Trendy w retail: kluczowe wyzwania dla branży fashion


Trendy w retail: kluczowe wyzwania dla branży fashion

Digitalizacja handlu diametralnie odmieniła sposób, w jaki podejmujemy decyzje zakupowe. Z badania Gemius “E-commerce w Polsce 2019” wynika, że niemalże 62% Internautów kupuje w sieci. Oznacza to, że obecność w niej, to dla firm nie opcja, a konieczność. Tym samym, większość wyzwań przed jakimi stoi branża fashion jest związana właśnie z digitalizacją: liczy się nie tylko posiadanie sklepu internetowego, czy kanałów social media, ale także narzędzi informatycznych do obsługi biznesu.

Nowe możliwości

Digitalizacja to duże wyzwanie, ale też ogromne możliwości. Początkową trudność może stanowić wdrożenie nowinek poprzedzone solidną analizą biznesową oraz zmiana sposobu funkcjonowania firmy. Niejednokrotnie wiążę się ona z dużymi zmianami, do których muszą się przyzwyczaić zarówno pracownicy, jak i zarząd. Możliwości natomiast stwarzają natomiast okazję do zwiększenia sprzedaży i zyskania nowych klientów. Zaliczyć można do nich między innymi:

  • personalizację – dzięki wirtualnym śladom pozostawianym przez użytkowników, firmy mogą dopasowywać do nich komunikaty marketingowe w oparciu o indywidualne preferencje. Pozwala to na dobranie treści w taki sposób, by po pierwsze zwiększyć prawdopodobieństwo udanej transakcji, po drugie skrócić jej czas,
  • pozytywne wrażenia zakupowe – dzięki przemyślanej strategii dotyczącej spójnego doświadczenia zakupowego (fizycznego i online), firmy zyskują możliwość wyróżnienia się w oczach klientów i nawiązania relacji.

Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy – gwałtownie rośnie zainteresowanie społeczne kwestiami klimatycznymi i ekologią. Tym samym, marka musi pokazać dbałość o te kwestie, jeżeli chce pozostać konkurencyjna. Na znaczeniu zyskują wszystkie działania CSR-owe, jednak bardzo ważne jest, by pozostać autentycznym. Konsumenci są mocno wyczuleni na tak zwany “greenwashing”, czyli zjawisko polegające na wywoływaniu u klientów, którzy poszukują towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii złudnego wrażenia, że produkt lub firma go wytwarzająca są w zgodzie z naturą i ekologią.

Ponadto sytuacja ekonomiczna Polaków znacznie się polepszyła – w badaniu PBS z 2019 roku, 67% osób oceniło swoją sytuację finansową, jako dobrą. mamy więcej pieniędzy, więc chętniej je wydajemy. Dla marek stwarza to jeszcze większe możliwości. rozwoju i zwiększania sprzedaży.

Obecność w sieci

Jak już powiedzieliśmy wcześniej, istnienie w Internecie to obecnie właściwie wymóg. Firmy z sektora retail, muszą posiadać sklep on-line – w przeciwnym razie, w końcu przestaną być konkurencyjne. Na popularności zyskują kasy samoobsługowe, czy możliwość zamówienia towaru w sieci z odbiorem w sklepie. To pokazuje, że klienci stają się coraz bardziej samodzielni, a także oszczędzają czas, który poświęcają na zakupy. Bardzo istotne w tej sytuacji jest stworzenie spójnego i komfortowego mechanizmu zakupowego. Zwiększająca się dynamika sprawia, że wiele przedsiębiorstw działających w sektorze e-commerce nie radzi sobie wystarczająco sprawnie i popełnia błąd, jakim jest unikanie dywersyfikacji kanałów sprzedażowych, czyli omnichannel.

Omnichannel to strategia docierania do klienta poprzez użycie wielu sposobów kontaktu z nim jednocześnie. Na przykład: klient zamawia towar w sklepie internetowym, odbiera w stacjonarnym, a zwrotu dokonuje w innym punkcie sprzedaży. To ułatwienie dla klientów, ale duże wyzwanie dla sklepu. Wymaga po pierwsze: ścisłej współpracy i integracji kanałów sprzedażowych z rozwiązaniami technologicznymi, po drugie: spójności we wprowadzaniu zmian.

Co się dzieje w branży fashion?

Rynek modowy, tak jak każdy, posiada własne, indywidualne wyzwania. W tym przypadku niezwykle ważne jest, żeby “być na czasie”. Przedstawiciele branży fashion muszą szybko wprowadzać do kolekcji modele odpowiadające trendom prezentowanym na wybiegach, a także zachęcać klientów atrakcyjnymi ofertami, czy programami lojalnościowymi. Te ostatnie, muszą być jednak skonstruowane w taki sposób, by nie odstraszać użytkowników. W ten sposób mogą działać systemy, które wymagają podania wielu danych osobistych, czy noszenia zbyt wielu dodatkowych kart.

Wśród ciekawych pomysłów, które ułatwiają klientom dokonywanie zakupów, można wyróżnić, wspomniane już, kasy samoobsługowe, które w ostatnich latach zdobywają coraz większa popularność, czy tak zwane pop-up stores. Są to sklepy mobilne, tworzone tymczasowo – pozwalają na zbudowanie większej świadomości marki, zapewniają rozgłos i reklamę i zapewniają wzrost sprzedaży stosunkowo niskim kosztem. 

Podsumowanie

Największy wpływ na wyzwania branży retail ma niewątpliwie powszechność digitalizacji. Jako najważniejsze, można wyróżnić:

  • wprowadzenie modelu omnichannel,
  • transformacja z modelu off-line na off-line i on-line,
  • dostosowanie się do wymagań klientów i szybko zmieniających się trendów.

W obsłudze modelu omnichannel niezwykle ważny jest dobrze skonstruowany system informatyczny, który usprawnia zarówno usprawnia, jak i przyśpiesza obsługę klientów. Kluczowa jest ścisła współpraca pomiędzy wszystkimi kanałami sprzedaży (zarówno on-line, jak i off-line) z nowoczesnymi technologiami.