Zarządzanie magazynem w procesie dystrybucji


Zarządzanie magazynem w procesie dystrybucji

Dynamiczny rozwój przedsiębiorstw dystrybucyjnych to wielkie wyzwanie dla działu logistyki. Niezwykle ważne jest zarządzanie magazynem w taki sposób, by przynosił największe zyski oraz realizował wymaganą w danym momencie liczbę zamówień. Dlatego należy nie tylko dobrze rozplanować przestrzeń magazynową, ale także zadbać o najważniejsze kwestie związane z m.in. przepływem informacji na temat realizowanych zleceń. Czym jest zarządzanie procesem dystrybucji oraz jak wpływa na poszczególne obszary magazynu? Opowiem o tym w poniższym artykule.

Czym charakteryzują się firmy dystrybucyjne?

Dystrybucja to nic innego jak proces polegający na kupowaniu towarów w punkcie A i sprzedawaniu ich w punkcie B. Często zdarza się, że towary są importowane z zagranicy i przez to proces ten jest znacznie bardziej skomplikowany.

Firmy dystrybucyjne kładą szczególny nacisk na handel hurtowy. Dzięki hurtownikom producenci mogą dotrzeć ze swoimi towarami do dużej grupy detalistów, a tym samym ułatwić wejście producenta na rynek. Co więcej, wprowadzone innowacje obejmują wiele procesów, które usprawniają sprzedaż i generują większe zyski hurtowników.

Ponadto warto zwrócić uwagę, że to, co wyróżnia firmy dystrybucyjne spośród innych branż to współpraca z klientami w modelu B2B. Przedsiębiorstwa te są nastawione na kooperację z innymi firmami, gdyż tym samym przynosi to więcej zysku niż gdyby decydowali się na współpracę z klientem indywidualnym.

Jaka jest specyfika magazynu w dystrybucji?

Kluczem do rozwoju przedsiębiorstwa jest cykliczne poszerzanie jego asortymentu oraz sprawne zarządzanie procesem dystrybucji. Chcąc tego dokonać, firmy zajmujące się handlem hurtowym muszą zaopatrzyć się w niezbędny element łańcucha dostaw – magazyn.

Magazyn jest to specjalnie wydzielone miejsce do składowania towarów lub wyrobów gotowych. Na każdym etapie dystrybucji odpowiednie zarządzanie magazynem ma realny wpływ na jej przebieg oraz efekty końcowe. W zależności od przeznaczenia istnieją różne typy magazynów m.in przeładunkowe, do przechowywania zapasów, przemysłowe oraz dystrybucyjne. W przypadku magazynu dystrybucyjnego odgrywa on kluczową rolę w przyjmowaniu i wydawaniu towarów, by móc zachować ciągłość sprzedaży. Ale jakie są inne cechy, które wyróżniają go na tle pozostałych?

Na pierwszy ogień zwracamy uwagę na obsługę zamówień. W przypadku magazynów dystrybucyjnych w większości sytuacji są to zamówienia całopaletowe lub na tyle duże i wielopozycyjne, że są potrzebne dedykowane rozwiązania służące do zarządzania magazynem by móc sprawnie je przetransportować w miejsce docelowe. Tym samym, by utrzymać ten proces na jak najwyższym poziomie wymagany jest spersonalizowany system informatyczny, który zoptymalizuje ten etap w łańcuchu dostaw. Zastosowane mogą być w nim kompletnie inne moduły systemowe w porównaniu do np. magazynu przemysłowego nastawionego na zapewnienie systematycznego zaopatrzenia produkcji.

Kluczowi klienci

Dystrybucja B2B często skupia się na realizowaniu wielu zamówień dla zaledwie kilku kluczowych konsumentów. Jest to istotna specyfikacja, gdyż w przypadku modelu B2C koncentruje się on na realizacji zamówień przez duże grono konsumentów, dokonujących przeważnie jedno lub kilku-pozycyjne zlecenia. Tym samym magazyn powinien być możliwie jak najlepiej dostosowany do tego typu działań i być wyposażony w specjalne strefy ułatwiające cały proces obsługi zamówień hurtowych.

