Świadome działanie: co robią firmy produkcyjne w celu ochrony środowiska?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie obowiązki mają firmy produkcyjne wobec środowiska?
  2. Jakie działania podejmują globalne marki, aby ochronić środowisko?
  3. Co możesz zrobić, aby Twoja firma była bardziej eko?

Świadome działanie: co robią firmy produkcyjne w celu ochrony środowiska?

W dzisiejszym świecie ochrona środowiska stała się istotnym biznesowo wyzwaniem, któremu muszą sprostać także firmy produkcyjne. Emisja CO2, efektywne wykorzystanie zasobów i zrównoważony rozwój stały się priorytetami dla przemysłu, który dąży do minimalizowania negatywnego wpływu na planetę. Szczególnie że jest to branża, która historycznie przyczyniała się do wysokich emisji. Wśród przedsiębiorstw produkcyjnych można wyróżnić liderów, którzy nie tylko dbają o jakość dostarczanych produktów, ale również podejmują znaczące kroki w kierunku ochrony środowiska. Jednak nie trzeba być marką globalnej wielkości, aby poprawiać jego stan. Istnieje wiele sposobów na to, aby być firmą bardziej przyjazną środowisku. Niezależnie od Twoich motywów, w tych czasach bycie eko to już obowiązek. Warto go dopełnić, jeżeli chcesz odpowiadać na potrzeby rynku. 

Wyzwania i obowiązki firm produkcyjnych wobec środowiska

Prowadzenie firmy produkcyjnej wiąże się z przestrzeganiem wielu przepisów dotyczących m.in. gospodarki odpadami lub emisji zanieczyszczeń. Regulacje te mają na celu kontrolowanie, minimalizację i właściwe zarządzanie zasobami w sposób jak najmniej inwazyjny dla środowiska naturalnego. Przestrzeganie tych przepisów jest kluczowe dla zapewnienia zgodności prawnej i etycznej oraz zyskania zaufania klientów, partnerów biznesowych i społeczności lokalnej. Coraz więcej osób oraz organizacji zwraca uwagę na to, czy firma przywiązuje uwagę do zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorstwa w tej branży mają wiele obowiązków, które muszą wykonywać. Do najważniejszych z nich należą: 

  • regularne uiszczanie opłaty za emisję zanieczyszczeń oraz korzystanie z zasobów naturalnych, 
  • dokonywanie sprawozdań środowiskowych w ramach Bazy Danych Odpadkowych (BDO), w których określa się ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów, które mają trafić do środowiska naturalnego, 
  • w przypadku firm, których siedziba jest ogrzewana, lub w której korzysta się z samochodów spalinowych, istnieje konieczność rejestracji w Krajowym Ośrodku Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) oraz rozliczania z zanieczyszczeń powstających w wyniku powyższych czynności, 
  • prowadzenie pomiarów np. ścieków wprowadzanych do wód lub emisji do powietrza.

Jak działają liderzy branży na rzecz środowiska?

Kwestie związane z ochroną środowiska stają się coraz pilniejsze. Firmy produkcyjne mają możliwość wykorzystania swojej siły i wpływu na rzecz pozytywnej transformacji. Wśród nich znajdują się liderzy branży, którzy wykraczają poza tradycyjne standardy i obowiązki, i podejmują odważne działania na rzecz środowiska, inspirując innych do wdrażania zmian. Przykłady wymienione poniżej to projekty prowadzone przez rynkowych gigantów. Mogą stanowić inspirację dla lokalnych przedsiębiorców. Warto też pamiętać, że część z nich może być skalowalna – zastanów się, jak wdrożyć je u siebie w organizacji, bez względu na jej wielkość. 

McDonald’s – zamknięty obieg opakowań

Firma, którą większość z nas kojarzy z burgerami i plastikowymi słomkami do napojów, od 2018 roku globalnie realizuje strategię działania na rzecz klimatu. Jednym z założeń jest stosowanie zamkniętego obiegu opakowań. Przedsiębiorstwo planuje korzystać jedynie z opakowań wykonanych z recyklingu, źródeł odnawialnych i certyfikowanych do 2025 roku. McDonald’s segreguje śmieci i umożliwia to gościom, dzięki czemu obecnie jest w stanie odzyskać włókno papierowe z aż 70% odpadów. Dodatkowo pracownicy organizują lokalne akcje zbiórki śmieci w ramach EcoHeroes, do których każdy może się przyłączyć i posprzątać okolicę.

