Rozwiązania wspierające obsługę magazynu części zamiennych to nie tylko system WMS. Ważnym elementem zarządzania tego typu powierzchniami są rozwiązania wspierające proces obsługi serwisowej i reklamacyjnej: od przyjęcia reklamacji, zaewidencjonowania jej, ustalenia jakie części się popsuły, przez jej rozpatrzenie, aż po wydanie towaru. Takie rozwiązania są zwykle częścią systemu ERP i muszą być w pełni zintegrowane z systemem WMS. Dodatkowo, rozwiązania wykorzystywane w magazynie części zamiennych muszą obsługiwać proces przyjęcia części uszkodzonych oraz zarządzania nim: określenie, co jest uszkodzone, czy towar nadaje się do naprawy i jeśli tak, to wprowadzenie go na stan. Cały proces powinien być zautomatyzowany.
System zarządzający obsługą magazynu części zamiennych powinien również pomagać w optymalizacji kosztów. Tutaj dobrze sprawdza się powiązanie wysyłek związanych z obsługą serwisową czy reklamacyjną z wysyłkami z magazynu głównego. Dzięki temu nie wysyłamy pojedynczych części do klienta, co generuje dodatkowe koszty, tylko dołączamy tego typu wysyłki do większych transportów. WMS w magazynie części wymienia informacje z WMS w magazynie głównym i wstrzymuje wysyłki do czasu pojawienia się wysyłek standardowych. Dobrze w tym zakresie sprawdza się również obsługa wysyłania części do współpracujących z firmą serwisantów oraz kontrolowanie stanów w ich magazynach i poziomu zużycia przez nich części zamiennych.
Magazyn części zamiennych może stanowić nie tylko źródło części do obsługi reklamacji, ale również źródło towarów do sprzedaży. Udostępnienie stanów magazynowych np. witrynie e-commerce pozwala na dodanie do oferty pojedynczych części dostępnych w tym magazynie. Klienci mogą potrzebować ich w sytuacji, kiedy uszkodzenie wynika z ich winy, nie chcą reklamować całego sprzętu, bo wiedzą, że reklamacja i tak nie zostałaby uznana. Dzięki takiemu rozwiązaniu mają dostęp do produktów, które pozwolą im na samodzielną naprawę. A firma może generować dodatkowy przychód.
Komentarze zamknięte.