Jak przygotować się do Black Friday?


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak przygotować firmę do Black Friday?
  2. Jak system ERP wspiera działania firmy w Black Friday?

Jak przygotować się do Black Friday?

Choć Black Friday wypada w listopadzie, warto już wcześniej przygotować się do tego, aby raptowne zwiększenie liczby zamówień nie wpłynęło negatywnie na możliwości przerobowe firmy. Istnieją różne taktyki, które zwiększą efektywność obsługi zamówień w okresach pików sprzedażowych. W tym artykule opowiem o najlepszych praktykach, które można wdrożyć w firmie jeszcze przed terminami, w których kupuje się więcej, niż zwykle.

Black Friday 2022. Jak się przygotować?

Black Friday różni się od zwykłych dni tym, że bardzo wiele sklepów decyduje się na obniżki cen. Tradycja, która przybyła do nas z Ameryki, dobrze przyjęła się w Polsce i od paru lat można obserwować rywalizację między firmami handlowymi w tym okresie. Jednak czy dobra oferta dla klienta to wszystko, czego potrzebujesz, aby go zdobyć? Jak poradzić sobie ze zwiększoną liczbą zamówień? Wystarczy trzymać się poniższych trzech kroków, a piki sprzedażowe nie powinny stanowić dla Twojej organizacji żadnej trudności.

1. Zaplanuj promocje na Black Friday

Rozpocznij od przygotowania oferty promocyjnej w ramach Black Friday. Możesz zdecydować o tym, aby zrabatować towary, których chcesz się pozbyć, lub te, które bardzo dobrze rotują i nie będziesz mieć problemu z tym, by je uzupełnić. Warto pomyśleć o różnych rodzajach zniżek: 2 w cenie 1, gratisy do zakupów powyżej określonej kwoty, kup jeden produkt, a drugi otrzymasz za 50% kwoty, lub zwykłe obniżki cenowe. Pamiętaj, że promocje nie muszą oznaczać straty dla firmy. Przy odpowiednich wyliczeniach i dobrej reklamie, klient kupi u Ciebie więcej, niż zwykle, choć pomyśli, że oszczędził. 

Wyobraź sobie, że dla zakupów powyżej 250 złotych, kupujący otrzyma zniżkę w wysokości 5% na wartość całego koszyka. Klient, który ma już w nim produkty za 200 lub 220 złotych, chętnie dokupi jeszcze inne produkty, aby skorzystać z rabatu, choć początkowo nie miał tego w planach.

2. Przygotuj strategię marketingową do oferty

Promocje to nie wszystko. Aby konsument dowiedział się o tym, że może u Ciebie skorzystać, musisz przygotować strategię marketingową. Wyślesz newsletter z informacją o ofercie do stałych klientów, skorzystasz z reklam Google Ads czy Facebook Ads, z usług influencerów, a może wyemitujesz reklamę w radiu lub telewizji? W zależności od branży i wielkości firmy zastanów się nad odpowiednią taktyką, która pozwoli, aby kupujący odnaleźli Twój sklep.

Omnichannel to model zakładający spójność wszystkich kanałów sprzedaży i jednolitą strategię marketingową. Dzięki temu klient doznaje tych samych wrażeń zakupowych, niezależnie od tego, czy złoży zamówienie online, stacjonarnie, czy u przedstawiciela handlowego. To bardzo popularna strategia, która zapewnia pełną kontrolę nad sprzedażą. Warto rozważyć wdrożenie jej w swojej firmie, jeśli zależy Ci na tym, aby zdobyć przewagę nad konkurencją.

3. Zadbaj o zaplecze techniczne

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że Black Friday to nie tylko zysk, ale także obciążenie – szczególnie jeśli zdecydujesz się na przedłużenie promocji o kilka dni. Zwiększona liczba zamówień to więcej pracy w magazynie. Uzupełnianie braków produktów, kompletowanie i wysyłka paczek, obsługa zwrotów, wzmożona praca w biurze obsługi klienta. Ponadto pamiętaj, że aby kupujący złożył zamówienie właśnie na Twojej platformie e-Commerce, musi ona być przejrzysta i łatwa w obsłudze. Warto z wyprzedzeniem pomyśleć o trudnościach i dostosować firmowe procesy do okoliczności. 

Możesz np. zdecydować się na zatrudnienie pracowników sezonowych, którzy wspomogą magazynierów w ich codziennych zadaniach, których na pewno przybędzie w piku sprzedażowym. W niektórych branżach istnieje możliwość przygotowania tzw. prekompletów, czyli kompletacja całego zestawu produktów, które zwykle klienci kupują razem – np. opony zimowe. Innym dobrym pomysłem jest integracja platformy e-Commerce z systemem ERP i WMS, aby usprawnić przepływ informacji pomiędzy sklepem internetowym a magazynem.

Black Friday i system ERP

System ERP może pomóc nie tylko w czasie Black Friday, ale także podczas innych pików sprzedażowych – Święta, wyprzedaże posezonowe, Cyber Monday. Jego najważniejszą zaletą jest automatyzacja obsługi zamówień. Umożliwia ona realizowanie aż 95% z nich bez konieczności angażowania operatorów biura obsługi klienta. 

Rozwiązanie pomaga uzupełniać braki w asortymencie – system weryfikuje dostawców i wybiera tego, który może doręczyć towar następnego dnia, tak, aby zachować ciągłość dostępności produktów w Twojej organizacji. Kupujący mogą otrzymywać automatyczne powiadomienia SMS-owe o braku towaru, z propozycją zamiany na inny, dostępny. Integracja oprogramowania ERP ze spedytorem pozwala na wysłanie paczki do nabywcy jeszcze tego samego dnia.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy masz przed sobą Black Friday, Cyber Monday, Święta, czy wyprzedaż posezonową, wskazówki zawarte w tym artykule powinny pomóc Ci dobrze przygotować przedsiębiorstwo do nadchodzących wyzwań. Przy odpowiednim podejściu uda Ci się wykorzystać potencjał pików sprzedażowych do uzyskania cennych doświadczeń.