieć przygotowaną strategię na gorszy czas w firmie. Do jednego z jej elementów należy komunikacja kryzysowa.
Na pewno jesteś w stanie przypomnieć sobie jakąś głośną porażkę lub wpadkę, przez którą marka została mocno skrytykowana, lub nawet zbojkotowana. W internecie można znaleźć wiele takich przykładów. Jednak nie każda z nich odpowiednio podeszła do kwestii komunikowania się wewnątrz oraz poza firmą. Jakimi zasadami kierować się w razie takich wydarzeń? Jakich błędów unikać? Jak ugryźć powetowanie strat? Omawiam te zagadnienia w dalszej części artykułu.
Kryzysy powstają w różny sposób. Mogą być to pozornie nieszkodliwe wydarzenia, takie jak negatywna opinia klienta w internecie, lub bardzo poważne wypadki, które mogą mieć miejsce np. w firmie produkcyjnej. Niezależnie od tego, co się stało, kto zawinił oraz czy sytuację dało się przewidzieć, każda z nich może być równie szkodliwa i w każdej organizacji powinna istnieć komunikacja kryzysowa na tę nieprzyjemną okazję.
Kiedy firma jej potrzebuje? Odpowiedź na to pytanie brzmi: jak najszybciej – zanim pojawi się sytuacja, w której będzie ona potrzebna. Im wcześniej ustalisz wszelkie zasady i komunikaty, tym lepiej. Aby komunikacja kryzysowa miała sens, ustalenie kilku lub kilkunastu różnych scenariuszy to konieczność. Ponadto zaprojektowanie ich pomaga w rzetelnym przygotowaniu się na taką ewentualność.
Komunikacja kryzysowa polega na wypracowaniu scenariusza i przekazywaniu informacji w taki sposób, aby zminimalizować skutek negatywnych wydarzeń oraz obronić markę. Warto pamiętać o tym, że im więcej informacji wypłynie od strony przedsiębiorstwa w komunikacie, tym mniej miejsca zostanie na plotki i niedopowiedzenia. Strategia takiej komunikacji powinna być skuteczna i przekonująca, ale też przede wszystkim szczera. Aby tak się stało, najlepiej, gdy jest oparta o bardzo prostą i dość uniwersalną zasadę 5P. Jej nazwa wzięła się od pięciu kroków, które rozpoczynają się na tę samą literę, dlatego łatwo je zapamiętać. Umiejętne zastosowanie tej zasady może przyczynić się do polepszenia wizerunku Twojej marki, pomimo doświadczonego kryzysu. Na czym konkretnie polegają jej kroki?
Wiesz już, co robić w przypadku kryzysu. Czy wiesz, że są także rzeczy, które mogą pogorszyć sytuację Twojej firmy? Najczęstszym błędem popełnianym w wyniku problematycznych sytuacji jest… milczenie lub kłamstwo. Wydaje się, że brak komentarza, lub fałszywe informacje pomogą wyciszyć sprawę – jednak w dobie wszechobecnych social mediów nieetyczne postępowanie nie przejdzie niezauważone. Internauci nie pozostawią na twojej organizacji suchej nitki. Nie warto też czekać z odpowiedzią do ostatniej chwili, gdyż takie działanie daje wrażenie, że przeprosiny są wymuszone i nieszczere. Jednym z gorszych błędów jest także atak – agresywna obrona swojej marki zazwyczaj spotyka się z ogromnym sprzeciwem odbiorców, niejednokrotnie przeradzającą się w bojkot. Niektórzy postrzegają taką postawę jako przyznanie się do winy. Dlatego komunikacja kryzysowa jest tak ważna i należy pamiętać o wszystkich jej elementach, szczególnie o ostatnim, jakim jest powetowanie strat.
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy produkującej telewizory. Ostatnia partia, która została już dystrybuowana, posiadała wadę, która uniemożliwia korzystanie z urządzenia. Klienci są wzburzeni i oczekują wyjaśnień. Jak powinna wyglądać komunikacja kryzysowa w takim wypadku? Oto przykładowy komunikat:
Tak skonstruowana komunikacja kryzysowa ma szansę dotrzeć do klienta i zminimalizować straty wizerunkowe firmy.
Komunikacja kryzysowa posiada narzędzia, z których można korzystać przy jej planowaniu oraz późniejszym wykonywaniu. Można je dobierać w zależności od skali wydarzeń oraz grupy docelowej. Poniżej wymieniam najważniejsze z nich.
Komunikacja kryzysowa to bardzo ważny element strategii każdej firmy. Bez wcześniejszego przygotowania jej, trudno będzie porozumieć się z odbiorcami w momencie kryzysu. Niezależnie od przyczyny, warto dobrać odpowiedni scenariusz i stosować go. Wysoki poziom przekazywania informacji to pierwszy krok do rozwiązania problematycznej sytuacji.
Współtwórca aplikacji ułatwiającej zarządzanie logistyką i efektywne zarządzanie wiedzą o kliencie oraz warstwy systemowej rozwiązań Sente, w zakresie obsługi dostępu do baz danych.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga