Zamknięte galerie i spadek popytu – wpływ koronawirusa na branżę retail


Zamknięte galerie i spadek popytu – wpływ koronawirusa na branżę retail

Rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-CoV-2 nabiera coraz większego tempa. Choroba zbiera żniwo nie tylko wśród zakażonych osób, ale z ogromnym impetem, uderza także w światową gospodarkę. W poprzednim artykule, zastanawialiśmy się nad wpływem pandemii na branżę produkcyjną i dystrybucyjną. Dzisiaj przyjrzymy się branży retail.

Problem na szeroką skalę

Rządowe regulacje związane z zamykaniem między innymi galerii handlowych oraz głośne akcje społeczne nawołujące do pozostania w domu, kładą cień przede wszystkim na branżę handlową, która swoją ofertę kieruje do klienta indywidualnego. Obostrzenia uniemożliwiają dokonywania zakupów w dużej części sklepów stacjonarnych między innymi z odzieżą czy dodatkami, ale Polacy niechętnie sięgają także do swoich wirtualnych portfeli.

Pierwsze konsekwencje obostrzeń spowalniających popyt są już widoczne. Na przykład lider sprzedaży obuwia, grupa CCC, przyznaje, że obecna sytuacja będzie mieć zdecydowanie negatywny wpływ na wyniki finansowe za pierwszy kwartał. W skład grupy wchodzą sieci CCC, Gino Rossi, eObuwie, DeeZee i Karl Vogele. W marcu cena akcji spółki CCC na warszawskiej GPW zmalała aż o 63,2% – z 102,30 złotych do 37,98 złotych. W komunikacie giełdowym, firma podkreśla także, że wartość sprzedaży z e-commerce w marcu 2020 wynosi 45% całych przychodów (dla porównania w marcu 2019 było to zaledwie 25%).

Potencjalnie negatywnych konsekwencji obecnej sytuacji spodziewają się również przedstawiciele Grupy Redan, właściciela marki Top Secret. 75% przychodów firmy jest uzyskiwana w sklepach działających jako franczyzy. Istnieje ryzyko, że część z nich nie będzie się w stanie utrzymać, co może mieć poważne konsekwencje dla wyników finansowych całej Grupy. Obecnie firma zamierza zintensyfikować działania związane ze sprzedażą online (które obecnie przynoszą około 15% przychodów).

Zagrożenia dla polskiego handlu

Sprzedaży stacjonarnej nie mogą na razie prowadzić jedynie sklepy wielkopowierzchniowe (za wyjątkiem spożywczych), ale wielu przedsiębiorców stara się szukać alternatywnych rozwiązań, jak zakupy z dowozem przez sprzedawcę do domu. Wszystko wskazuje jednak na to, że tendencje zakupowe Polaków wyraźnie spadają i taka sytuacja może utrzymać się jeszcze kilka tygodni, a nawet miesięcy.

Według statystyk aż ⅓ Polaków żyje “od pierwszego do pierwszego” i nie posiada oszczędności. Kryzys popytowo-podażowy może zatem zaskoczyć sieci handlowe, które będą notować coraz większe spadki przychodów. Niezwykle ważne są tutaj działania rządu, które mogą spowolnić kryzys i wspomóc zarówno obywateli, jak i przedsiębiorców.

Kolejnym istotnym zagrożeniem dla firm handlujących na rynku B2C jest możliwość przerwy dostaw z Chin. Sytuacja zmienia się dynamicznie, ale to jeszcze nie moment, by mówić o opanowaniu wirusa w państwie środka. Już teraz wiemy o trwającym paraliżu wokół chińskim portów. Im dłużej będzie on trwał, tym większa szansa, że Polska odczuje przerwy w dostawach. Taka sytuacja będzie dodatkowym obciążeniem dla firm z branży retail, które nie dość że obecnie muszą radzić sobie w warunkach obniżonego popytu, to jeszcze mogą napotkać ograniczenia w zakresie oferowanych produktów.

Jak sobie radzić?

Epidemia, z którą mamy obecnie do czynienia, wcale nie musi oznaczać upadku dla wielu polskich sieci handlowych. Przeciwnie, trudna sytuacja stwarza możliwości, by przede wszystkim zintensyfikować działania związane ze sprzedażą internetową. Ciekawe oferty na pewno zainteresują osoby, które pozostają w domach. Ważnym elementem może okazać się również zapewnienie klientom możliwości odbioru paczek w sposób bezkontaktowy. Obecna sytuacja to także świetny moment na budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie. Przedsiębiorstwa mogą brać przykład z między innymi z marki 4F, która planuje przekazać 20% swoich obrotów z e-commerce dla szpitala MSWiA w Warszawie na walkę z koronawirusem. Firma od początku aktywnie angażuje się w pomoc na tym polu.

Źródła:
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/epidemia-koronawirusa-zamkniete-sklepy-ccc-istotnie-dotkniety-przez-skutki-koronawirusa-45-proc-wplywow-z-e-commerce-jakie-rabaty
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koronawirus-epidemia-szpitale-sprzet-4f-przekaze-10-proc-obrotow-z-e-commerce-agata-daje-1-mln-zl
http://strefainwestorow.pl/artykuly/spolki/20200311/koronawirus-ccc-lpp-vistula
http://retailnet.pl/2020/03/16/26705-redan-obawia-sie-o-dzialanosc-sklepow-franczyzowych-top-secret/