Jakich systemów IT potrzebuje firma handlowa?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie znaczenie mają systemy IT w firmach handlowych?
  2. Jakie systemy IT dla handlu powinna posiadać firma zajmująca się sprzedażą?
  3. Jakie korzyści firmom handlowym może przynieść wdrożenie rozwiązań IT?

Jakich systemów IT potrzebuje firma handlowa?

Firmy z branży handlowej potrzebują rozwiązań dostosowanych do specyfiki działania i wyzwań, jakie napotykają. Narzędzia informatyczne powinny wspierać zarządzanie kluczowymi obszarami biznesowymi przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą. Jakich systemów IT potrzebuje firma handlowa?

Systemy IT dla handlu

Branża handlowa jest nie tylko bardzo szeroka, ale też niezwykle różnorodna. Reprezentują ją organizacje z różnych sektorów: od firm odzieżowych, poprzez meblowe, aż po sprzedawców surowców. Wszystkie te przedsiębiorstwa borykają się na co dzień z różnymi problemami związanymi przede wszystkim ze specyfiką ich rynku, ale też całej branży. Od konieczności zapewnienia terminowej realizacji zamówień, przez kwestie natury formalnej (szczególnie skomplikowane np. w przypadku towarów importowanych), aż po trudności z prawidłowym prognozowaniem zaopatrzenia i wiele, wiele innych. Różnic jest między nimi prawdopodobnie znacznie więcej niż podobieństw, ale rzeczą, która niewątpliwie je łączy jest potrzeba zmian i realizacji oczekiwań klientów.

W jaki sposób im sprostać? Jaką rolę odgrywa w tym zakresie oprogramowanie informatyczne? Jakie systemy IT dla handlu powinna posiadać firma zajmująca się sprzedażą? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w artykule poniżej.

Oprogramowanie dla firmy handlowej powinno być idealnie dopasowane do potrzeb pracowników działu sprzedaży w organizacji. Realizowane przez nich działania są często skomplikowane i wieloetapowe. Handlowcy niejednokrotnie prowadzą na raz wiele spraw sprzedażowych, mają zaplanowanych mnóstwo spotkań, prezentacji i rozmów. Rozwiązanie, z którego korzystają, musi wspierać ich w planowaniu i obsłudze wszystkich tych zdarzeń. Tylko wtedy będzie nie tylko pomocne przy realizacji wszelkich działań biznesowych, ale też pozwoli na skalowanie procesów i pomoże efektywnie budować przewagę konkurencyjną.

Generalnie, jeśli chodzi o ERP dla handlu, opcje są dwie. Pierwsza: system ten pełni wówczas nadrzędną rolę nad całym oprogramowaniem w organizacji. To natomiast powinno być z nim poprawnie zintegrowane, co pozwoli na zachowanie odpowiedniego przepływu pracy i informacji. Mowa tutaj o zintegrowaniu z ERP np. platformy e-Commerce czy rozwiązań BI. Druga możliwość, to wdrożenie takiego systemu, który sam w sobie posiada już moduły do zarządzania wszystkimi tymi obszarami.

Bez względu na to, który wariant wybierzesz, rozwiązanie musi wspierać Twoje przedsiębiorstwo w radzeniu sobie ze wszystkim wyzwaniami, które to napotyka. Od prowadzenia wielokanałowej sprzedaży, przez obsługę złożonych procesów magazynowych, aż po zarządzanie rozbudowanymi łańcuchami dostaw. Decydując się na wdrożenie systemu IT dla handlu, warto zweryfikować, czy potencjalny dostawca posiada doświadczenie w branży i wie, w jaki sposób integrować wszystkie procesy w ramach zarządzania zaopatrzeniem, zakupami, księgowością czy obsługą sprzedaży, czyli wszystkich obszarów, które wspiera ERP.

System WMS dla handlu

Od sprawnie działającego rozwiązania WMS zależy, czy Twoje produkty będą dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży, a zamówienia dotrą na czas do klientów i spełnią ich oczekiwania. System WMS dla handlu jest dopasowany do potrzeb sklepów wielobranżowych, jak i specjalistycznych. Pomoże Ci sprostać wyzwaniom związanym z szybką, niezawodną i sprawną obsługą logistyki. Warto wiedzieć, że takie rozwiązanie może funkcjonować jako osobne oprogramowanie lub jako moduł ERP.

Moduły systemu WMS dla firmy handlowej pozwalają przede wszystkim na uporządkowanie procesu obsługi zamówień. Wdrożenie takiego narzędzia przyczyni się do poprawy jakości realizacji zleceń, dzięki czemu wyprzedzisz swoją konkurencję.

System CRM dla handlu

System CRM dla handlu jest rozwiązaniem, które nie tylko przechowuje wszystkie dane na temat klientów, dostawców i partnerów biznesowych, ale jest też dopasowane do specyfiki firm zajmujących się sprzedażą. Dostarcza konkretnych narzędzi, które pozwalają precyzyjnie zarządzać i organizować codzienną pracę – od przygotowywania i wysyłania ofert, po kompleksową obsługę spraw handlowych.

Ponadto CRM dla branży handlowej wspiera obsługę i zarządzanie programami lojalnościowymi – zarówno w B2B, jak i B2C. Rozwiązanie pomaga precyzyjnie zdefiniować ich zakres, a następnie przyznawać odpowiednie, określone wcześniej rabaty i bonusy oraz przetwarzać niezbędne zgody RODO. System rozwiązuje też problemy związane z prawidłowym naliczaniem punktów oraz administrowaniem katalogiem nagród. System, podobnie, jak WMS, może funkcjonować jako osobne oprogramowanie lub jako moduł ERP.

Systemy IT dla handlu – podsumowanie

Ze względu na swoją różnorodność, firmy z branży handlowej często potrzebują specjalistycznych rozwiązań dostosowanych do segmentu, w którym działają. Szukając odpowiedzi na pytanie, jakich systemów IT potrzebuje firma handlowa, bez wątpienia można skupić się na trzech rozwiązaniach: ERP, WMS i CRM.