To, co jest równie ważne w magazynach dystrybucyjnych to odpowiednie rozlokowanie towarów. Dlaczego jest to aż tak istotne? Magazynierzy doceniają fakt jak najlepszego dostępu zarówno do palet, jak i kartonów gdyż ułatwia to załadunek oraz eliminuje możliwość pomyłki w zamówieniach. Dzięki temu zarządzanie procesem dystrybucji jest znaczne prostrze. Skraca to czas całego procesu i pozwala na eliminację ewentualnych pomyłek.

Strefy w magazynie firmy dystrybucyjnej

Układ magazynu jest pierwszym i zarazem najważniejszym krokiem w przygotowaniu prawidłowo funkcjonującego obiektu. Zaprojektowanie odpowiednich stref na tak dużej przestrzeni to nie lada wyzwanie, jednak dzięki odpowiedniej analizie dystrybucji projektant magazynu jest w stanie tego dokonać.

Praca każdego magazynu ogranicza się do czterech podstawowych etapów. Jest to przyjęcie zamówienia, składowanie, kompletacja a na końcu wydanie towaru. Oprócz nich, w zależności od przeznaczenia magazynu wyróżnia się także strefę rozładunku i załadunku samochodów ciężarowych oraz strefę wysyłek. Czym różnią się poszczególne obszary magazynu i za jakie zadania są odpowiedzialne?

Strefa przyjęcia wyrobów gotowych

Pierwszą strefą w magazynie dystrybucji jest strefa przyjęcia wyrobów gotowych. Ważne, by znajdowała się ona w najbardziej oddalonym miejscu od reszty magazynu. Pozwoli to na nie tylko przyjmowanie towarów, ale także przeprowadzanie kontroli jakości i odpowiednie ich sortowanie. Obecnie większość produktów posiada kody kreskowe, które są wygenerowane przez specjalny skaner i za pomocą których możliwe jest zlokalizowanie towaru. Tym samym operator wózka może rozlokować go w odpowiednim miejscu, minimalizując szansę pomyłki w późniejszych etapach.

Strefa magazynowania

Kolejnym fundamentalnym obszarem magazynu jest strefa magazynowania. Jest ona przeznaczona wyłącznie na składowanie towaru, który może być rozlokowany na różne rodzaje począwszy od bezpośredniego ułożenia ich na posadzce, poprzez stos i bloki, a kończąc na magazynowaniu na specjalnie przystosowanych do tego regałach. Wybranie odpowiedniego sposobu zależy w gruncie rzeczy od rodzaju magazynowanego produktu oraz od ilości i czasu, przez jaki musi być składowany.

Obszar kompletacji zamówień

Trzecią strefą jest obszar kompletacji zamówień. Ta część magazynowa może być zintegrowana z pozostałymi strefami i tak też jest w przypadku kompletacji wykonywanej z regału. Mogą być także oddzielone od strefy magazynowania lub utworzone w miejscach specjalnych, zazwyczaj wyposażonych w systemy automatyczne lub półautomatyczne.

Strefa pakowania zamówień

Ostatnią strefą jest ta, przeznaczona na pakowanie zamówień skompletowanych w poprzednich etapach. W zależności od potrzeby strefa ta może być także przeznaczona na gromadzenie towarów, które będą wydawane i ładowane na pojazdy dostawcze i dystrybucyjne. Aby zapewnić odpowiednią szybkość ruchu w magazynie, te obszary magazynu muszą być zaprojektowane w specjalnym miejscu, wyodrębnionym od reszty obiektu.

Podsumowanie

Jak można zauważyć, zarządzanie procesem dystrybucji to skomplikowany proces, który wymaga od przedsiębiorców konkretnych i dobrze przemyślanych działań. Rozważnie rozplanowane obszary magazynu, a także zastosowanie dedykowanych rozwiązań zarządzania przestrzenią magazynową pozwalają usprawnić procesy dystrybucyjne. O tym, jakie działania idealnie sprawdzą się w konkretnym przedsiębiorstwie zależy od zaawansowanych wyzwań, a także specyfiki branży.