Czy emocje pasują do biznesu?


Czy emocje pasują do biznesu?

Mówisz biznes, myślisz: pieniądze, władza, wpływy, opanowanie. Nie ma w nim miejsca na sentymenty. Emocje w biznesie uważane są za słabość. Czy słusznie? Czy inteligencja emocjonalna nie ma znaczenia w relacjach biznesowych? Co, oprócz twardych umiejętności, przyczynia się do odniesienia sukcesu?

Co liczy się w biznesie?

Środowisko biznesowe otoczone jest  wieloma wymaganiami i obostrzeniami. Żeby odnieść w nim sukces trzeba wyróżniać się nietuzinkową wiedzą i profesjonalnym podejściem. Ważna jest wiedza przedmiotowa, umiejętność jej wykorzystania w praktyce (co w oczywisty sposób wiąże się z doświadczeniem) oraz kompetencje miękkie umożliwiające współpracę – przyzwoita komunikatywność, kooperatywność etc. Rzadko, żeby nie powiedzieć nigdy, wśród wprost wyrażanych gwarantów sukcesu znajduje się wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. Dlaczego? Bo emocje w bizesie nie pasują do wizerunku profesjonalisty. Można wysunąć ostrożne stwierdzenie, że wiążą się wręcz z zaprzeczeniem temu wszystkiemu, co w biznesie jest ważne – kalkulacjom, strategiom, wyważonym decyzjom. Tylko czy aby na pewno? I czym tak naprawdę są emocje?

Od emocji do potrzeby.. lub odwrotnie

Emocje to nieodłączny składnik poznania. Emocje to także szereg procesów biochemicznych zachodzących w naszym mózgu. Są kluczowym składnikiem naszego przetrwania – dzięki nim wiemy, czego unikać, a co jest bezpieczne i dobre. W końcu – emocje to sygnalizatory dla naszych potrzeb. Jakich? Wszystkich. Weźmy na przykład taką złość, jedną z podstawowych emocji. Kiedy zazwyczaj się złościmy? Kiedy bardzo się staramy, a nam nie wychodzi. Kiedy nie otrzymujemy tego, na czym nam zależy. Kiedy ktoś jest wobec nas nie fair. Kiedy jesteśmy zmęczeni. Kiedy zostajemy sami z problemem i wszystko jest na naszej głowie. Za każdą z tych sytuacji stoi określona potrzeba: sukcesu, posiadania, szacunku, odpoczynku i wsparcia. Odcięcie od emocji jest więc także odcięciem się od potrzeb. Bez zrozumienia emocji nie da się zidentyfikować potrzeb, w związku z czym trudno jest wyznaczać cele.

Potrzeba matką… celu

Jak można być dobrym strategiem i przywódcą, kiedy nie wiadomo, czego się chce? Jak komunikować się z otoczeniem zewnętrznym, gdy brakuje nam więzi z własnymi odczuciami? Wniosek nasuwa się sam: bycie świadomym własnych emocji, a co za tym idzie – potrzeb, jest kluczowe dla skutecznego funkcjonowania w biznesie. I to zarówno z punktu widzenia rozwoju własnej kariery, jak i rozwoju przedsiębiorstwa. Inteligencja emocjonalna jest konieczna, nie tylko po to, aby poznać siebie, ale również po to, by zrozumieć innych: partnerów biznesowych, współpracowników, klientów. Dopiero mając pełną świadomość tego, co wpływa na nasze zachowania czy reakcje jesteśmy w stanie właściwie ocenić sytuację. Osiągnięcie wprawy w rozpoznawaniu własnych emocji i potrzeb, które się za nimi kryją, nie jest łatwym procesem, ale stanowi pierwszy i niezbędny krok do tego, by móc komunikować się z innymi bez przemocy.

W Sente już od jakiegoś czasu realizujemy przedsięwzięcia edukacyjne, których celem jest nabycie przez pracowników umiejętności szczerej i odpowiedzialnej komunikacji zarówno w relacjach z naszymi Klientami jak i w stosunkach koleżeńskich. Uczymy się ich w ramach spotkań nt. kultury współodpowiedzialności, dawania sobie informacji zwrotnych, warsztatów “Komunikacja bez przemocy”, szkoleń z obsługi Klienta, na których ćwiczymy komunikat “ja”, aktywne słuchanie i inne techniki wspomagające efektywną komunikację. Podczas szkoleń i warsztatów często otrzymujemy sygnały o spostrzeganej złożoności takiego sposobu porozumiewania się z otoczeniem. Jednocześnie uczestnicy zajęć wyrażają przekonanie o jego dużej przydatności w codziennym życiu, tak na gruncie zawodowym, jak i prywatnym. Okazji do treningu jest mnóstwo. Z pewnością nie poprzestaniemy na dotychczasowych wysiłkach w poszerzaniu repertuaru naszych unikalnych wartości. Być może za jakiś czas będziemy mogli włączyć do niego mistrzowskie “zarządzanie” emocjami na gruncie codziennych relacji biznesowych.