Adidas – neutralność klimatyczna i plastik z oceanów

Firma produkująca odzież i obuwie sportowe dąży do neutralności klimatycznej, którą chce osiągnąć do 2050 roku. Ponadto zakłada, że do 2030 roku zredukuje emisję gazów cieplarnianych. Jednak ciekawą inicjatywą, wartą zwrócenia na nią uwagi, jest związanie się z organizacją Parley for the Oceans w 2015 roku. Inicjatywa ma na celu zbieranie odpadów plastikowych z wysp, plaż i brzegów, a następnie wykorzystywanie ich w produkcji, aby ograniczyć zaśmiecanie oceanu.

Ikea – drewno z recyklingu i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych

Producent mebli i akcesoriów domowych planuje ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o połowę do 2030 roku, a najpóźniej do 2050 roku chce osiągnąć zerową emisję netto. Obecnie Ikea wykorzystuje w produkcji prawie tylko drewno, które pochodzi z recyklingu, lub posiada certyfikat FSC®. Poza tym jest w trakcie przeobrażenia się w firmę cyrkularną, co chce osiągnąć do 2030 roku. Oznacza to m.in. zaprojektowanie towarów w taki sposób, aby mogły zostać później ponownie wykorzystane i poddane recyklingowi.

Co możesz zrobić w swojej firmie, aby być bardziej eko? Kilka prostych działań, które możesz wdrożyć w organizacji

Pomijając oczywisty aspekt obowiązku prawnego wdrażania proekologicznych działań w firmie, to również dobry sposób na to, aby polepszyć wizerunek firmy. Klienci, którzy interesują się zrównoważonym rozwojem i innymi zagadnieniami związanymi z działaniem na rzecz środowiska, szukają producentów, których oferta pokrywa się z ich wartościami. Są wtedy skłonni zapłacić wyższą cenę za dany towar. Jakie działania można podjąć, aby być bardziej przyjaznym środowisku? Poniżej zestawienie pomysłów, które mogą być inspirujące. 

Codzienne dbanie o otoczenie:

  • Segregacja śmieci – umieszczenie w pomieszczeniach socjalnych pojemników z możliwością rozdzielenia plastiku, papieru, szkła i odpadów zmieszanych.
  • Rośliny filtrujące powietrze – stawiając w pomieszczeniach rośliny, nie tylko poprawiasz aspekt wizualny biura. Wybierając odpowiednie z nich, np. skrzydłokwiat lub fikus, możesz także oczyszczać w nim powietrze.

Oszczędność przy wykorzystaniu urządzeń: 

  • Elektroniczny obieg dokumentów – zamiast korzystać z wydrukowanej wersji, firma może używać ich elektronicznej kopii. 
  • Korzystanie z energooszczędnych sprzętów – np. żarówki, lodówka w pomieszczeniu socjalnym.
  • Suszenie rąk – po umyciu dłoni pracownicy mogą mieć możliwość wysuszenia ich, zamiast wycierania ręcznikami papierowymi. 

Wspomaganie się narzędziami IT: 

  • Monitorowanie zużycia surowców – warto zainwestować w system ERP, który na bieżąco analizuje poziom zużycia materiałów i pomaga w dokupieniu odpowiedniej liczby zapasów. Dzięki temu nie trzeba składować nadmiaru surowca (a w efekcie później zutylizować go, gdy nie zostanie wykorzystany do produkcji).
  • Gospodarowanie skrawkami i odpadami – rozwiązanie ERP pomaga w ponownym wykorzystaniu skrawków i niepotrzebnych części materiałów. 

Jak widać, termin „eko” nie jest taki straszny, jak może się wydawać. Większość z powyższych działań możesz wdrożyć w firmie jeszcze tego samego dnia, nie ponosząc większych kosztów. Choć nie od razu zmienisz świat, drobnymi krokami zbliżysz się do tego, aby Twoja organizacja stała się przyjazna środowisku.