Jaki powinien być nowoczesny e-Commerce B2B?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie są potrzeby klientów B2B w 2023 roku?
  2. Jakie funkcje powinien posiadać nowoczesny e-Commerce B2B?
  3. Jaka technologia najlepiej wspiera platformę sprzedaży B2B?

Nowoczesny e-Commerce B2B

Wielu klientów kojarzy platformę e-Commerce B2B z topornymi stronami, które działają powoli. Wyszukiwarka produktów nie wyświetla spodziewanych rezultatów, design jest sprzed 10 lat, problemy z rozbieżnością cen pojawiają się na każdy kroku, a proces składania zamówienia jest bardzo długi – to tylko niektóre „bolączki” właścicieli typowych platform sprzedażowych B2B. Nic więc dziwnego, że osoby zajmujące się zakupami w firmach, nie przepadają za dokonywaniem zakupów w internecie. Mamy rok 2023, a to znaczy, że klienci biznesowi mają konkretne oczekiwania i poszukują innowacyjnych rozwiązań. Dzieje się tak, ponieważ większość z nich codziennie korzysta z kanałów B2C, które mocno kształtują ich nawyki i przyzwyczajenia. Jak powinien wyglądać nowoczesny e-Commerce B2B? Jakie funkcje ułatwiają partnerom zakupy? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Potrzeby klientów e-Commerce B2B w 2023 roku

Aby opowiedzieć o trendach w e-Commerce B2B w 2023 roku, warto w pierwszej kolejności przyjrzeć się oczekiwaniom klientów. Od kilku lat można zauważyć zmiany w zachowaniach konsumentów. Wpływ na to miała nie tylko pandemia i kryzys gospodarczy, ale również pojawienie się generacji Z na rynku pracy i obejmowanie stanowisk decyzyjnych przez millenialsów. W raporcie Commercetools można przeczytać, że aż 73% klientów biznesowych ma potrzebę przeżycia doświadczeń zakupowych B2B takich samych, jak w B2C. Wspomniane wcześniej pokolenia funkcjonują w rzeczywistości zakupów online przez całe, lub większość swojego życia – naturalnie handel internetowy kojarzy im się zatem z pewnym określonym standardem. Czego konkretnie oczekują? 

  1. Intuicyjnego interfejsu. Strona internetowa powinna być łatwa w obsłudze, a wyszukiwarka sprawnie pokazywać wszystkie produkty, których szuka klient. Warto, aby platforma sprzedaży miała również możliwość tworzenia listy zakupów i dodania towaru do koszyka. Strona nie może długo się wczytywać, gdyż z każdą upływającą sekundą spada współczynnik konwersji. Dobre platformy e-Commerce B2B posiadają różne opcje płatności, np. kartą, Blikiem, czy możliwość odroczenia zapłaty za zakupy. Opcje te powinny być dobrze widoczne dla klientów. 
  2. Personalizacji. Twoi przedstawiciele handlowi na pewno nieraz słyszeli z ust partnerów prośby o rabat. Niezależnie od tego, czy były one uzasadnione, czy nie, warto zapewnić spersonalizowane oferty dla stałych klientów. Jeżeli wiesz, że dany kontrahent co miesiąc kupuje np. 200 kartonowych opakowań na pizzę, ale tym razem składa zamówienie na 300, przyznaj mu drobny rabat na część z nich, lub dorzuć darmową próbkę innego rodzaju kartonów. Z kolei rekomendacje na podstawie wyszukiwanych wcześniej towarów to dobry pomysł na to, aby zareklamować produkty, które mogą być w obrębie zainteresowań partnera, a których wcześniej nie zauważył. 
  3. Spójności między kanałami. Jeżeli Twoja platforma e-Commerce B2B ma zarabiać, oferta musi być jednolita zarówno na stronie internetowej, jak i u przedstawiciela handlowego. Klienci czasem wolą zadzwonić do sprzedawcy, ponieważ przyzwyczaili się, że u niego dostaną rabat, a korzystając z witryny, nie mogą liczyć na podobną zniżkę. W jaki sposób chcesz ich zachęcić do używania strony, jeśli ta opcja nie przynosi im żadnej korzyści? W celu ujednolicenia oferty warto zastosować strategię omnichannel

