CRM, czyli Zarządzanie Relacjami z Klientami (ang. Customer Relationship Managment) to zbiór koncepcji dotyczących budowania trwałej i wartościowej relacji z Klientem. Marketing nakierowany na przyciągnięcie do naszego biznesu nowych osób jest niezwykle ważny. Jednakże jeszcze ważniejsze jest utrzymanie tych, którzy już skorzystali z oferty firmy.
Czym jest system CRM?
System CRM to rozwiązanie informatyczne, które przechowuje wszystkie informacje o klientach, dostawcach i partnerach, którzy w jakikolwiek sposób związani są z naszą firmą. Ułatwia to nie tylko przechowywanie danych, ale również zarządzanie korespondencją, czy organizację pracy handlowców. Ponadto system CRM pomaga w łatwy sposób sprawdzać historię współpracy z poszczególnymi klientami, ale także przygotowywanie i wysyłanie nowych ofert.
Możliwości i funkcje systemu CRM
Rozwiązanie CRM oferują szeroki zakres możliwości. Stale pojawiają się nowe funkcje, a personalizacja pozwala na niemalże nieograniczone dostosowywanie do specyfiki procesów biznesowych. Bez względu na to, czy baza klientów składa się z kilkuset, czy kilkunastu tysięcy rekordów – system CRM usprawni zarządzanie wszystkimi procesami obsługi klientów. Do najważniejszych obszarów funkcjonalnych należą:
Sprawy handlowe w systemie CRM
Baza kontrahentów umożliwia łatwą ewidencję podmiotów należących do otoczenia firmy. Jest to kluczowe narzędzie do planowania kontaktów z klientami oraz ich optymalizacji. Podmiotami mogą być zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne. Kartoteka systemu CRM pozwala na grupowanie na grupowanie ich w osobne bazy – klientów, potencjalnych klientów, dostawców itp. – co znacznie ułatwia planowanie działań do poszczególnych grup.
Ponadto rozwiązanie daje możliwość monitorowania poszczególnych kontaktów z wyszczególnieniem maili, telefonów, spotkań. Te z kolei mogą być tworzone zarówno ręcznie, jak również poprzez import wiadomości e-mail.
Ofertowanie w systemie CRM
System CRM wspiera pracowników działów handlowych w tworzeniu spersonalizowanych ofert zarówno dla obecnych, jak i potencjalnych klientów. Dokumenty mogą być tworzone automatycznie, a przyjęte propozycje przekształcane w zamówienia sprzedaży.
System CRM – wsparcie Biura Obsługi Klienta
Odpowiednio skonfigurowane i dostosowane rozwiązanie CRM stanowi narzędzie do kompleksowego kontaktu z klientami. Wszystkie informacje na temat maili, rozmów telefonicznych, czy wizyt na stronie są gromadzone w jednym miejscu i mogą posłużyć do tworzenia zaawansowanych analiz. System CRM ułatwia pracownikom dostęp do historii kontaktów z klientem, dzięki czemu mogą oni w dowolnym momencie uzyskać pożądane informacje.
Programy lojalnościowe w systemie CRM
Rozwiązania dedykowane dla stałych klientów to dobry sposób na budowanie ich lojalności. System CRM umożliwia obsługę tego typu programów, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i B2B. Pozwala nie tylko naliczać punkty i przyznawać nagrody, ale także rejestrować i przetwarzać zgody zgodnie z rozporządzeniem RODO, czy modyfikować zakres programu. Rozwiązanie pozwala może pomóc zarządzać katalogiem nagród, czy zamówieniami na nagrody i ich wydawaniem. System CRM można także zintegrować z dowolnym narzędziem marketingowym używanym do tworzenia programów lojalnościowych.
