Wdrożenie e-Commerce w firmie produkcyjnej nie jest łatwym przedsięwzięciem i wymaga tego, aby zespołem wdrożeniowym zarządzała doświadczona osoba. Pierwszą rzeczą, która czeka Cię podczas takiego projektu, jest reorganizacja kluczowych działów: sprzedaży, obsługi klienta oraz marketingu. Implementacja nowego kanału handlowego oznacza jego integrację z pozostałymi działami.
To nieuchronnie prowadzi do cyfryzacji, czyli kolejnego z etapów. Należy zdigitalizować większość zasobów, aby oferta handlowa była spójna na każdym poziomie. Cyfrowe powinny być informacje o stanie magazynowym, planowanej produkcji, lub czasie oczekiwania na realizację zlecenia. Poza tym firma powinna dokładnie przeanalizować swój asortyment i określić, które produkty będą sprzedawane za pośrednictwem platformy, stworzyć opisy produktowe i zrobić ich zdjęcia. Klienci, nie mając możliwości zadania pytania handlowcowi podczas składania zamówienia online, muszą mieć wszystkie informacje, aby dokonać zakupu.
Ostatnim krokiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi stabilne funkcjonowanie platformy e-Commerce, a także integrację z systemem ERP, wykorzystywanym w firmie. Przede wszystkim jeśli to ostatnie rozwiązanie jest w Twojej organizacji przestarzałe, wdrożenie sprzedaży internetowej może przysporzyć Ci kłopotów. Brak odpowiedniego połączenia między platformą sprzedażową a oprogramowaniem, może spowodować błędy w zamówieniach i dodać zadań pracownikom. Dlatego jeśli posiadasz system, który nie jest nowoczesny i nie masz pewności, czy implementacja e-Commerce wypali, odłóż ją w czasie. Warto w pierwszej kolejności zająć się rozwiązaniem ERP i zmodyfikować je, uaktualnić, lub wymienić na nowe. Niesie to za sobą sporo kosztów, ale używanie starego oprogramowania w dłuższej perspektywie przyczynia się do strat.