System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Skuteczny system obsługi reklamacji to klucz do utrzymania wysokiego zadowolenia klientów i minimalizowania strat dla przedsiębiorstwa. Automatyzacja tego procesu, w tym rejestrowanie zgłoszeń reklamacyjnych, pozwala na szybsze i bardziej przejrzyste zarządzanie roszczeniami. Wdrożenie odpowiednich narzędzi IT, takich jak system ERP, ułatwia analizę problemów, monitorowanie wydajności i usprawnianie procedur. Jakie konkretne funkcje oferuje nowoczesne oprogramowanie do obsługi reklamacji? W jaki sposób może ono pomóc firmie w optymalizacji procesów i poprawie relacji z klientami? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.
Wyobraź sobie sytuację, w której do Twojego sklepu przychodzi klient, chcący złożyć reklamację. W jednej ręce trzyma paragon, a w drugiej produkt, który u Ciebie zakupił. Zdenerwowany prosi o rozmowę z managerem. Lub inny przykład: klient odsyła do Twojej firmy produkt bez faktury, paragonu czy etykiety. Nie informuje o numerze zamówienia, lecz oczekuje, że… jego zgłoszenie zostanie rozpatrzone. Twoi pracownicy poświęcają czas, aby zidentyfikować, skąd pochodzi towar, kiedy został wysłany i czy roszczenie w ogóle ma rację bytu. Niezależnie od tego, która sytuacja Cię spotyka – kupujący ma prawo do reklamacji, którą musisz uznać.
Reklamacje są nieodłączną częścią działalności w każdej firmie handlowej. Większość przedsiębiorców stara się zapewnić jak najwyższą jakość swoich produktów i usług. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, w których klienci zgłaszają uwagi dotyczące zakupionych dóbr. Nie zawsze są one zasadne. Niektórzy kupujący potrafią nawet posunąć się do oszustwa – np. deklarując, że przedmiot był zniszczony w momencie nabycia, podczas gdy w wyniku nieprawidłowego użytkowania, zniszczono go już po zakupie.
Reklamacje oznaczają dla przedsiębiorcy ponoszenie dodatkowych kosztów i konieczność naprawienia błędów. To dość delikatna kwestia – zdenerwowany kupujący może pogorszyć wizerunek firmy. Rozwiązanie takiego sporu to szansa na to, żeby poprawić relacje z klientami. Aby mogło tak być, zarządzanie reklamacjami musi być skuteczne i dobrze skoordynowane. Najlepsze efekty daje wykorzystanie do tego odpowiednich narzędzi IT, takich jak np. system ERP.
Wielu klientów Sente poszukuje rozwiązania, które pomoże w tym procesie. Dlatego stworzyliśmy nową wersję modułu obsługi reklamacji w Teneum X. Dzięki niemu dostarczamy program, który w intuicyjny sposób pozwala zarządzać wszystkimi czynnościami potrzebnymi do sprawnego obsłużenia zgłoszenia i gromadząc odpowiednie dane w jednym panelu.
Moduł powstał jako rozszerzenie obszaru Workflow w celu ułatwienia zarządzania reklamacjami na każdym etapie procesowania. Zapewnia wgląd w ich stan, dostęp do dokumentów powiązanych z nimi, a także przyspiesza ich weryfikację. System do reklamacji pozwala obsługiwać wydawanie zamienników, zlecać naprawę towaru, a także wysyłać automatyczne powiadomienia do dostawców.
Moduł gromadzi niezbędne informacje, umożliwiając przetwarzanie reklamacji poprzez obszar Workflow. Jak wygląda to w praktyce? System pozwala na ustandaryzowanie procesu obiegu reklamacji w firmie, przypisanie zadań do danych osób, dodawanie komentarzy czy też załączników. Ułatwia dotrzymywanie terminów na rozpatrzenie reklamacji, monitorując i przypominając operatorowi o deadlinie. Narzędzie ma wiele funkcji, które będą przydatne zarówno w firmie handlowej B2B, jak i B2C.
Główną i najważniejszą funkcją, którą oferuje system, jest całościowe zarządzanie procesem reklamacji w szybki sposób. Od momentu zgłoszenia się klienta, aż do końcowej odpowiedzi firmy. Ścisły przepływ informacji zapewnia stałe monitorowanie postępu obsługi reklamacji. Operatorzy mogą przypisywać poszczególne czynności potrzebne do rozwiązania problemów, a także monitorować czas, w którym następuje reakcja. To dobry sposób na zweryfikowanie, czy cały proces nie trwa zbyt długo. Jeśli tak, pozwala to zmodyfikować procedury, które go wydłużają.
Moduł obsługi reklamacji pozwala analizować napływające zgłoszenia, ich przyczyny i identyfikować trendy. Na przykład jeśli wiele reklamacji pochodzi z jednej partii towaru, oznacza to, że jest ona wadliwa i należy zwrócić się z tym do dostawcy. Dzięki takim analizom Twoja firma ma szansę błyskawicznej reakcji na problem, a w ten sposób możesz poprawić jakość oferowanych usług, w tym: bezpieczeństwo.