Technologia wspierająca e-Commerce B2B w 2023 roku

Przedsiębiorcy decydują się na integrowanie platform e-Commerce B2B z systemem ERP. Łączy on różne obszary działalności przedsiębiorstwa, takie jak zarządzanie magazynem, zamówieniami, finansami czy handlem i dystrybucją, aby ułatwić przepływ danych pomiędzy nimi. Wpływa to także na zminimalizowanie błędów w zamówieniach. Integrując e-Commerce B2B z ERP firmy mogą zarządzać swoimi procesami biznesowymi w łatwy sposób, zoptymalizować łańcuch dostaw, śledzić stan zapasów oraz automatyzować obsługę zamówień. Takie oprogramowanie zapewnia spójność danych pomiędzy wymienionymi obszarami, umożliwiając firmie skuteczną współpracę z partnerami handlowymi i klientami.

elektroniczne kanały sprzedaży

Jakie funkcje powinien posiadać e-Commerce B2B w 2023 roku?

E-Commerce B2B w 2023 roku musi być czymś więcej niż tylko platformą sprzedażową. Klienci biznesowi oczekują funkcji, które nie tylko ułatwią im proces zakupowy, ale też spersonalizują go. Wymagania wobec e-Commerce B2B ewoluują, a wraz z nimi rozwija się technologia. Poniżej przybliżę funkcje, które powinny być obecne na Twojej platformie sprzedażowej. 

Chatbot z elementami sztucznej inteligencji

Chatboty zapewniają klientowi możliwość natychmiastowego otrzymania odpowiedzi na pytania o dowolnej porze dnia. Udzielając informacji o produktach i ofertach, a także pomagając w procesie zakupowym, rozwiązanie może zastąpić pracowników BOK-u w wielu sytuacjach. Dzięki zaawansowanym algorytmom AI chatboty mogą także dostarczać spersonalizowane rekomendacje, dostosowane do preferencji i potrzeb klientów. To innowacyjne rozwiązanie przynosi wiele korzyści związanych z obsługą, jednak najważniejsza z nich to oszczędność czasu i zasobów. Chat, czy choćby rozmowa telefoniczna z pracownikiem BOK-u, trwa dłużej i angażuje osobę do pracy. Zwykle taka możliwość dostępna jest w określonych godzinach, więc stanowi to także spore ograniczenie dla klientów. Jeśli z kolei Twoja infolinia lub chat są dostępne przez 24 godziny na dobę, to musisz zatrudnić przynajmniej dwóch pracowników na to samo stanowisko – a to dodatkowe koszty. Chatbot eliminuje ten problem.

Możliwość stworzenia wielu koszyków

Wielokoszykowość umożliwia klientom składanie i zarządzanie wieloma koszykami jednocześnie, co jest niezwykle przydatne w przypadku skomplikowanych zamówień, różnych działów w firmie lub wielu oddzielnych transakcji. To też spore ułatwienie zakupów. Klient nie musi powtarzać tych samych czynności kilkakrotnie, więc przyspiesza to cały proces.

Optymalizacja strony do korzystania z niej mobilnie

Zwiększająca się liczba użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych wymaga, aby platformy e-Commerce B2B były dostosowane do tych potrzeb. Nowoczesny design, szybki czas ładowania, intuicyjna nawigacja i dostępność tych samych funkcji na urządzeniach mobilnych to elementy niezbędne, aby zapewnić klientom dobre wrażenia zakupowe. Dzięki temu Twoi partnerzy biznesowi mogą złożyć zamówienie, nawet będąc w drodze, ponieważ nie potrzebują dostępu do komputera.

Programy lojalnościowe

Jedną z metod personalizacji doświadczeń zakupowych, która jest obecnie ważna dla klientów, to wprowadzenie programów lojalnościowych. Nie da się ukryć, że każdy z nich szuka oszczędności i jak najlepszych ofert. Takie programy pozwalają firmom e-Commerce B2B nagradzać lojalność i zaangażowanie partnerów biznesowych, zachęcając ich do częstszych i większych zakupów. Poprzez oferowanie punktów, zniżek, nagród lub dostępu do ekskluzywnych ofert, budują więź z klientami.

Podsumowanie

Aby dostarczać klientom wartość, nowoczesny e-Commerce B2B musi łączyć innowacyjną technologię z personalizacją wrażeń zakupowych. W 2023 roku można dostrzec rosnące potrzeby partnerów biznesowych w zakresie mobilności i intuicyjności rozwiązań. Dlatego przedsiębiorca, któremu zależy na zwiększeniu sprzedaży w tym kanale, powinien przyjrzeć się wcześniej wymienionym funkcjom i zastanowić się nad wdrożeniem ich.