System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Jak zarządzać łańcuchem dostaw, aby potrzebny towar – zawsze w terminie i w najlepszej możliwej cenie – znalazł się w naszym magazynie? Czy system SCM potrzebny jest w każdej firmie? Jakie alternatywne rozwiązania stosują przedsiębiorstwa w tym obszarze? W artykule szczegółowo odpowiadamy na powyższe pytania.
Zarządzanie łańcuchem dostaw to wyzwanie, z którym mierzą się wszystkie firmy dystrybucyjne i produkcyjne. Ile towaru zamówić, który dostawca oferuje najkorzystniejsze ceny, jakie opcje transportu będą odpowiednie? Te i wiele innych pytań to codzienność pracy osób odpowiedzialnych za zakupy i organizację łańcucha dostaw.
Pojęcie zarządzania łańcuchem dostaw to – według definicji – proces ujednolicenia przepływu informacji, który w swoim działaniu zapewnienia optymalny przepływ towarów lub surowców z pierwotnego miejsca pozyskania go, aż do miejsca finalnej konsumpcji. Ale na czym konkretnie polega? Na takim ułożeniu i zoptymalizowaniu procesu zamawiania i realizowania zamówień u dostawców, aby w jego efekcie firma zawsze posiadała potrzebne produkty w odpowiednim czasie, ilości oraz korzystnych cenach zakupu.
Rozwiązania SCM (ang. Supply Chain Management) służą do usprawnienia procesu zamawiania towaru u dostawców. W zależności od skali działania przedsiębiorstwa, liczby dostawców z którymi współpracuje i częstotliwości oraz charakterystyki realizowanych transakcji, zarządzanie łańcuchem dostaw odbywa się w różnych modelach.
Najprostszy z nich nie wymaga w zasadzie inwestycji w rozwiązania informatyczne – opiera się na wymianie informacji i tworzeniu uzgodnień mailowo i telefonicznie. Dla małych firm, realizujących niewielkie zamówienia z małą częstotliwością, taki model będzie najlepszy. Zdecydowanie nie ma potrzeby inwestowania w system, kiedy firma po prostu nie skorzystałaby z ich wdrożenia, a wręcz przeciwnie – ich implementacja mogłaby tylko skomplikować działanie.
Drugim popularnym modelem, w jakim firmy zarządzają procesem zamawiania u dostawców jest wymiana plików czyli tzw. EDI. Katalogi produktów z aktualnymi cenami są wysyłane przez dostawców w plikach w odpowiedniej postaci. Te zaś są automatycznie importowane do systemu firmy dystrybucyjnej czy produkcyjnej i już w ramach tego systemu (zazwyczaj klasy ERP) są przetwarzane. Pracownicy mogą przeglądać oferty dostawców, porównywać je i na ich podstawie tworzyć zamówienia dostaw, które następnie są przesyłane do dostawców. Takie rozwiązanie jest na ten moment najbardziej popularne w firmach średniej wielkości, które na co dzień kooperują z kilkoma dostawcami. Kiedy skala zamówień dostaw nie jest bardzo duża, to jak najbardziej możliwe jest zarządzanie relacjami z dostawcami z poziomu systemu ERP i wymienianie się plikami w ramach EDI.
System SCM to specjalnie zaprojektowane rozwiązanie, które służy kompleksowemu zarządzaniu relacjami z dostawcami. Zazwyczaj przyjmuje on formę interfejsu graficznego, który jest udostępniany dostawcom. Dostawcy logują się do platformy SCM i z poziomu swojego indywidualnego konta dodają informacje o ofercie produktowej, warunkach cenowych itp. Rozwiązanie jest ułatwieniem dla dostawców, ponieważ nie muszą oni mieć po swojej stronie wdrożonych żadnych rozwiązań, aby wziąć udział w procesie ofertowania firmy, która posiada swój własny system SCM. Z drugiej strony, rozwiązanie wymaga od dostawców logowania się do platformy, a więc wykonania konkretnej akcji – zazwyczaj firma musi już działać w odpowiedniej skali, aby być dla dostawców na tyle istotnym kontrahentem, by ci faktycznie korzystali z platformy SCM.
Jak już wspomnieliśmy powyżej – czasem najprostsze rozwiązanie będzie najlepszą odpowiedzią na potrzeby firm w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw. Natomiast są sytuacje, kiedy stworzenie i wdrożenie rozbudowanego systemu SCM staje się koniecznością.
Jakie przesłanki wskazują na to, że system SCM będzie dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa?
Jakie korzyści niesie za sobą wdrożenie systemu SCM?
Zarządzanie łańcuchem dostaw w każdej firmie może wyglądać inaczej z uwagi na skalę działania, ale i rodzaj asortymentu. Przybliżyliśmy podstawowe elementy związane z tym zagadnieniem i omówiliśmy rozwiązania i metody, które są obecnie najczęściej wykorzystywane przez firmy w tym zakresie. Jak widać, system SCM nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem i nie sprawdzi się we wszystkich firmach. Jednocześnie, dla przedsiębiorstw działających w warunkach, które opisaliśmy w artykule, wdrożenie systemu SCM może okazać się rewolucyjną zmianą organizacyjną, istotnie zwiększająca efektywność zarządzania łańcuchem dostaw.
Konsultant i architekt rozwiązań informatycznych wspierających zarządzanie w firmach handlowych. Z Sente związany od 10 lat. Brał udział w projektach budowy i rozwoju systemów ERP dla lidera rynku dystrybucji artykułów BHP, firmy specjalizującej się w obrocie metalami szlachetnymi oraz czołowego eksportera polskich produktów spożywczych na terenie Europy zachodniej.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga