Zastosowanie metod DRP i DRP II w systemie ERP jest możliwe, dzięki przechowywaniu przez narzędzie wszystkich informacji potrzebnych do określenia momentu, w którym należy złożyć zamówienie u dostawcy, aby zostało zrealizowane przed wyczerpaniem zapasów w magazynie. Umożliwia to precyzyjne planowanie zasobów dystrybucji i pozwala firmom handlowym zapewnić stałą dostępność towarów dla swoich klientów, bez ryzyka powstania złogów magazynowych. Informacje, na których opiera się system podczas przygotowania i złożenia zamówienia, to między innymi:
- czas realizacji dostawy, który jest inny dla każdego dostawcy,
- czas transportu towaru, który zależy od lokalizacji dostawcy,
- średnia sprzedaż towaru, dzięki której można określić kiedy zapasy towaru się skończą i uwzględniając czasy realizacji dostawy oraz transportu, zaplanować dostawę,
- informację o objętości towaru potrzebną na określenie jaką maksymalną ilość będzie w stanie przyjąć magazyn w momencie dostarczenia towaru.
Dzięki dostępowi do powyższych informacji system jest w stanie automatycznie generować zamówienia do dostawcy, analizując na bieżąco aktualne zapasy, średnią sprzedaż oraz pozostałe atrybuty wymienione wyżej. Dział zakupów może takie zamówienie przeprocesować dalej, weryfikując wcześniej, czy nie chce dodać innych pozycji, lub zmienić ilości istniejących. Następnie gotowe zamówienie jest wysyłane do dostawcy. System w przypadku wysłania zlecenia szacuje prawdopodobny termin jego realizacji. Dzięki temu dział obsługi klienta w przypadku niedostępności towaru, jest w stanie poinformować klienta o przybliżonym terminie dostawy.
Takie rozwiązanie zostało wdrożone u jednego z naszych klientów z branży automotive za pomocą systemu ERP. Dzięki temu możliwe stało się automatyczne generowanie zamówień do dostawcy na podstawie danych o stanach, sprzedaży i parametrach konkretnego dostawcy. Rozwiązanie umożliwiło również zmianę procesu przygotowywania zleceń, które wcześniej były realizowane poza systemem, z użyciem plików excel i dopiero po obrobieniu trafiały do systemu (poprzez import pozycji zamówienia). Dodatkowo nie wszyscy pracownicy pamiętali o tym, aby wprowadzać zamówienia do systemu, przez co utrudniony był dostęp do informacji o statusie realizacji zamówienia. Teraz całość procesu odbywa się w systemie i w znacznym stopniu odbywa się automatycznie. Dzięki temu pracownicy mogą poświęcić czas na realizację innych, bardziej złożonych zadań.