Narzędzia wspierające handel w sieci


Narzędzia wspierające handel w sieci

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie narzędzia pomagają rozwijać handel w sieci?
  2. Jak narzędzia informatyczne pomagają rozwijać handel w sieci?

Jeśli wiesz już, dlaczego warto przenieść biznes do sieci, pora odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób to zrobić. Bez wątpienia, pomogą Ci w tym narzędzia wspierające handel internetowy. Które warto wdrożyć i w jaki sposób wspierają e-biznes – na te pytania odpowiadam w poniższym artykule.

Jakie narzędzia pomagają rozwijać handel w sieci?

Rozpoczynając handel w sieci, z całą pewnością zdajesz sobie sprawę z konieczności uruchomienia e-sklepu czy wykupienia dostępu do narzędzia obsługującego płatności online. Jednak już wdrożenie systemu ERP lub WMS, które pomogą Ci obsłużyć wszystkie procesy “na zapleczu”, nie jest wcale tak oczywiste.

Handel w sieci a system ERP

System ERP dla sklepu internetowego to rozwiązanie, które umożliwia automatyczną obsługę zamówień i wymianę danych pomiędzy oprogramowaniem – zarówno własnym, jak i zewnętrznych partnerów czy kontrahentów. 

Automatyzacja obsługi zamówień z wykorzystaniem ERP pozwala na realizację nawet 95% zleceń bez potrzeby angażowania pracowników Biura Obsługi Klienta. Każdego dnia pracownicy poświęcają wiele godzin na żmudne wyszukiwanie informacji i przeklikiwanie się pomiędzy oknami różnych rozwiązań. Narzędzie skraca ten czas, tym samym zwiększając efektywność działań. Rozwiązanie jest w stanie rozpoznawać uwagi dodawane przez klientów. Następnie samodzielnie dobiera odpowiednią regułę i ją stosuje, np. w sytuacji, gdy w uwagach kupujący wpisze hasła takie jak: proszę o szybką realizację, pilna dostawa itp. Narzędzie kieruje wówczas zlecenie do realizacji, bez potrzeby rozpatrywania przez pracownika. System pozwala również na automatyzację generowania zamówień do wysyłek. To natomiast przekłada się na utrzymanie wysokiej jakości i krótkiego czasu realizacji zleceń, szczególnie w czasie pików sprzedażowych (sezonowe wyprzedaże, Black Friday, okres świąteczny).

Automatyzacja wymiany danych pomiędzy systemami również jest niezwykle istotna, m.in. dlatego, że pozwala na skalowanie biznesu poprzez szybsze i łatwiejsze wprowadzanie do oferty nowych produktów. Co więcej, usprawnia obsługę zamówień, co wyraźnie obniża koszty operacyjne, dając w konsekwencji przestrzeń do stosowania bardziej agresywnej polityki cenowej.

Handel w sieci a system WMS

System WMS dla e-Commerce to rozwiązanie, którego zadaniem jest optymalizacja i kontrola procesów magazynowych. Korzystanie z niego nie tylko pozwala na sterowanie działaniami, ale umożliwia także ich śledzenie i analizowanie. Nie jest to jednak obligatoryjne dla każdego, kto prowadzi handel w sieci. Firmy z niewielkim magazynem, kilkuosobową załogą magazynierów i stabilnym zakresem asortymentowym zapewne poradzą sobie bez niego. Jeżeli natomiast Twój e-sklep ma szeroką gamę produktów, które występują w wielu wariantach i konfiguracjach, obsługuje powyżej 200 paczek dziennie, a zespół pracowników jest duży i zmienia się rotacyjnie, system WMS na pewno będzie ogromnym ułatwieniem i przyniesie istotne korzyści.

Jak narzędzia informatyczne pomagają rozwijać handel w sieci?

Wyobraź sobie, że rozszerzasz działalność swojego biznesu o sklep internetowy. Od samego początku radzi sobie całkiem nieźle, zyskujesz dodatkowych klientów z całego kraju, których wcześniej nie udałoby Ci się pozyskać, bo stacjonarnie działasz jedynie lokalnie. Zadowoleni klienci polecają Twój sklep innym, a w sieci pojawia się coraz więcej pozytywnych opinii. Coraz większe zainteresowanie wiąże się oczywiście z rosnącą ilością pracy – w krótkim czasie kilkanaście lub kilkadziesiąt dodatkowych zamówień dziennie zamienia się w kilkaset… i pomimo że masz powody do radości, bo sprzedaż rośnie, zyskujesz też nowy problem. W jaki sposób poradzić sobie z rosnącą liczbą zleceń?

Tutaj z pomocą przychodzą narzędzia wspierające handel w sieci. Ich wdrożenie wiąże się z istotnymi wartościami dla firmy. Najważniejsze korzyści, jakie zapewniają to:

  • usprawnienie i automatyzacja procesu obsługi zamówień – automatyczne generowanie zamówień do wysyłek czy rozpatrywanie reklamacji i zwrotów pozwala utrzymać wysoką jakość i krótki czas wysyłki realizowanych zamówień w e-sklepie (przeczytaj case study wdrożenia systemu WMS w firmie Moodo i dowiedz się więcej),
  • zoptymalizowanie przestrzeni magazynowej – lepsze zagospodarowanie magazynu wiąże się nie tylko z oszczędnością miejsca, ale przede wszystkim pozwala zmniejszyć koszty związane z długim szukaniem towarów, które przekłada się na wydłużony czas realizacji zamówień,
  • usprawnienie wysyłki rachunków i faktur – system pozwala na automatyczne rozliczenia płatności i samodzielnie wystawia i wysyła faktury i rozliczenia do klientów, dzięki czemu dział księgowości może skupić się na innych, bardziej skomplikowanych zadaniach (przeczytaj case study wdrożenia systemu ERP w firmie Rotopino.pl i dowiedz się więcej),
  • lepsza i bardziej efektywna obsługa klienta – działanie kompleksowego systemu integrującego ERP, WMS i BOK, który automatycznie zarządza kluczowymi procesami operacyjnymi, przekłada się na wzrost zadowolenia kupujących i wspiera budowanie ich lojalności,
  • poprawienie działań sprzedażowych i marketingowych – rozwiązanie pozwala na dogłębne analizowanie preferencji i wyborów klientów, dzięki czemu wspiera tworzenie trafnych spersonalizowanych komunikatów i ofert (zobacz przykład wdrożenia – przeczytaj case study z projektu w firmie Quiosque).

Podsumowanie

Przenosząc biznes do Internetu z całą pewnością, warto przeanalizować obecną i planowaną sytuację swojej organizacji. Na podstawie wniosków można podjąć decyzję, czy i kiedy wdrożyć narzędzia wspierające handel w sieci. Z całą pewnością, korzystanie z nich wiąże się z wieloma korzyściami dla firmy, dlatego warto wziąć je pod uwagę.