System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Czy wiesz, że Polacy wyróżniają się na tle krajów zachodnich częstotliwością zakupów spożywczych? Dokonujemy ich aż 2-3 razy w tygodniu, a niektórzy z nas robią to nawet codziennie. Wraz z rozwojem e-Commerce, branża spożywcza w Polsce doświadcza dynamicznego wzrostu, wprowadzając innowacyjne rozwiązania takie jak e-Grocery, które umożliwiają wygodne i szybkie zakupy spożywcze online. Trend ten, rozpoczęty w pandemii, obecnie cieszy się popularnością szczególnie w dużych miastach z uwagi na jego wygodę. Prognozuje się, że do 2027 roku udział internetowego handlu w branży spożywczej wzrośnie do 2,7%. O tym, jak to działa i jakie korzyści przynosi ten model, przeczytasz w poniższym artykule.
E-Commerce w branży spożywczej, określane jako e-Grocery, polega na handlu produktami spożywczymi (i innymi, z których korzystamy w domu lub biurze) za pośrednictwem internetu. Firmy udostępniające taką możliwość, mogą działać poprzez różne kanały, np.:
Dzięki e-Grocery klienci mają możliwość dokonania zakupów o dowolnej porze dnia, z każdego miejsca – wystarczy posiadać dostęp do internetu, aby złożyć zamówienie na stronie.
E-Commerce w branży spożywczej kierowane jest do wszystkich klientów. Stanowi ono ogromne udogodnienie szczególnie dla osób, które z jakiegoś powodu nie mogą samodzielnie dokonać zakupów. Niezależnie od tego, czy są to osoby starsze, niepełnosprawne, unieruchomione przez chorobę, czy po prostu zajęte pracą z domu i opieką nad bliskimi – jeżeli znajdują się w zasięgu dostawy ze sklepu, mogą z niej skorzystać.
Nie trzeba być właścicielem sieci hipermarketów, aby uruchomić usługę e-Grocery. Wielu lokalnych sprzedawców dołącza do platform pośredniczących. W ten sposób mogą wygodnie edytować swoją ofertę, nie przejmując się dostawą, gdyż nie wykonują jej we własnym zakresie. Wykorzystują ten kanał jako wsparcie tradycyjnej sprzedaży. Inni z kolei tworzą własne platformy internetowe, połączone z systemem ERP, aby ułatwić sobie proces sprzedaży i nie płacić prowizji pośrednikom. Obecnie aż 64% Polaków korzysta z e-Commerce w branży spożywczej, co świadczy o tym, że jest to obiecujący model, któremu warto się przyjrzeć.
Rozwój e-Commerce w branży spożywczej jest też związany z technologią. Nowoczesne rozwiązania informatyczne mogą wspierać Twoją stronę internetową na różne sposoby. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz w modelu B2B, czy B2C, platforma e-Commerce powinna być zintegrowana z oprogramowaniem, które posiadasz w firmie. Przykładem takiej integracji może być system ERP, z którym można połączyć platformę sprzedaży. Dzięki temu ceny na stronie internetowej będą spójne z tymi, które ustalasz w systemie. Ponadto informacje o zamówieniach będą wpływały automatycznie, a więc ryzyko wystąpienia błędów maleje. Jeżeli Twoja firma posiada przedstawicieli handlowych, platforma sprzedażowa to także ułatwienie ich pracy i oszczędność czasu. Klienci nie potrzebują wtedy asysty, aby złożyć zamówienie, a handlowcy zajmują się budowaniem relacji z nimi, zamiast formalnościami.
Niewątpliwie największą zaletą e-Commerce w branży spożywczej jest wygoda. Klienci mogą robić zakupy bez wychodzenia z domu, a Twoi przedstawiciele handlowi mają mniej pracy związanej z wypełnianiem formularzy zakupowych. Po obu stronach przekłada się to na oszczędność czasu. Ponadto dzięki platformie e-Commerce masz możliwość prezentacji swojej pełnej oferty. Przedstawiciele handlowi nie zawsze mają możliwość, aby opowiedzieć o niej klientom, przez co część produktów może znaleźć się poza zasięgiem ich zainteresowania (a w efekcie będą zalegać w magazynie). Na stronie internetowej łatwiej je dostrzec, a jeśli chcesz szczególnie wyeksponować dane towary, możesz je lepiej pozycjonować, np. wyżej od innych. Klienci chętniej zamawiają również ciężkie produkty i lubią kupować je w dużych ilościach. Są wtedy zadowoleni, ponieważ nie muszą dźwigać ciężkich toreb – kurier dostarcza je pod wyznaczony adres, np. pod same drzwi mieszkania.
Oczywiście e-Commerce w branży spożywczej posiada także wady. Zazwyczaj zakupy online wiążą się z dodatkowymi kosztami, których klienci nie ponoszą w przypadku modelu stacjonarnego. Obsługa, dostawa, a także minimalna kwota zamówienia sprawiają, że czasem klienci rezygnują. Z kolei samo wdrożenie i utrzymywanie platformy e-Commerce to koszty dla przedsiębiorcy. Ponadto kupujący czasem obawiają się skorzystać z usług e-Grocery z uwagi na to, że nie są pewni jakości produktów, których nie można dotknąć. W takim wypadku warto szybko reagować na wszelkie reklamacje, które mogą się pojawić, aby wizerunek firmy na tym nie ucierpiał.
E-grocery to nie tylko trend, ale przyszłość sektora spożywczego w całej Europie. Badania prognozują wzrost udziału sprzedaży tego rodzaju produktów w kanale internetowym w przyszłych latach. Inwestowanie w e-Commerce w branży spożywczej to szansa na dotarcie do klientów i zaoferowanie im wygodnego procesu zakupowego. Warto więc zastanowić się nad wprowadzeniem takiej możliwości w firmie.
Ekspert z zakresu wdrażania systemów ERP i WMS oraz usprawniania i automatyzowania procesów biznesowych klientów. Specjalizuje się w procesach magazynowych oraz logistycznych.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga