Lean manufacturing, nazywany również lean production, to gospodarowanie zasobami produkcji w oszczędny sposób. Celem tej metody jest m.in. optymalne zarządzanie surowcami, zwiększenie efektywności obsługi zamówień, zwiększenie produktywności i zmniejszenie kosztów wyprodukowania asortymentu. Efektem często jest znaczna poprawa sytuacji finansowej. Pierwotną koncepcję lean manufacturingu wynalazła Toyota. Opracowała ją jako System Produkcyjny Toyoty, przyczyniający się do wyeliminowania marnotrawstwa przy maksymalizacji wartości dla klienta. Osiągnięcia przedsiębiorstwa sprawiły, że metoda stała się popularna, a wiele organizacji przejęło ją i dopasowało do własnych procesów. Jej skuteczność zachęca firmy do stosowania jej pięciu podstawowych zasad. Są nimi:
- Zidentyfikowanie wartości Twojego produktu w oczach klienta.
- Mapowanie strumienia wartości produktu.
- Tworzenie swobodnego przepływu surowców.
- Wdrożenie systemu ssącego (pull) w relacji między klientem a dostawcą.
- Dążenie do doskonałości.