Magazyn w eCommerce – co go wyróżnia?

Rynek eCommerce stale się rozwija i zmienia. To, co uważane było za innowacje i pozwalało się wyróżnić jeszcze jakiś czas temu, obecnie jest standardem zapewnianym przez wszystkich największych graczy. Co jest najistotniejsze w zarządzaniu magazynem eCommerce?

Coraz większe oczekiwania

Funkcjonowanie magazynu e-commerce jest specyficzne. Na jego powierzchni obsługiwane są bardzo zróżnicowane zamówienia, często o charakterze drobnicowym. Bezbłędna realizacja zamówień to standard, który każda z firm musi spełniać. Przewagą może być za to czas realizacji zleceń. Ważne jest to, jak szybko możliwe jest przeprowadzenie kompletacji, spakowanie i wysyłka towaru zamówionego przez klientów.

Oczekiwania klientów e-commerce stale się zmieniają. Cena przestaje być czynnikiem decydującym o zakupie. Klienci oczekują jak najkrótszego czasu realizacji zamówienia i wygodnej dla nich formy odbioru towaru. Jeszcze kilka lat temu normą było, że zamówienia złożone do godziny 12 były wysyłane tego samego dnia. Dziś godzina 16 jest standardem, a coraz częściej zamówienia złożone do godziny 18 realizowane są jeszcze w ten sam dzień roboczy.

To właśnie rosnące oczekiwania klientów determinują to, jak kształtują się procesy magazynowe i logistyczne. Organizacja pracy w magazynie jest stale usprawniana i modyfikowana, wykorzystuje się coraz to nowe pomysły. Wszystko po to, aby zapewnić klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Stały przepływ informacji

Klienci sklepów internetowych oczekują bieżących informacji na temat zamówień, zmian w ich kształcie, etapów realizacji etc. Prowadzenie sprzedaży internetowej za pomocą różnych platform, korzystanie z usług firm kurierskich i stały kontakt z dostawcami oznacza konieczność nieprzerwanego przepływu danych pomiędzy systemem zarządzającym pracą magazynu, a systemami zewnętrznymi. Dlatego kluczowym aspektem okazuje się integracja narzędzi IT, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. W taki sposób, aby pozwalała ona na szybką i bezbłędną wymianę danych.

Integracja platform sprzedażowych z wykorzystywanym przez nas systemem WMS to podstawa sprawnej obsługi zamówień eCommerce. Nowoczesny system do zarządzania magazynem pozwala nam na bieżącą wymianę danych, zarówno z platformami eCommerce, jak i firmami kurierskimi.

Trzeba pamiętać, że raz opracowane mechanizmy wymiany informacji z poszczególnymi rozwiązaniami będą wymagały częstego redefiniowania. W każdym z systemów mogą pojawiać się modyfikacje. Nie tylko techniczne, ale również te logiczne i biznesowe. Opracowanie narzędzi, pozwalających odpowiednio zarządzać dynamicznie zmieniającymi się procesami integracyjnymi w e-commerce, to czynnik, który istotnie wpływa na efektywność pracy magazynu i szybkość realizacji zamówień.

Szybkie zwroty

Wygodny i szybki zwrot zakupionego towaru to  istotna wartość, której oczekują od e-sklepów ich klienci. Obecnie coraz częściej sklepy stosują politykę darmowego zwrotu towaru. To znacznie obniża ryzyko po stronie klienta, który jest w stanie zapłacić więcej, ale chce mieć odpowiednie poczucie bezpieczeństwa.

Sytuacja, kiedy otrzymujemy kilkadziesiąt przesyłek dziennie pojedynczego zwracanego towaru, gdzie każdy trzeba rozwieść w inną lokalizację dużego magazynu, może stać się zajęciem dla jednej lub nawet większej ilości osób. A to kosztuje.

Z pomocą może przyjść na przykład koncepcja wieloetapowego sortera. Towar po rozpakowaniu jest odkładany w grupy, np. pod kątem korytarzy czy regałów na magazynie. Jeśli ilość towarów w grupie osiągnie pewną wielkość, jeden magazynier pobiera całą grupę i rozwozi w magazynie – z założenia między lokacje położone blisko siebie. Jeśli magazyn jest duży, a strefy odkładcze małe, można zastosować sortowanie wieloetapowe. Cel jest jeden – aby magazynier nie spacerował po magazynie z jedną sztuka towaru, a jedno przejście wykorzystać do szybkiego rozłożenia wielu towarów jednocześnie.

A może outsourcing?

W branży eCommerce coraz bardziej widocznym trendem jest outsourcing usług logistycznych. W tym modelu właściciele sklepów internetowych decydują się zlecić procesy magazynowe zewnętrznemu operatorowi, widząc w tym więcej korzyści niż w samodzielnym utrzymywaniu powierzchni magazynowych. Koncepcji usprawniających funkcjonowanie eCommerców w obszarze realizacji procesów magazynowych powstaje coraz więcej. Sztuką okazuje się wybór tych, które z uwagi na specyfikę konkretnego biznesu będą najbardziej efektywne i przyczynią się do zwiększenia zadowolenia klientów i wzrostu sprzedaży.


Komentarze (0)

Polecane artykuły

eCommerce

dropshipping, ecommerce erp, moduły systemu erp, systemy erp, WMS,

Dropshipping w eCommerce

Rosnące potrzeby konsumentów w stosunku do oferowanych produktów i jakości obsługi, przy jednoczesnej presji na minimalizacje kosztów obsługi, wymuszają na właścicielach sklepów poszukiwania nowych rozwiązań, które sprawią, że ich działalność zacznie być bardziej efektywna i opłacalna. Przybywa przedsiębiorców, którzy decydują się na prowadzenie biznesu wyłącznie przez sieć. Nic dziwnego, prowadzenie przedsiębiorstwa w ten sposób, pozwala zaoszczędzić mnóstwo środków. Decydując się na otwarcie e-sklepu największe koszty generować będzie nam magazyn. Jak zaoszczędzić?

bg eCommerce

omnichannel, strategia sprzedaży, systemy erp,

Omnichannel - teoria w praktyce

Omnichannel to sposób organizacji sprzedaży polegający na wykorzystaniu wielu kanałów dotarcia i obsługi klienta. W teorii organizacji sprzedaży pojęcie to nie jest jeszcze szczególnie ugruntowane. W polskiej Wikipedii nawet nie ma swojego hasła. Czym w istocie jest omnichannel?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.