Jak przygotować się do wdrożenia platformy B2B?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak przygotować się do wdrożenia e-Commerce B2B w Twojej firmie?
  2. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas wdrożenia?

Jak przygotować się do wdrożenia platformy B2B?

Wdrożenie platformy B2B to wyjątkowe wydarzenie w firmie. To nowe wrażenia zakupowe, zróżnicowany zakres obowiązków dla magazynierów, zmiany w strukturze zamówień. Warto dokładnie przygotować się do tego procesu, aby uniknąć ewentualnych problemów i chaosu. Co możesz zrobić, aby implementacja przebiegła bez komplikacji?

Jak przygotować się do wdrożenia platformy B2B?

Skoro czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie czeka Cię wdrożenie platformy B2B w Twojej organizacji. Nie masz pewności, czy wszystko pójdzie dobrze i czy osiągniesz oczekiwane efekty? Nie musisz dłużej się zastanawiać – w poniższym artykule podpowiadam, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Dzięki tym wskazówkom Twoja firma w pełni wykorzysta potencjał platformy B2B. Zapraszam do lektury.

Przeanalizuj swoje potrzeby

Wdrożenie platformy B2B wiąże się z przeprowadzeniem analizy potrzeb Twojej organizacji. Które procesy potrzebują usprawnienia, a które dobrze działają? Na jakie problemy powinien odpowiadać system? Po przeprowadzeniu takiej diagnozy łatwiej będzie Ci wyznaczyć cele implementacji. Są one ważne, aby wykorzystać pełen potencjał platformy i ograniczyć koszty projektu. Poza tym bez wcześniejszego ich ustalenia nie będziesz w stanie sprawdzić, czy system faktycznie wprowadził jakieś zmiany do organizacji i spełnił wszystkie oczekiwania.

Zadbaj o UX

Jesteś już po analizie potrzeb firmy. Musisz pamiętać, że choć klienci B2B i B2C różnią się od siebie, to mają bardzo podobne oczekiwania. Szczególnie dotyczące korzystania ze stron internetowych. Ważne jest, aby wrażenia zakupowe dla B2B nie odbiegały od normy B2C. Zadbaj o User Experience. Platforma powinna zawierać wszystkie potrzebne elementy, aby kupowanie było przyjemne i intuicyjne. Wyszukiwarka, kilka koszyków zakupowych, konto firmy, unikatowe oferty promocyjne, dokładny opis produktów wraz ze zdjęciami, czy nawet możliwość zapłaty w ratach – te funkcje znacznie ułatwią klientom poruszanie się po serwisie i zachęcą do korzystania z niego. 

Zastanów się, czego najbardziej brakuje Ci na platformach internetowych, z których osobiście korzystasz. Co działa sprawnie na innych stronach, a co utrudnia zakupy. Dokonaj szczegółowego researchu w temacie User Experience. Zaplanuj wszystkie te rzeczy przed wdrożeniem platformy B2B, aby móc sprawnie zaimplementować je na swojej platformie.

Zapewnij szkolenie pracownikom

Zarówno Ty, jak i Twoi handlowcy, powinniście potrafić korzystać z platformy B2B. W ten sposób nie tylko przygotujesz pracowników do obsługi klienta oraz samodzielnej pracy, ale także przetestujesz wprowadzone rozwiązania. Wciel się w rolę klienta, złóż zamówienie próbne i zachęć inne osoby do tego samego. Pamiętaj, że mankamenty, które dojrzysz, kupujący również zobaczą – dlatego sprawdź wszystkie możliwości.

Platforma B2B dedykowana, czy standardowa?

W zależności od rodzaju biznesu możesz zdecydować się na wdrożenie platformy B2B standardowej lub dedykowanej. Gotowe rozwiązanie będzie najlepsze, jeżeli w Twojej firmie procesy są powtarzalne i nieskomplikowane, a klienci nie mają specyficznych wymagań. Implementacja takiego systemu jest szybka, mało problemowa, tańsza i dosyć prosta. Jeśli jednak Twoja organizacja posiada innowacyjne i niepowtarzalne rozwiązania, a klienci wymagają indywidualnego podejścia, być może o wiele lepiej sprawdzi się dedykowana platforma. Wybór powinien paść jeszcze przed rozpoczęciem projektu wdrożeniowego.

Przygotuj budżet

Jeżeli jeszcze nie było okazji, aby porozmawiać o tym z dostawcą, warto wiedzieć, jak przygotować budżet do wdrożenia platformy B2B. Co w nim uwzględnić? Wspomniany wcześniej User Experience to jeden z pierwszych elementów, które należy zbadać – warto zainwestować środki w tym zakresie, aby później nie tracić ich na naprawianie błędów, które mogą pojawić się po implementacji. Ponadto drugim sporym wydatkiem jest analiza przedwdrożeniowa – jednak naprawdę nie powinno się oszczędzać na tym etapie prac. Bez dobrej analizy trudno będzie wyznaczyć odpowiednie cele i pomyślnie zakończyć projekt. 

Integracja platformy B2B z systemem WMS lub ERP, spedytorem oraz innymi zewnętrznymi rozwiązaniami, to kolejna rzecz, o której trzeba pamiętać przy wyznaczaniu budżetu. Ma ona ułatwić Twoim ludziom pracę, a klientom zakupy.

Pamiętaj o tym, jak zmieni się struktura zamówień

Wdrożenie platformy B2B często zmienia strukturę zamówień w firmie. Według badań przeprowadzonych przez firmę Forrester prawie 75% klientów B2B uważa, że kupowanie przez internet jest wygodniejsze, niż składanie zamówień u handlowca. Implementacja sklepu internetowego przyczynia się do wzrostu liczby zamówień i kosztów ich obsługi. Dzieje się tak, ponieważ konsumenci robią zakupy częściej, lecz są one zwykle mniejsze. Jednak pamiętaj, że oznacza to więcej pracy dla Twoich magazynierów, częstsze dostawy, lepsze zarządzanie magazynem. W tej ostatniej rzeczy pomocnym może się okazać system WMS.

Podsumowanie

Wdrożenie platformy B2B to trudne zadanie. Przy niewłaściwym podejściu i braku przygotowania możesz ponieść klęskę. Jednak dzięki wskazówkom zawartym w tym artykule, a także poradom od wybranego przez Ciebie dostawcy, osiągniesz sukces. Dobry sklep internetowy zmieni Twoje przedsiębiorstwo i sprawi, że liczba zamówień wzrośnie.