Procesy logistyczne umożliwiają dostarczenie towarów i usług bezpośrednio do klienta. Są zatem kluczowym elementem działalności większości przedsiębiorstw z branży dystrybucji i handlu. To właśnie od ich skuteczności zależy, jak firma będzie funkcjonować oraz jakie będzie zadowolenie klientów z jej usług.
Logistyka dystrybucji może być ujmowana w ujęciu szerokim i wąskim. Szerokie pojmowanie dotyczy systemu dystrybuowania, na który składa się organizacja i zarządzanie dystrybucją fizyczną, a także metody technik sprzedaży oraz obsługi klienta. Dystrybucja fizyczna dotyczy całości działań podejmowanych w celu zapewnienia efektywnego ruchu produktów gotowych od końca linii produkcyjnej do konsumenta. By możliwa była jej efektywna realizacja, konieczne jest budowanie relacji z klientem, co pomaga lepiej zrozumieć jego potrzeby. Z kolei wąskie pojęcie dystrybucji logistyki obejmuje zagadnienia związane jedynie ze wspomnianą już dystrybucją fizyczną. Ta z kolei składa się z podsystemów: transportu, składowania oraz zarządzania zapasami. Ich optymalizacja jest szczególnie istotna w kontekście korzyści dla przedsiębiorstwa.
Celem rozwoju logistyki dystrybucji jest przede wszystkim zapewnienie dostępności produktu dla klienta, zgodnie z jego oczekiwaniami przy uwzględnieniu jak najniższych kosztów. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie podaży oferowanych towarów do rynkowego popytu na nie. Wymaga to gromadzenia i dostarczania takich asortymentów towarowych i w takich ilościach, które są najbardziej zbliżone do potrzeb rynku.