System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Mało kto zastanawia się, co dzieje się pomiędzy zakupem przez internet a dostawą przesyłki. Zanim kurier dostarczy zakupy, ich realizacja składa się z kilku etapów. Otrzymanie zamówienia, zbiórka, wysyłka – to tylko niektóre z nich. W tym artykule chciałbym skupić się na tym, jakie metody kompletacji zamówień wybrać przy zbiórce realizowanej przez magazynierów, aby zoptymalizować i przyspieszyć pracę na magazynie.
Mówiąc w dużym skrócie, kompletacja zamówień to proces, w którym należy jak najefektywniej zebrać zamówiony przez klienta towar. Każdy z nas, zamawiając produkty w sklepach internetowych, oczekuje, że przesyłka trafi do naszych rąk jak najszybciej – najlepiej kolejnego dnia. Aby tego dokonać, należy rozpocząć szybką kompletację produktów niezwłocznie po wpłynięciu zamówienia, by móc wysłać je jeszcze tego samego dnia. W zależności od branży, wielkości zamówień, charakterystyki produktów, rodzaju klientów (B2B, B2C), specyfika i metody kompletacji mogą się różnić.
Istnieją różne metody kompletacji zamówień, dlatego przedsiębiorcy posiadający własne magazyny i handlujący dobrami materialnymi, mogą zastanawiać się, która z nich będzie najlepsza dla ich firmy. W artykule skupię się na dwóch głównych metodach kompletacji: dla jednego oraz dla wielu kupujących, oraz opowiem o metodach pozwalających na optymalizację i przyspieszenie każdej z nich.
Wyobraź sobie sytuację, w której klient składa jedno duże lub więcej zamówień w krótkich odstępach czasu i muszą być one wysyłane zbiorczo tego samego dnia. W jaki sposób skompletować takie zlecenie? Które metody kompletacji będą odpowiednie?
Najprostszą metodą kompletacji, często stosowaną w wielu przedsiębiorstwach, jest zbiórka pojedynczego zamówienia. Realizowana jest przez jednego magazyniera. Zbiera on jedno zamówienie w całości, a następnie dostarcza do stanowiska pakowania i wysyłki. W praktyce ten sposób sprawdza się najlepiej na niewielkich powierzchniowo magazynach, w przypadku sprzedaży B2C dla zamówień zawierających do kilkunastu pozycji towarowych o niedużych gabarytach. Dla innych przypadków ten typ zbiórki może okazać się bardzo nieefektywny ze względu na długi czas kompletacji i/lub długie dystanse przemierzane przez magazynierów.
Jeżeli z kolei jeden klient złoży kilka zamówień osobno, można pomyśleć o zastosowaniu metody kompletacji polegającej na łączeniu zleceń. Realizowane są one wówczas przez jednego operatora, który kompletuje towary jednocześnie, w ramach jednego zlecenia magazynowego. Często zdarza się, że klienci B2B zamawiają kilka razy dziennie, czego powody mogą być różne. Czasami związane jest to z charakterystyką danej branży lub specyfiką działania klienta. Zdarza się też, że kupujący po prostu zapomniał o czymś. Dodatkowo częstym życzeniem klienta jest, aby pomimo kilku transakcji w ciągu jednego dnia lub w określonym czasie, zostały one wysłane razem. Takie oczekiwania wynikają z tego, że wysyłka w kilku paczkach może znacząco utrudniać jego wewnętrzne procesy logistyczne oraz dodatkowo generuje koszty związane ze spedycją. Aby kilku magazynierów nie musiało nadkładać drogi i zbierać zleceń osobno, łączy się je i przypisuje do jednego magazyniera, co znacząco skraca drogę przebytą podczas kompletacji, Ponadto pozwala zaoszczędzić na czasie potrzebnym do połączenia zamówień po etapie zbiórki i kosztach przesyłki – tak zebrany towar może zostać szybko spakowany i wyjść jedną przesyłką.
Bardzo duże zamówienie – lub połączenie kilku od jednego klienta – może spowodować sytuację, w której zlecenie magazynowe będzie posiadało dużą liczbę towarów. Kompletacja zamówień dokonywana przez jednego magazyniera mogłaby trwać nawet kilka dni. W takim przypadku należy zastosować podział zlecenia na mniejsze – tak, aby było kompletowane przez kilka osób jednocześnie. Takie działanie znacząco przyspiesza kompletację, skraca jej czas oraz w określonych przypadkach może przyczynić się do zmniejszenia łącznego dystansu przebytego podczas zbiórki.
Podział zleceń dokonuje się ze względu na określone kryteria:
Metody kompletacji polegające na podziale zleceń można z powodzeniem ze sobą łączyć w zależności od potrzeb. W przypadku zbiórki dla jednego klienta należy rozważyć, czy czas zaoszczędzony na podziale zlecenia i szybkiej zbiórce przez kilku magazynierów nie zostanie zmarnowany na późniejszych etapach procesu – poszukiwaniu i komasacji odpowiednich zleceń podczas pakowania i łączenia ich w jedną wysyłkę.
