Magazyn w eCommerce – co go wyróżnia?

Rynek eCommerce stale się rozwija i zmienia. To, co uważane było za innowacje i pozwalało się wyróżnić jeszcze jakiś czas temu, obecnie jest standardem zapewnianym przez wszystkich największych graczy. Co jest najistotniejsze w zarządzaniu magazynem eCommerce?

Coraz większe oczekiwania

Funkcjonowanie magazynu e-commerce jest specyficzne. Na jego powierzchni obsługiwane są bardzo zróżnicowane zamówienia, często o charakterze drobnicowym. Bezbłędna realizacja zamówień to standard, który każda z firm musi spełniać. Przewagą może być za to czas realizacji zleceń. Ważne jest to, jak szybko możliwe jest przeprowadzenie kompletacji, spakowanie i wysyłka towaru zamówionego przez klientów.

Oczekiwania klientów e-commerce stale się zmieniają. Cena przestaje być czynnikiem decydującym o zakupie. Klienci oczekują jak najkrótszego czasu realizacji zamówienia i wygodnej dla nich formy odbioru towaru. Jeszcze kilka lat temu normą było, że zamówienia złożone do godziny 12 były wysyłane tego samego dnia. Dziś godzina 16 jest standardem, a coraz częściej zamówienia złożone do godziny 18 realizowane są jeszcze w ten sam dzień roboczy.

To właśnie rosnące oczekiwania klientów determinują to, jak kształtują się procesy magazynowe i logistyczne. Organizacja pracy w magazynie jest stale usprawniana i modyfikowana, wykorzystuje się coraz to nowe pomysły. Wszystko po to, aby zapewnić klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Stały przepływ informacji

Klienci sklepów internetowych oczekują bieżących informacji na temat zamówień, zmian w ich kształcie, etapów realizacji etc. Prowadzenie sprzedaży internetowej za pomocą różnych platform, korzystanie z usług firm kurierskich i stały kontakt z dostawcami oznacza konieczność nieprzerwanego przepływu danych pomiędzy systemem zarządzającym pracą magazynu, a systemami zewnętrznymi. Dlatego kluczowym aspektem okazuje się integracja narzędzi IT, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. W taki sposób, aby pozwalała ona na szybką i bezbłędną wymianę danych.

Integracja platform sprzedażowych z wykorzystywanym przez nas systemem WMS to podstawa sprawnej obsługi zamówień eCommerce. Nowoczesny system do zarządzania magazynem pozwala nam na bieżącą wymianę danych, zarówno z platformami eCommerce, jak i firmami kurierskimi.

Trzeba pamiętać, że raz opracowane mechanizmy wymiany informacji z poszczególnymi rozwiązaniami będą wymagały częstego redefiniowania. W każdym z systemów mogą pojawiać się modyfikacje. Nie tylko techniczne, ale również te logiczne i biznesowe. Opracowanie narzędzi, pozwalających odpowiednio zarządzać dynamicznie zmieniającymi się procesami integracyjnymi w e-commerce, to czynnik, który istotnie wpływa na efektywność pracy magazynu i szybkość realizacji zamówień.

Szybkie zwroty

Wygodny i szybki zwrot zakupionego towaru to  istotna wartość, której oczekują od e-sklepów ich klienci. Obecnie coraz częściej sklepy stosują politykę darmowego zwrotu towaru. To znacznie obniża ryzyko po stronie klienta, który jest w stanie zapłacić więcej, ale chce mieć odpowiednie poczucie bezpieczeństwa.

Sytuacja, kiedy otrzymujemy kilkadziesiąt przesyłek dziennie pojedynczego zwracanego towaru, gdzie każdy trzeba rozwieść w inną lokalizację dużego magazynu, może stać się zajęciem dla jednej lub nawet większej ilości osób. A to kosztuje.

Z pomocą może przyjść na przykład koncepcja wieloetapowego sortera. Towar po rozpakowaniu jest odkładany w grupy, np. pod kątem korytarzy czy regałów na magazynie. Jeśli ilość towarów w grupie osiągnie pewną wielkość, jeden magazynier pobiera całą grupę i rozwozi w magazynie – z założenia między lokacje położone blisko siebie. Jeśli magazyn jest duży, a strefy odkładcze małe, można zastosować sortowanie wieloetapowe. Cel jest jeden – aby magazynier nie spacerował po magazynie z jedną sztuka towaru, a jedno przejście wykorzystać do szybkiego rozłożenia wielu towarów jednocześnie.

A może outsourcing?

W branży eCommerce coraz bardziej widocznym trendem jest outsourcing usług logistycznych. W tym modelu właściciele sklepów internetowych decydują się zlecić procesy magazynowe zewnętrznemu operatorowi, widząc w tym więcej korzyści niż w samodzielnym utrzymywaniu powierzchni magazynowych. Koncepcji usprawniających funkcjonowanie eCommerców w obszarze realizacji procesów magazynowych powstaje coraz więcej. Sztuką okazuje się wybór tych, które z uwagi na specyfikę konkretnego biznesu będą najbardziej efektywne i przyczynią się do zwiększenia zadowolenia klientów i wzrostu sprzedaży.

 

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg eCommerce

System ERP dla e-Commerce – jak może Ci pomóc?

Zadaniem systemów ERP obecnie, nie jest tylko wspomaganie zadań księgowych, sprzedażowych, itp. Ich najważniejszą rolą jest takie wsparcie firmy, by jak najefektywniej wykorzystywała zasób czasu, jakim dysponują jej pracownicy.

bg eCommerce

ecommerce,

WMS dla e-Commerce – jak wspiera biznes?

WMS dla e-Commerce to narzędzie służące do zwiększania wydajności i sprawności firmy. Im większa skala, skomplikowanie i złożoność procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, tym zwrot z inwestycji w system będzie szybszy i bardziej zauważalny.

bg eCommerce

Czas pandemii – wyzwania dla branży e-Commerce

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 zrewolucjonizowała rzeczywistość. Trudna sytuacja i warunki do jakich musiał zaadaptować się cały świat, stworzyła erę biznesu cyfrowego. To wiele szans i możliwości dla firm z branży e-Commerce. Jednakże, tak nagła zmiana (w przeciwieństwie do stopniowego przechodzenia na model cyfrowy do jakiego byliśmy przyzwyczajeni) to również liczne zagrożenia i wyzwania.

bg eCommerce

Klęska urodzaju w e-Commerce – ostatni dzwonek na podniesienie wydajności

Kryzys związany z epidemią wirusa SARS-CoV-2 dzieje się na naszych oczach. Sklepy internetowe napotykają liczne trudności, związane ze wzmożonym ruchem i dynamicznie rosnącą liczbą zamówień. Sytuacja rodzi sporo problemów logistycznych

bg eCommerce

ecommerce, ecommerce erp, retail,

Wyzwania branży retail – świadomy i wymagający klient

Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują większej kontroli nad procesem zakupów i dostawy, jasnych zasad zwrotów oraz premiowania zakupów w postaci atrakcyjnych programów lojalnościowych.

bg eCommerce

ecommerce, system finansowo-księgowy,

W jaki sposób system finansowo-księgowy może pomóc zwiększać oszczędności i szybkość realizowanych zamówień?

Jak zwiększyć oszczędności przy pomocy systemu finansowo-księgowego? Jakie elementy powinno posiadać rozwiązanie dla ecommerce? W jaki sposób automatyzować obsługę zamówień i płatności?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.