Dlaczego warto przenieść biznes do sieci?


Dlaczego warto przenieść biznes do sieci?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Dlaczego warto prowadzić handel w sieci?
  2. Jak przenieść handel stacjonarny do sieci?
  3. Jakie są wady i zalety przeniesienia biznesu do sieci?

Jeszcze kilka lat temu obecność w Internecie była dla wielu firm przede wszystkim sporym wyzwaniem i komplikacją, a w najlepszym wypadku jedynie interesującą ciekawostką. Obecnie jest już w zasadzie koniecznością, która jednak niesie za sobą również szereg korzyści. Gwałtowne przyśpieszenie przepływu informacji i stały wzrost szybkości połączenia internetowego, a także powszechne wykorzystanie nowych technologii spowodowały, że biznes i Internet stały się nierozerwalne. Dlaczego mając sklep stacjonarny, warto także prowadzić handel w sieci? W jaki sposób to zrobić i jakich korzyści możesz się spodziewać? Na te pytania odpowiadam w poniższym artykule.

Dlaczego warto prowadzić handel w sieci?

Sprzedaż internetowa stwarza ogromne możliwości rozwoju nawet dla niewielkich firm działających na lokalnym rynku. To nie tylko poszerzanie grupy klientów, ale także dobra alternatywa na czas kryzysu, którego przykładem może być trwająca od prawie dwóch lat pandemia. Przedsiębiorcom, którzy zareagowali i w porę przenieśli swój biznes do Internetu, udało się wyjść z niej w miarę obronną ręką.

Poza tym nawet we względnie stabilnych czasach, w sieci robimy już w zasadzie wszystko. Od komunikowania się ze znajomymi, przez oglądanie filmów i słuchanie muzyki, na opłacaniu rachunków kończąc. Według danych GUS z 2021 roku dostęp do sieci ma już 92,4% gospodarstw domowych w Polsce. Wśród nich, jest też przecież Twoja grupa docelowa. Jeśli jeszcze nie jesteś w sieci, warto wykorzystać ten kanał i nie tracić okazji na dotarcie do niej. Z kolei z najnowszego badania „E-commerce w Polsce” wynika, że w zeszłym roku wzrósł także odsetek Polaków robiących zakupy w Internecie – 77% konsumentów deklaruje obecnie, że ich dokonuje. To wzrost o 4 pkt. proc. w stosunku do 2020 roku. Badani deklarują, że zakupy w sieci są wygodne i pozwalają istotnie zaoszczędzić czas.

Jak przenieść handel stacjonarny do sieci?

Jeśli prowadzisz handel stacjonarnie, a Twoja firma nie jest jeszcze obecna w sieci, zapewne zastanawiasz się, jak to zrobić, by odnieść jak największe korzyści. Uwzględniając aktualne trendy wśród konsumentów, bez wątpienia warto jak najszybciej wprowadzić swój biznes do świata wirtualnego. Przeniesienie działalności do Internetu nie musi wiązać się z wysokimi kosztami, a odpowiednio poprowadzony e-sklep może być dobrym źródłem dochodów. Dlaczego warto przenieść biznes do sieci? Powodów jest kilka.

Powód nr 1: sprzedaż w sieci wspiera handel stacjonarny

Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, sprzedaż online będzie doskonałym jego uzupełnieniem. Jak wynika z przytoczonego wcześniej badania, użytkownicy coraz częściej decydują się na zakupy w Internecie. Dzięki eCommerce mogą kupować, nie wychodząc z domu, o dowolnej porze, także w święta.

Prowadząc jedynie sprzedaż offline, prawdopodobnie tracisz sporo klientów – część z nich zdecyduje się na zakup u konkurencji, inni natomiast po prostu rozmyślą się i zrezygnują. Wygoda związana z kupowaniem prosto z domu, jak i dobrze zaprojektowana, funkcjonalna witryna sprzyjają przeszukiwaniu sklepu. Takie działanie zwiększa natomiast szansę na to, że klient włoży do koszyka i zamówi także inne produkty, a nie tylko te, które zamierzał kupić pierwotnie.

Powód nr 2: personalizowane oferty

Personalizacja to obecnie jeden z najważniejszych handlowych trendów. Klienci lubią wrażenie, że oferta została dopasowana bezpośrednio do ich potrzeb. Korzystając z rozmaitych narzędzi, w dość prosty sposób możesz zbierać informacje o użytkownikach Twojej witryny. Następnie, analizując pozyskane w ten sposób dane, bez problemu stworzysz personalizowane oferty.

W sklepie tradycyjnym byłoby to w zasadzie niemożliwe. Przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi w e-sklepie przeanalizujesz historię dotychczasowych zamówień, oglądanych produktów i filtrowań. Dzięki temu bez problemu zarekomendujesz użytkownikowi takie produkty, które najbardziej pasują do jego oczekiwań lub są komplementarne z tymi już zakupionymi. Przykładowo, jeśli klient zainteresowany jest kupnem kawy, można zaproponować mu kawiarkę. Sprzedając smartfony, możesz zaproponować klientom zakup słuchawek itp. Sprzedając w Internecie zyskujesz niepowtarzalną możliwość pozyskania bardziej szczegółowych informacji na temat użytkowników e-sklepu i tworzenia dla nich personalizowanych ofert, które zwiększają szansę na finalizację zakupu.

Powód nr 3: dotarcie do różnych grup odbiorców

Nawet jeśli Twój sklep stacjonarny prowadzi efektywną sprzedaż, warto zastanowić się nad dywersyfikowaniem źródeł przychodu i otworzeniem e-sklepu. Jeśli zastanawiasz się, czy warto przenieść biznes do sieci, musisz wiedzieć, że dzięki witrynie internetowej możesz docierać do różnych grup klientów, także spoza Twojego miasta, czy regionu, a nawet z całego świata. Sprzedaż przez Internet w zasadzie jest nieograniczona.

Jakie są wady i zalety przeniesienia biznesu do sieci?

Jak już wiesz, obecność firmy w sieci jest obecnie niemal koniecznością. Bez wątpienia wiąże się to także z szeregiem omówionych wcześniej korzyści. Brak informacji o przedsiębiorstwie w Internecie nie tylko może ograniczać dostęp do klientów, ale jest też czynnikiem hamującym rozwój organizacji. Jeżeli odpowiednio przygotujesz się do wprowadzenia jej w świat wirtualny, nie ma mowy o ryzyku niepowodzenia. Podstawą jest skupienie się zarówno na działaniach promocyjnych, jak i aspekcie informacyjnym witryny przedsiębiorstwa. Do najważniejszych zalet pojawienia się w sieci należą możliwość zaoferowania szerokiego asortymentu i zaprezentowanie wszystkich swoich produktów, nieograniczony dostęp do grup docelowych oraz możliwość globalnego spojrzenia na wiele aspektów działalności. 

Ciężko mówić w tym przypadku o wadach, bo właściwe poprowadzenie swojej firmy przez wirtualny świat w zasadzie zawsze wiąże się z korzyściami. Mimo to poprawne uruchomienie e-sklepu wymaga inwestycji czasu i pieniędzy oraz przeorganizowania procesów w organizacji. Nie są to wady, ale istotne czynniki, konieczne do uwzględnienia.