Czy e-Commerce może pomóc firmie produkcyjnej przetrwać kryzys?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jaki sens ma wdrożenie e-Commerce w firmie produkcyjnej?
  2. Czy implementacja e-Commerce w produkcji przynosi jakieś korzyści?
  3. Jak przygotować się do takiego wdrożenia?

Czy e-Commerce może pomóc przetrwać kryzys firmie produkcyjnej?

Wśród polskich przedsiębiorców coraz powszechniejsze jest wstrzymywanie się z decyzją o zainwestowaniu we wdrożenie nowej technologii. Czy to dobra droga? Być może dla niektórych firm. Jednak nie wiadomo, kiedy kryzys się skończy, a cyfrowe rozwiązania mogą stanowić wsparcie dla wielu z nich. Platformy e-Commerce są szansą na zwiększenie przychodów.

Dlaczego e-Commerce w firmie produkcyjnej ma sens?

Czasy kryzysu są ciężkie dla każdego przedsiębiorcy. Zerwane łańcuchy dostaw, braki surowców, zmniejszony popyt na niektóre produkty, czy przestoje na produkcji. Wymieniać można w nieskończoność. Jednak trudne sytuacje prowadzą także do zwiększenia kreatywności i odwagi u osób zarządzających organizacjami w tej branży. Gdy dotychczasowe metody pracy zawodzą, tworzy się przestrzeń do wypróbowywania nowych – nie zawsze konwencjonalnych. Niektóre firmy postawiły na przebranżowienie, część na wdrożenie nowych maszyn i elementów AI, a jeszcze inne szukają nowych kanałów dystrybucji. 

E-Commerce to nie tylko rozwiązanie dla przedsiębiorstw handlowych, ale również dla producentów, którzy chcą sprzedawać swoje produkty bezpośrednio konsumentom. Dlaczego wdrożenie platformy internetowej ma sens w branży produkcji? Poniżej wymieniam cztery najważniejsze korzyści, które może przynieść.

Przewaga nad konkurencją

Stawiając na platformę e-Commerce, budujesz przewagę nad konkurencją – szczególnie jeśli nie posiada ona jeszcze własnej sprzedaży internetowej. Dobry przykład stanowi firma z nieco innej branży – Pyszne.pl. Organizacja powstała, gdy na rynku nie było innych serwisów pośredniczących w zamawianiu jedzenia z wielu restauracji. Rozpoczynając pionierską działalność kilkanaście lat temu, obecnie ma ponad dwukrotnie więcej klientów, niż pozostałe agregaty, np. Uber Eats czy Glovo.

Dotarcie do większej liczby klientów

E-Commerce daje możliwość zwiększenia zasięgu sprzedaży i dotarcia do szerszego grona odbiorców, głównie dzięki automatyzacji oraz przeniesieniu części działań na samego klienta (np. składania zamówień). Dzięki temu firmy produkcyjne mogą przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć swoją sprzedaż. Zarówno w kanale B2B, jak i B2C, kupujący mogą łatwo i szybko dokonywać zakupów za pośrednictwem strony internetowej. Zgodnie z Raportem e-Commerce 2022, w ubiegłym roku aż 77% klientów B2C robiło zakupy online. Z kolei badanie Transformacja cyfrowa firm 2020 wskazuje na to, że ponad połowa badanych (54% firm) po wdrożeniu platformy internetowej zwiększyła wartość sprzedaży. 

Cały asortyment na wyciągnięcie ręki

Warto wspomnieć o tym, że klienci, którzy zazwyczaj zamawiają te same produkty, mogą nie być świadomi całej oferty. Dzieje się tak, ponieważ handlowcy nie zawsze mają czas, aby zaprezentować pełny asortyment. Efektem jest to, że wiele towarów może pozostać niezauważonych i zalegać w magazynie. Platforma sprzedaży internetowej dla firmy produkcyjnej umożliwia przejrzenie i porównanie wszystkich indeksów, które mogą interesować kupującego. 

Odciążenie działu handlowego

Dzięki e-Commerce klienci nie muszą kontaktować się z przedstawicielem handlowym, aby przejrzeć ofertę, czy też złożyć zamówienie. Samoobsługa, brak ograniczeń terytorialnych pozwalają zaoszczędzić wiele czasu i kosztów, które zwykle wiążą się z wizytami handlowymi. Platforma internetowa zapewnia łatwiejszy i szybszy dostęp do informacji o produktach, co pozwala na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb kupującego. W efekcie przedstawiciel handlowy może skoncentrować się na bardziej złożonych procesach sprzedażowych – takich jak negocjacje handlowe czy wzmacnianie relacji z kontrahentami. 

Jak przygotować się do wdrożenia e-Commerce w firmie produkcyjnej?

Wdrożenie e-Commerce w firmie produkcyjnej nie jest łatwym przedsięwzięciem i wymaga tego, aby zespołem wdrożeniowym zarządzała doświadczona osoba. Pierwszą rzeczą, która czeka Cię podczas takiego projektu, jest reorganizacja kluczowych działów: sprzedaży, obsługi klienta oraz marketingu. Implementacja nowego kanału handlowego oznacza jego integrację z pozostałymi działami. 

To nieuchronnie prowadzi do cyfryzacji, czyli kolejnego z etapów. Należy zdigitalizować większość zasobów, aby oferta handlowa była spójna na każdym poziomie. Cyfrowe powinny być informacje o stanie magazynowym, planowanej produkcji, lub czasie oczekiwania na realizację zlecenia. Poza tym firma powinna dokładnie przeanalizować swój asortyment i określić, które produkty będą sprzedawane za pośrednictwem platformy, stworzyć opisy produktowe i zrobić ich zdjęcia. Klienci, nie mając możliwości zadania pytania handlowcowi podczas składania zamówienia online, muszą mieć wszystkie informacje, aby dokonać zakupu. 

Ostatnim krokiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi stabilne funkcjonowanie platformy e-Commerce, a także integrację z systemem ERP, wykorzystywanym w firmie. Przede wszystkim jeśli to ostatnie rozwiązanie jest w Twojej organizacji przestarzałe, wdrożenie sprzedaży internetowej może przysporzyć Ci kłopotów. Brak odpowiedniego połączenia między platformą sprzedażową a oprogramowaniem, może spowodować błędy w zamówieniach i dodać zadań pracownikom. Dlatego jeśli posiadasz system, który nie jest nowoczesny i nie masz pewności, czy implementacja e-Commerce wypali, odłóż ją w czasie. Warto w pierwszej kolejności zająć się rozwiązaniem ERP i zmodyfikować je, uaktualnić, lub wymienić na nowe. Niesie to za sobą sporo kosztów, ale używanie starego oprogramowania w dłuższej perspektywie przyczynia się do strat.

Podsumowanie

Statystyki i nasze doświadczenie pokazują, że sprzedaż internetowa może sprawnie działać także w firmach produkcyjnych. Jednak nie jest to łatwe przedsięwzięcie. Zanim dojdziesz do zwiększenia dochodów i liczby klientów, musisz najpierw wdrożyć platformę e-Commerce w swojej organizacji. Bez odpowiedniego przygotowania, pomysł może nie wypalić lub nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat takiej implementacji, zachęcam do zapoznania się z publikacją pt. „Strategie i taktyki na trudne czasy”, dedykowaną firmom z branży produkcji.