System ERP dla małych firm


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie korzyści może odnieść mała firma z wdrożenia systemu ERP?
  2. Jak wybrać odpowiednie rozwiązanie informatyczne dla małego przedsiębiorstwa?
  3. W jakich branżach sprawdzi się system ERP dla małej firmy?
  4. Jakie alternatywne sposoby finansowania projektu warto wziąć pod uwagę?

System ERP dla małych firm

System ERP to zaawansowane narzędzie, które integruje wiele obszarów przedsiębiorstwa w jednym miejscu. Automatyzuje powtarzalne czynności, pozwala na lepszą kontrolę procesów, zwiększa efektywność operacyjną oraz dostarcza szczegółowe raporty i analizy, wspierające podejmowanie decyzji biznesowych. To rozwiązanie jest najczęściej niesłusznie kojarzone jedynie z dużymi przedsiębiorstwami i korporacjami. Warto pamiętać, że wdrożenie go w mniejszej firmie także może przynieść wiele korzyści.

System ERP dla małych firm – korzyści z wdrożenia

System ERP dla małych firm, w zależności od profilu działalności, może pomóc Twojej organizacji w usprawnieniu wielu różnych procesów. Oprogramowanie jest wszechstronne, a decydując się na współpracę z dostawcą dedykowanych rozwiązań, możesz je elastycznie dopasować do bieżących potrzeb biznesowych. Korzyści, które przynosi system, można pogrupować w trzy kategorie, które dotyczą kolejno: zwiększenia kontroli nad procesami, ogólnego usprawnienia działania firmy, a także poprawy konkurencyjności na rynku.

Usprawnienie procesów wewnątrz firmy

System ERP dla małych firm integruje wiele obszarów działalności: finanse, magazyn, produkcję, sprzedaż, obsługę klienta, kadry i inne. Dzięki temu przedsiębiorstwo nie musi inwestować w wiele różnych narzędzi, ponieważ rozwiązanie posiada funkcje ich wszystkich. Organizacja działa w jednej bazie danych, więc każdy pracownik ma dostęp do bieżących informacji w czasie rzeczywistym. Ponadto oprogramowanie automatyzuje wiele rutynowych, powtarzalnych zadań, dzięki czemu pracownicy mogą skupić się na pozostałych aspektach swojej pracy. Dobrym przykładem jest automatyzacja wysyłki zamówień – nawet 75% z nich może być wysyłana do klienta bezobsługowo. Cyfryzacja procesów przyczynia się także do zmniejszenia liczby błędów, a to w rezultacie przekłada się na redukcję kosztów i poprawę zadowolenia klientów.

Większa kontrola nad procesami

Małe przedsiębiorstwa często korzystają z wielu ogólnodostępnych rozwiązań typu open source. Różne działy są wtedy zmuszone do częstej, ale nieefektywnej wymiany danych pomiędzy sobą. W efekcie nietrudno o pomyłki, czy utratę informacji. System ERP dla małych firm korzysta z jednego źródła danych, które jest zintegrowane ze wszystkimi działami. Dzięki temu przepływ informacji jest łatwiejszy i bardziej efektywny. Przekłada się to również na zwiększenie kontroli nad operacjami, odbywającymi się wewnątrz organizacji. Rozwiązanie umożliwia monitorowanie procesów i zbiera, przechowuje oraz analizuje dane z wszystkich źródeł – to pozwala na uzyskanie 100% kontroli nad dokumentami i ich obiegiem. Następnie w ten sposób system generuje raporty i analizy, na podstawie których można podejmować bardziej świadome i trafne decyzje biznesowe, czy identyfikować trendy w sprzedaży.

Zwiększenie konkurencyjności

System ERP dla małych firm może również pomóc w zwiększeniu konkurencyjności na rynku. Dzięki dostępowi do raportów przygotowywanych na podstawie bieżących i historycznych danych przedsiębiorstwo zyskuje możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się warunki. Czy to spadek liczby zamówień, czy wydarzenia niezależne od organizacji, czy zalegające w magazynie towary – zestawienia mogą pomóc w porę wychwycić wszelkie anomalie i odpowiednio na nie zareagować. Ponadto wcześniej wspomniana automatyzacja zwalnia także pracowników biura obsługi klienta z konieczności ręcznego nadzorowania każdego zamówienia, które przechodzi przez system. W ten sposób mają oni więcej czasu na budowę relacji z osobami, które decydują się na skorzystanie z usług lub produktów Twojej firmy. Klienci zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale także na jakość doświadczeń zakupowych, która wpływa na decyzję o kupnie produktu lub usługi. Aby zadbać o ten aspekt w organizacji, warto wdrożyć efektywny system ERP. Będzie on przechowywał kompleksowe dane na temat klientów: ich zamówień, historii transakcji i wcześniejszych kontaktach. To duże ułatwienie w podtrzymywaniu dobrych relacji, co pozwala poprawić jakość obsługi Twoich klientów.

System ERP dla małych firm – jak wybrać odpowiednie rozwiązanie?

Zanim zdecydujesz się wdrożyć system ERP dla małych firm, warto dokładnie przemyśleć projekt i przeprowadzić analizę potrzeb biznesowych takiego przedsięwzięcia. Zastanów się nad tym, które z obecnych rozwiązań chcesz zastąpić i jakich funkcji potrzebujesz. Po wstępnym zdefiniowaniu potrzeb oraz celów wdrożenia warto skonsultować je z wybranym dostawcą. Ważną kwestią jest także określenie budżetu. Ponieważ małe firmy mają bardziej ograniczone zasoby finansowe, najlepszą praktyką jest dokładne zastanowienie się nad wielkością systemu i stopniem dostosowania go do potrzeb organizacji. Warto także rozważyć alternatywne sposoby finansowania projektów informatycznych – dotację, lub wdrożenie ERP w modelu subskrypcyjnym. Pamiętaj także, aby zaplanować cały proces wdrożenia w spokojniejszym okresie, w którym nie będzie kolidował z innymi wyzwaniami w firmie: wakacjami, pikami sprzedażowymi.

System ERP dla małych firm – w jakiej branży się sprawdzi?

Systemy ERP to oprogramowanie, które można elastycznie dopasować do firmy, niezależnie od branży, w której działa. Aby lepiej zobrazować działanie takiego rozwiązania w małej organizacji, wyobraź sobie, że jesteś właścicielem niewielkiego przedsiębiorstwa, specjalizującego się w ręcznym wytwarzaniu mebli. Korzystasz z osobnych programów do zarządzania zamówieniami, magazynem, zapasami oraz produkcją. Wdrożenie rozwiązania ERP w Twojej firmie pozwoli zintegrować wszystkie te procesy w jednym systemie. Gdy klient złoży zamówienie, oprogramowanie automatycznie sprawdzi dostępność materiałów, a gdy nie będzie ich wystarczająco dużo, samodzielnie złoży na nie zamówienie. Następnie zaplanuje produkcję oraz będzie monitorować postęp prac. W ten sposób łatwiej dotrzymać i polepszyć terminowość dostaw oraz zwiększyć efektywność realizacji procesów. Dzięki temu, że system automatycznie zarządza materiałami i surowcami, optymalnie je wykorzystuje, a więc zapasy nie zalegają w magazynie – pozwala to nie zamrażać kapitału i dbać o nieustanną płynność finansową. Firma zyskuje także dostęp do bieżących raportów, dzięki którym zawsze jest przygotowana do zmian. To jedynie przykład działania rozwiązania w firmie produkcyjnej – inne branże również mogą skorzystać na wdrożeniu oprogramowania ERP.