Dedykowana platforma B2B czy standardowe rozwiązanie?

Sprzedaż w branży B2B wyraźnie ewoluuje. Jeszcze kilka lat temu wiodącym nurtem był model relacyjny, oparty na pracy przedstawicieli handlowych, którzy generowali niemal 100% sprzedaży w firmach. Obecnie wyraźnie widoczna jest tendencja do wykorzystywania coraz to nowych kanałów sprzedaży. Wiele firm wdraża strategię omnichannel. W związku z tym sprzedaż w relacjach B2B coraz częściej odbywa się drogą elektroniczną. Firmy korzystają w tym zakresie z możliwości różnych platform sprzedażowych, na bazie których tworzą własne sklepy. Wyzwaniem okazuje się przeniesienie unikalnego modelu biznesowego i specyfiki sprzedawanych produktów do sieci. Odpowiedzią na potrzeby wymagających firm są dedykowane platformy B2B.

Pomysł na biznes

Decyzja o tym, czy wdrożyć gotowe rozwiązanie wspierające internetową sprzedaż B2B czy zdecydować się na zaprojektowanie dedykowanej platformy, zależy od charakteru konkretnego biznesu. Jeśli firma prowadzi standardowy, mało skomplikowany rodzaj działalności, jej sprzedaż jest powtarzalna, a klienci nie mają nietypowych wymagań, to może zdecydować się ona na wdrożenie sklepu B2B opartego na gotowych platformach. Pozwalają one zrealizować kluczowe aspekty procesu sprzedaży, a ich wdrożenie jest relatywnie szybkie i proste.

Takie rozwiązanie nie sprawdzi się jednak w firmach, które swoją przewagą konkurencyjną chcą budować na bazie innowacyjnego sposobu prowadzenia biznesu. Jeśli firma ma swój pomysł na to co, komu i w jakiej formie chce oferować, to jej potrzeby nie zostaną za pomocą dedykowanego rozwiązania.

Nieograniczone możliwości

Przewaga dedykowanych platform tkwi w braku ograniczeń. Nie ważne w jakiej branży działa firma lub jak różne i specyficzne grupy klientów obsługuje. Dedykowana platforma to możliwość realizowania wszystkich idei, które mogę przełożyć się na wzrost sprzedaży i zadowolenia klientów. Nowe elementy, dodatki czy funkcje mogą być swobodnie tworzone, modyfikowane, testowane na różnych segmentach rynku.

Stały rozwój

Dedykowana platforma ma jeszcze jedną, niezwykle istotną zaletę. Nigdy nie ograniczy w rozwoju. Firma może się zmieniać, modyfikować to, do jakiej grupy docelowej chce docierać, w jaki sposób prezentować swoje produkty, jak zarządzać dostępnością towarów w witrynie. Każda zmiana jest możliwa do wprowadzenia. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia przedsiębiorcy i umiejętności zespołu wdrażającego rozwiązania. Budowa dedykowanej platformy to z pewnością inwestycja, która wiąże się z większymi kosztami niż wdrożenie gotowego, standardowego rozwiązania. Lecz należy pamiętać, że w przypadku stworzenia dedykowanej platformy inwestycja będzie się zwracała, a korzyści z jej rozwoju będą procentować przez wiele lat. Każdy kolejny pomysł, który zostanie wdrożony dzięki możliwościom dedykowanych rozwiązań, to przewaga, której nie dałoby się uzyskać w przypadku stosowania gotowych narzędzi. Dlatego warto jest rozważyć poniesienie kosztów, które w przyszłości systematycznie będą przyczyniały się do rozwoju biznesu. 

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg Sprzedaż - CRM

B2B, ecommerce erp, system crm, System erp,

(R)Ewolucja modelu sprzedaży w B2B

Sposób prowadzenia działań sprzedażowych wyraźnie się zmienia. Obecnie sprzedaż w B2B często przenoszona jest na platformę eCommerce. Firmy testują różne podejścia. Skuteczność poszczególnych modeli sprzedaży zależy od specyfiki konkretnej branży i biznesu. Jak ewoluowała sprzedaż w B2B?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.