System CRM – korzyści z wdrożenia
Implementacja rozwiązania do zarządzania relacjami z klientem, to wiele korzyści. Do najważniejszych z nich należą:
- skuteczne pozyskiwanie klientów – dzięki integracji z systemami presselingowymi, CRM dostarcza informacji niezbędnych do definiowania i opracowywania kampanii kierowanych do potencjalnie zainteresowanych ofertą przedsiębiorstwa
- efektywniejsza obsługa posprzedażowa – dzięki czemu łatwiej jest podtrzymać relację z klientami, który sfinalizowali już transakcję,a jednocześnie zwiększać szansę na ich powrót w przyszłości. Dzięki skutecznym analizom, które przeprowadza system, klient doświadcza obsługi dopasowanej indywidualnie do jego potrzeb. Na podstawie dokonanych przez niego wcześniej zakupów, dział sprzedaży może trafniej dopasowywać personalizowaną ofertę, a tym samym zwiększać szansę na ponowną finalizację,
- zwiększenie efektywności sprzedaży – rozwiązanie, dzięki przetwarzaniu wszystkich danych na temat obecnych klientów pomaga “trzymać rękę na pulsie”, tak, by każdemu z nich poświęcić dostatecznie dużo uwagi i utrzymywać regularny kontakt. Ponadto umożliwia kompleksową obsługę programów lojalnościowych. Dzięki temu ich forma może być modyfikowana z uwzględnieniem indywidualnych cech konkretnej grupy klientów. To z kolei wspiera budowanie długofalowych relacji i zwiększanie przywiązania kontrahentów do marki,
- automatyzacja procesów sprzedażowych – efektywna obsługa dużej ilości klientów, wymaga szeregu działań zarówno powtarzalnych, jak i nietypowych. System CRM dostarcza narzędzi, które wspierają i automatyzują czynności schematyczne i rutynowe, a jednocześnie pomagają pracownikom działów handlowych obsługiwać zadania nieszablonowe i poświęcić więcej uwagi klientom z dużym potencjałem sprzedażowym,
System CRM – dla kogo
Rozwiązanie klasy CRM to oprogramowanie, które będzie przydatne zarówno dla dużych przedsiębiorstw, jak i firm z sektora MŚP. System może zostać dostosowany do indywidualnych potrzeb i rozszerzony o dodatkowe funkcje. Czy można prowadzić biznes bez korzystania z CRM? Oczywiście, że tak, jednakże trzeba pamiętać, że niejednokrotnie zysk, jaki można osiągnąć dzięki korzystaniu z rozwiązań informatycznych, jest wielokrotnie wyższy od kosztów.
A dla jakich branż dedykowany jest CRM? Nie ma tutaj ograniczeń, ponieważ, rozwiązanie może być w pełni dopasowane do specyfiki procesów biznesowych danej firmy. Jednakże CRM szczególnie sprawdzi się w przypadku branży sprzedażowej i dystrybucyjnej oraz logistycznej.
System do zarządzania relacjami z klientem to podstawowe narzędzie codziennej pracy dla każdego handlowca. Sprawdzi się nie tylko w przypadku pracy z nowymi klientami. Okaże się bardzo pomocne w utrzymaniu już istniejących relacji.
CRM dla firm z branży logistycznej
Rozwiązanie może być szczególnie przydatne dla logistyki, ze względu na możliwość integracji z innymi, używanymi w firmie systemami i aplikacjami. Dzięki przepływowi danych między innymi finansowo-księgowych, można w łatwy sposób połączyć konkretnych klientów z zamówieniami, dzięki czemu szybko trafiają one do magazynu, co usprawnia ich realizację.
Potencjał rozwoju dzięki rozwiązaniom CRM
System CRM stanowi kompleksowe narzędzie do zarządzania relacjami z klientami. Zwiększenie ich jakości i efektywności wpływa pozytywnie na wizerunek marki w oczach potencjalnie zainteresowanych jej usługami. Zebranie w jednym miejscu informacji na temat obecnych klientów pomaga budować z nimi trwałe relacje, co ma pozytywny wpływ na sprzedaż, a więc wyniki finansowe. Docelowo, rozwiązanie CRM może zostać rozbudowane zgodnie z potrzebami konkretnej firmy. Dzięki temu każdy pomysł czy idea, która mogłaby przyczynić się do zwiększenia efektywności obsługi klientów, może zostać zrealizowana.