Jest wiele składowych, które mogą mieć wpływ na szacowanie poziomu sprzedaży. Niezwykle istotne jest zatem, by je zidentyfikować, a następnie ustalić, które z nich są najważniejsze. Analizowanie wszystkich jednocześnie jest nieefektywne i wprowadza zamieszanie.
Aby odpowiednio przeprowadzić prognozę, należy przyjrzeć się historycznym danym nie tylko w ujęciu ilościowym. Istotna jest także – a może przede wszystkim – ujęcie jakościowe. Koniecznie jest uwzględnienie także otoczenia zewnętrznego przedsiębiorstwa: zmieniających się trendów, sytuacji geopolitycznej, czy planów rozwojowych czołowych kontrahentów. Warto zwrócić uwagę także na to, jaką zmiennością cechują się poszczególne czynniki. Czy są stabilne, zmienne, czy może wręcz turbulentne? Bez względu na indywidualny przypadek każdej firmy, uniwersalnie kluczowym wydaje się być zapewnienie ciągłości dostępności towarów – szczególnie najważniejszym klientom. Dane przeanalizowane w tak szczegółowy sposób pozwolą dość precyzyjnie oszacować popyt na poszczególne produkty i na tej podstawie właściwie zaplanować produkcję określonych towarów oraz potrzebne do tego celu zaopatrzenie.