Logistyka i spedycja w cieniu koronawirusa

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 przybiera na sile z każdym dniem. Coraz więcej obostrzeń to dla przedsiębiorców trudny czas i ogromne wyzwanie, by nauczyć się funkcjonować w sytuacji kryzysowej. Pisaliśmy już o sytuacji branży produkcyjnej i dystrybucyjnej, a także wpływie pandemii na retail. Z najpoważniejszymi problemami boryka się jednak transport i logistyka.

Wielki kryzys

Jak przyznaje Romulad Szmyt ze Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych w Szczecinie – sytuacja jest dramatyczna, bo w tym momencie transport pasażerski właściwie prawie zamarł, zdarzają się pojedyncze kursy, ale to nie wystarczy nawet, by pokryć stałe zobowiązania. Jak ktoś ma własne samochody, to jakoś sobie te kilka tygodni poradzi, a jeżeli ma zobowiązania, kredyty, leasing, to myślę, że grozi mu poważne niebezpieczeństwo.

W Polsce prawie całkowicie załamał się transport drogowy – liczba przejazdów autokarowych spadła o prawie 97%! Ludzie masowo odwołują wyjazdy prywatne, a kolejki i obowiązkowa kwarantanna w wielu krajach po przekroczeniu granicy uniemożliwiają właściwie wyjazdy turystyczne. Czasowo zawieszone są również loty na wielu trasach. A to tylko kilka przykładów poważnych problemów, z którymi zmaga się obecnie branża transportowa. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce szacuje, że, biorąc pod uwagę wszystkie gałęzie transportu, po pierwszym miesiącu kryzysu wywołanego pandemią, mamy do czynienia ze stratami sięgającymi 4 miliardów złotych!

Brakuje także wiarygodnych informacji, co do faktycznego stanu zachorowań i niebezpieczeństwa w różnych rejonach, wsparcia prawnego dla przedsiębiorców i planu antykryzysowego, który uwzględniałby obecną sytuację i pozwalał na ulgi podatkowe, czy okresowe zwolnienie ze składek ZUS. Przedsiębiorcy są tak naprawdę pozostawieni sami sobie wraz z wielką niewiadomą – ile potrwa obecna sytuacja i jak dramatyczne skutki przyniesie ze sobą.

Pustoszejące porty

Już teraz, analizując gdańską listę zawinięć statków planowanych na marzec, widać, że prawdopodobnie będziemy mieć do czynienia 20-30% zmniejszeniem ilości przeładunków. Ogromna ilość rejsów jest odwoływana, ale mamy do czynienia także z gwałtownie rosnącą ilością pustych rejsów. Systematycznie są także wyłączane porty, których obsługiwanie może być zagrożone. Towary z chińskich fabryk mogą dotrzeć do Polski z nawet kilkumiesięcznym opóźnieniem. 

Przykłady firm, które zmagają się z zaburzeniami łańcuchów dostaw, można mnożyć. W najlepszej sytuacji są Ci, którzy posiadają kilkumiesięczne zapasy i będą mogli stać się w najbliższym czasie samowystarczalni. Ci, którzy są całkowicie uzależnieni od dostaw z Chin, są w o wiele trudniejszej sytuacji – nierealne jest bowiem przygotowanie strategii kryzysowej, która pozwoliłaby na całkowite zabezpieczenie łańcucha dostaw.

Dobrym rozwiązaniem, na które decyduje się coraz więcej firm, jest przenoszenie części transportu ze statków, na samoloty. Jest to bardziej kosztowne, ale gwarantuje dostarczenie produktów na czas.

Odporni na kryzys

W zupełnie innej sytuacji są firmy kurierskie. Jak zapewnia DHL Parcel, firma jest przygotowana na każdą sytuację. Podobną gotowość do pracy bez względu na scenariusz deklaruje InPost.

Usługi kurierów są obecnie kluczowe – na półkach sklepowych zaczyna brakować niektórych towarów, wiele osób nie chce wychodzić z domów, ze względu na zalecenia co do unikania skupisk ludzi. Handel on-line notuje wzrosty, w wielu przypadkach będąc jedynym dostępnym obecnie kanałem sprzedaży. Choć dane z poszczególnych branż nie są jeszcze w pełni znane, to już pojawiają się pierwsze statystyki, mówiące o wzrostach w kanałach eCommerce takich branż, jak: kosmetyki, środki czystości czy medykamenty.  Handel on-line potrzebuje dobrze działającego systemu dostarczania przesyłek. Firmy kurierskie szybko zaadaptowały się do obecnej sytuacji oferując na przykład odbiór bezdotykowy, czy wprowadzając nowe standardy obsługi (nie wchodzenie do mieszkań, czy nie przekazywanie terminala do rąk klienta).

Źródła:
https://wszczecinie.pl/aktualnosci,transport_w_kryzysie_mamy_spadek_kursow_o_95,id-34117.html

https://www.money.pl/gospodarka/zalamal-sie-rynek-transportowy-w-polsce-tysiace-firm-i-pracownikow-zostaly-bez-grosza-6486046973335169a.html

https://innpoland.pl/158495,pandemia-koronawirusa-kurierzy-beda-dostarczac-paczki-i-zakupy

https://blog.edrone.me/pl/the-state-of-ecommerce-3/

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg BIZNES

Wsparcie dla firm w czasie kryzysu – jak realizować inwestycje rozwojowe mimo trudnej sytuacji gospodarczej?

Trudny czas, nie powinien być powodem wstrzymywania inwestycji rozwojowych. W związku z kolejnymi wprowadzanymi tarczami antykryzysowymi oraz innymi projektami pomocowymi, polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą liczyć na wsparcie w kilku formach.

bg BIZNES

4 tygodnie po wybuchu bomby – skoro przetrwałeś, to czas działać

Właśnie mija miesiąc od momentu, kiedy w Polsce wybuchł kryzys. Kurz już trochę opadł, wszyscy musieliśmy się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Na szczęście, świat się nie skończył. Nie zawaliło się niebo, nie mamy 10 tysięcy zachorowań dziennie.

bg BIZNES

Dlaczego pierwszy etap kryzysu jest strategicznie kluczowy?

Kryzys gospodarczy staje się faktem na naszych oczach. Jego skala rażenia i konsekwencje nie są jeszcze znane. Lecz już teraz można postawić hipotezy na temat jego możliwego przebiegu.

bg BIZNES

2 tygodnie po wybuchu bomby – przemyślenia przedsiębiorcy

Poniedziałek, 9 marca 2020 roku, prawdopodobnie zapisze się w dziejach jako data początku ogólnoświatowego kryzysu. To tego dnia ceny ropy naftowej obniżyły się o 30%, a giełdy odnotowały 6% spadki. W Polsce, 12 marca, doświadczyliśmy najgorszego dnia w historii na naszej giełdzie.

bg BIZNES

Zamknięte galerie i spadek popytu – wpływ koronawirusa na branżę retail

Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 nabiera coraz większego tempa. Choroba zbiera żniwo nie tylko wśród zakażonych osób, ale z ogromnym impetem, uderza także w światową gospodarkę.

bg BIZNES

Produkcja i dystrybucja w obliczu pandemii – wpływ koronawirusa na gospodarkę

Wybuch koronawirusa utrzymuje sektor produkcji w stanie recesji. Ze względu na przerwy w działalności przedsiębiorstw w Chinach, wiele sektorów jest obecnie narażonych nie tylko na zakłócenia w łańcuchu dostaw, ale przede wszystkim na znaczące zakłócenia w relacji popytu do podaży.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.