Jak magazyny radzą sobie z obsługą wielu nabywców? Sporym wyzwaniem podczas organizacji zbiórki jest stawienie czoła dużej liczbie zamówień B2C i e-commerce, w których każde zamówienie posiada zaledwie od jednej do kilku pozycji.
Jednym ze sposobów zwiększenia liczby pobieranych towarów przez magazyniera w trakcie jednej zbiórki jest tzw. kompletacja zamówień pod sorter. Z punktu widzenia operatora jest to ten sam rodzaj metody kompletacji, której używa się przy normalnej zbiórce, z tym że obejmuje wielu klientów. Zbiera on wszystkie zamówione towary dla wielu klientów do jednego nośnika, bez konieczności rozdzielania ich na poszczególnych kupujących. Rozsortowanie przedmiotów dzieje się w późniejszym etapie, na tzw. sorterze. Osoba pracująca na sorterze otoczona jest pojemnikami lub opakowaniami zawierającymi odpowiednie oznaczenia. Pobiera ona zebrane przez magazyniera przedmioty w dowolnej kolejności i poprzez zeskanowanie kodu kreskowego towaru jest informowana przez system, gdzie dany przedmiot ma zostać umieszczony. Tę metodę warto wybrać, gdy nabywcy zamawiają powtarzający się asortyment, np. zestawy książek i ćwiczeń do szkoły do danej klasy, prenumerata czasopism. Sorter bardzo dobrze sprawdza się również w branży retail, gdzie następuje zatowarowanie sklepów nowymi kolekcjami, np. branża odzieżowa, obuwnicza.
Bardzo efektywnym rodzajem kompletacji są tzw. pojedynki. Proces zbiórki wygląda analogicznie jak dla sortera, ale w tym przypadku zbiera się zamówienia, w których klienci zakupili tylko jedną sztukę (dowolnego) produktu. Metoda jest na tyle prosta, że nie wymaga dodatkowego stanowiska z sorterem, a rozsortowanie następuje bezpośrednio na stanowisku pakowania. Operator pakujący zabiera nośnik z pojedynkami, a po zeskanowaniu kodu kreskowego każdego pojedynczego przedmiotu, otrzymuje etykietę spedycyjną, którą okleja towar po odpowiednim zapakowaniu.
Główny architekt systemu ERP
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do BlogaOstatnia metoda to multikompletacja, czyli multipicking. Pozwala łączyć w jednej zbiórce zamówienia od wielu klientów. Polega na tym, że jeden magazynier zbiera kilka zleceń naraz, a towary dla poszczególnych nabywców odseparowane są od siebie fizycznie. Multipicking możemy realizować na różne sposoby:
Należy pamiętać, że ze względu na zastosowanie pojemników lub przegródek, kompletacja zamówień poprzez multipicking ma ograniczenia pojemnościowe i wagowe dotyczące zbiórki na poziomie pojedynczego nośnika. Ta metoda kompletacji najbardziej sprawdza się, gdy zamówienia obejmują różnorodny asortyment i mogą zmieścić się w pojedynczym nośniku (spełniają kryteria wagowo-objętościowe).
Istnieje wiele metod kompletacji zróżnicowanych pod kątem rodzaju zamówień czy charakterystyki produktów. Analizując potrzeby swojego magazynu, możesz wybrać te, które sprawdzą się w nim najlepiej. Jak od teorii przejść do praktyki i wdrożyć konkretne metody w swojej firmie? W tym celu bardzo przydatnym rozwiązaniem jest system WMS. Jeśli korzystasz już z takiego rozwiązania, to warto, abyś sprawdził, jakie metody kompletacji są przez niego wspierane. Ewentualnie, czy jest możliwość dostosowania narzędzia do sposobu realizacji zbiórki, który chcesz zastosować. Jeśli jeszcze nie korzystasz z systemu WMS i stoisz przed jego wyborem, to sytuacja jest prostsza. Możesz oceniać rozwiązania, które rozważasz, m.in. pod kątem dostępności metod kompletacji, które chcesz za jego pomocą realizować.
Gdy znasz już różnice między sposobami zbiórki, musisz zastanowić się, jak dotychczas przebiegała kompletacja zamówień w Twoim magazynie. Wybierz metodę, która istotnie przyspieszy proces zbiórki i znacząco skróci dystanse pokonywane przez Twoich magazynierów. Metody kompletacji można ze sobą łączyć, jednak nie należy zbytnio przesadzać. Zazwyczaj stosowane są maksymalnie dwa, trzy różne rozwiązania – zastosowanie większej liczby metod jednocześnie, może wprowadzić chaos i znacząco utrudnić proces pakowania oraz wysyłki.
Jeżeli pomimo przeczytania artykułu nadal nie masz pewności, która z metod kompletacji będzie najlepiej wspierała Twoją firmę, zachęcam do kontaktu. Chętnie rozwieję wszelkie wątpliwości i pomogę wybrać sposób, który odpowiednio wesprze Twój magazyn.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga