Spojrzałabym na to z dwóch perspektyw. Pierwsza z nich to spojrzenie na usługi kurierskie pod kątem tego, co my tak naprawdę sprzedajemy i jakie usługi kurierskie są dla naszego sklepu i naszych produktów potrzebne. Drugi aspekt, to spojrzenie pod kątem oczekiwań konsumentów, którzy te produkty od nas nabywają. Branża się cały czas zmienia, sektor e-Commerce rośnie, przyzwyczajenia klientów się zmieniają. Pandemia pokazała nam, że konsumenci chcą odbierać produkty w punktach bezdotykowo, bez kontaktu z kurierem. Po raz pierwszy badanie Gemiusa pokazało, że konsumenci chętniej wybierają dostawę do punktu niż dostawę do drzwi. Patrząc z perspektyw osoby zarządzającej sklepem, jeśli mamy tak szeroki zasób usług, to postarajmy się wybrać te, które najlepiej spełnią oczekiwania naszych klientów i będą odpowiednio dobrane do naszych produktów.
Często słyszę pytanie: który kurier jest najlepszy, jest fajniejszy, ma najlepsze opinie? Spojrzałabym na firmy kurierskie przez pryzmat usług, które oferują. Oni wszyscy się starają – w okresie pandemii stanęli na wysokości zadania, dbają o bezpieczeństwo dostarczanych paczek. Natomiast poszukajmy wśród dostępnych opcji takiego rozwiązania, które dopasuje się do naszych potrzeb. Jeśli wolumeny naszych zamówień rosną, to szukamy takiego dostawcy, który jest w stanie dobrze je obsłużyć, To, przed czym ja zawsze przestrzegam, to wiązanie się z jedną firmą kurierską. Jest pokusa, aby to zrobić, ponieważ to pozwala wynegocjować dobre warunki, ale czy takie podejście w pełni zaspokoi oczekiwania naszych klientów?
Czasami moi klienci przychodzą do mnie i mówią: podłączymy InPost, on jest najpopularniejszy. Pamiętajmy jednak, że paczkomatów InPost mamy 8-10 tysięcy. Cała reszta punktów odbiorczych w Polsce to ponad 34 tysiące miejsc, gdzie możemy dostarczyć towar. Ja zachęcam do zastanowienia się, jakiej formy dostawy oczekują nasi klienci, dokąd oni chcieliby mieć dostarczony produkt. Myśląc o naszym sklepie, starajmy się dobrać dla naszych klientów takie narzędzia, które pozwolą na spełnienie ich oczekiwań. Wachlarz metod dostaw, które jesteśmy w stanie umieścić w koszyku, to może być nasza przewaga. Jest wśród usług kurierskich usługa same-day, która jest jeszcze mało popularna, ale jednak pozwala na dostarczenie przesyłki jeszcze tego samego dnia, co dla niektórych branż może być wyróżnikiem na rynku