CRM dla branży handlowej


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest system CRM dla handlowców?
  2. Jakie funkcje i zalety posiada?
  3. Jak CRM wspiera działania branży handlowej?

CRM dla branży handlowej

CRM (ang. Customer Relationship Management) to narzędzie powszechnie kojarzone przede wszystkim z obsługą procesów sprzedażowych. To jednak znacznie więcej. Czym jest system CRM dla branży handlowej? Jakie funkcje i zalety posiada? Na te pytania, postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Czym jest system CRM dla branży handlowej?

System CRM dla handlowców to rozwiązanie informatyczne, które nie tylko przechowuje wszystkie dane na temat klientów, dostawców i partnerów biznesowych, ale jest też dostosowane do specyfiki firm zajmujących się sprzedażą. Oprogramowanie dostarcza narzędzi, które pozwalają zarządzać i organizować codzienną pracę – od przygotowywania i wysyłania ofert, po kompleksową obsługę spraw handlowych. Ponadto CRM ułatwia oferowanie klientom programów lojalnościowych – bez względu na to, czy działasz w B2B, czy B2C.

Zalety systemu CRM dla firmy handlowej

System CRM dla handlowców to narzędzie, którego nie powinno zabraknąć w żadnej firmie zajmującej się sprzedażą. Rozwiązanie usprawnia wszystkie procesy związane z obsługą klientów i budowaniem z nimi trwałych relacji biznesowych. Dzięki integracji z aplikacjami presellingowymi system może dostarczać kompletnych i bieżących danych. Te z kolei, są niezbędne do zdefiniowania i prowadzenia skutecznych kampanii generujących zainteresowanie potencjalnych klientów.

Na podstawie zebranych informacji na temat potrzeb, preferencji i przyzwyczajeń swoich kontrahentów można prowadzić skuteczne analizy, pozwalające na  prowadzenie efektywnych działań na etapie sprzedaży, jak i obsługi posprzedażowej.

Funkcje systemu CRM dla branży handlowej

System CRM dla handlu, sprawdzi się zarówno w małych, średnich, jak i w dużych firmach. Narzędzie zawiera obszerną kartotekę z danymi wszystkich klientów, kontrahentów, dostawców i partnerów – może być wykorzystywane do prowadzenia procesu pozyskiwania nowych, budowania lojalności obecnych czy śledzenia planów sprzedażowych na przyszłość. Jakie są najważniejsze funkcje systemu CRM dla branży handlowej? Należą do nich:

Obsługa spraw handlowych

CRM pozwala handlowcom prowadzić dokładną kartotekę kontrahentów, kontaktów i zdarzeń. Pomaga grupować to kontakty w oddzielne bazy (klientów, dostawców, potencjalnych klientów, itp.), bez względu na to czy są to osoby fizyczne, czy prawne. Zakładane spotkania oraz zdarzenia mogą być natomiast przypisywane do konkretnego nazwiska, telefonu czy nazwy. Do każdego z nich można natomiast założyć dodatkową notatkę czy przypomnienie o zadaniu (np. konieczności wykonania telefonu).

Przygotowywanie ofert

Łatwe tworzenie indywidualnych ofert dla obecnych i potencjalnych klientów to kolejna z funkcji systemu CRM dla branży handlowej. Narzędzie pozwala jak najefektywniej przeprowadzać ten proces – gromadzi dane i historię kontaktów oraz pozwala weryfikować na bieżąco ustalenia i warunki współpracy.

Obsługa programów lojalnościowych

CRM dla handlowców wspiera obsługę i zarządzanie programami lojalnościowymi. Rozwiązanie pomaga precyzyjnie określić ich zakres, przyznawać odpowiednie, zdefiniowane wcześniej rabaty i bonusy oraz przetwarzać niezbędne zgody RODO. System rozwiązuje też problemy związane z prawidłowym naliczaniem punktów i administrowaniem katalogiem nagród.

Mobilne wsparcie

Praca handlowca wiąże się z częstymi podróżami i spotkaniami. CRM dla branży handlowej to rozwiązanie, z którego możesz korzystać za pomocą swojego telefonu, gdziekolwiek jesteś. System gwarantuje dostęp do wszystkich danych i informacji o klientach z dowolnego miejsca i urządzenia. Z łatwością skorzystasz z niego, planując spotkania i prowadząc notatki podczas podróży służbowej. Narzędzie pozwala również na mobilne przygotowywanie dokumentów handlowych, np. ofert współpracy. Może zostać zintegrowane również z systemem ERP lub WMS, dzięki czemu obieg informacji w całej organizacji jest łatwiejszy i szybszy.

Jak system CRM wspiera działania branży handlowej?

Podsumowując: CRM dla handlowców jest świetnym narzędziem wspierającym procesy sprzedażowe zarówno w małych, średnich, jak i dużych firmach. Może mieć wiele zastosowań. Od obsługi spraw handlowych za pomocą kompletnej bazy kontaktów, przez przygotowywanie ofert zarówno dla obecnych i potencjalnych klientów, jak i wsparcie bardziej zaawansowanych procesów (np. obsługi programów lojalnościowych i rabatów).