Obszar obsługi reklamacji w systemie ERP monitoruje wydajność obsługi tego procesu. Oprogramowanie pozwala zweryfikować liczbę zgłoszonych reklamacji, analizować sposoby rozwiązania reklamacji, lub sprawdzić, ile zajęło czasu. Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć, czego potrzebują klienci oraz przekonać się, czy jakość Twoich usług jest już na najwyższym poziomie.
Oprogramowanie zwiększa efektywność zarządzania dokumentami związanymi ze zgłoszeniami. Niezależnie od tego, czy są to faktury kosztowe, korekty, dokumenty magazynowe, czy też protokoły reklamacyjne. Aplikacja generuje też wszystkie niezbędne dokumenty w trakcie procesu rozpatrywania zgłoszenia.
System reklamacji jest zintegrowany z pozostałymi modułami oprogramowania ERP Teneum X, aby procesy biznesowe działały płynnie i bez utrudnień, a informacje pomiędzy nimi były spójne. To bardzo ważne, ponieważ dzięki temu wszyscy pracownicy wiedzą, jakie zadania muszą wykonać, a komunikacja z klientem jest łatwiejsza.
System reklamacji obsługuje wiele typów zgłoszeń, np. niedobory lub braki w dostawie, zmieniony towar, nadwyżki w dostawach, reklamacje jakościowe, i wiele innych. Moduł Reklamacje pozwala na modyfikowanie zgłoszeń: dodawanie nowych, edytowanie ich lub usuwanie. Wszystkie te opcje zawierają podstawowe dane o klientach. Ponadto możesz w tym obszarze sprawdzić historię dokonywanych operacji, a także wydrukować dokument zgłoszenia. Zawarte w module filtry pozwalają na dogodne sortowanie i wyświetlanie reklamacji.
Każda reklamacja może zawierać dowolną liczbę reklamowanych pozycji. Niekoniecznie muszą dotyczyć jednego dokumentu zakupowego. Moduł umożliwia dodawanie, edytowanie lub usuwanie istniejących pozycji reklamacji, a także zmienianie ich statusów osobno dla każdej z nich, np. na „zakończenie rozpatrywania”. W tym miejscu użytkownik może znaleźć szczegóły związane z reklamowanym towarem. Dodatkowo znajdzie informację o preferowanym przez klienta sposobie jej rozpatrzenia, a także o uznanym przez firmę sposobie rozwiązania problemu: np. zwrot pieniędzy, lub naprawa towaru. Okno umożliwia sprawdzenie historii operacji, a także wykonywanie lub wycofywanie ich. Z tego poziomu można wydrukować etykiety reklamacyjne, a poszczególne pozycje można dodawać pojedynczo, lub poprzez kopiowanie i rozbijanie już istniejących.
W trakcie rozpatrywania procesu reklamacji system umożliwia sprawdzenie, dodawanie nowych oraz edycję i usuwanie istniejących zadaniach, które należy wykonać w ramach danego zgłoszenia. Po dodaniu nowej pozycji podstawowe czynności zostaną dodane do listy automatycznie, a operator będzie miał możliwość dołączenia kolejnych czynności w specyficznych przypadkach. Na przykład pobranie dodatkowej części naprawczej z magazynu, jeśli zaistnieje taka konieczność. Dzięki temu wiadomo, co zostało zrealizowane w ramach każdego zgłoszenia.
Skuteczne zarządzanie reklamacjami jest niezwykle ważne dla każdej firmy. System ERP stanowi spore usprawnienie procesu reklamacji i dodatkowo umożliwia bieżące monitorowanie i analizę danych, a także dotrzymywanie terminów. To przekłada się z kolei na nieustanne polepszanie obsługi klienta. Dzięki tym informacjom możesz znaleźć miejsca, w których proces trzeba zmodyfikować tak, aby był wydajniejszy. Ponadto dzięki odpowiednio skonfigurowanemu systemowi ERP, przedsiębiorcy mogą znacznie zredukować koszty związane z reklamacjami, zminimalizować ryzyko popełnienia błędów i oszczędzić wiele godzin. Warto zatem poświęcić czas i środki na wdrożenie takiego rozwiązania, aby zapewnić sobie przewagę konkurencyjną i poprawić swoją pozycję na rynku.
Jak każda część naszego rozwiązania również system do obsługi reklamacji jest bardzo elastycznym modułem, który w ramach wdrożenia jesteśmy w stanie dostosować do wymogów każdego, nawet najbardziej wymagającego procesu.
Wdrożenie systemu ERP z modułem do obsługi reklamacji pozwala na automatyzację i ustrukturyzowanie całego procesu, co znacząco skraca czas rozpatrywania zgłoszeń. Dzięki temu firma może szybciej reagować na problemy klientów, minimalizować błędy i skutecznie analizować przyczyny zgłoszeń na podstawie danych zbieranych przez system, co przekłada się na poprawę jakości obsługi.
Tak, nowoczesne systemy ERP umożliwiają automatyczne rejestrowanie zgłoszeń, co usprawnia cały proces reklamacyjny. Oprogramowanie pozwala klientowi na samodzielne zgłoszenie reklamacji, a narzędzie przypisze jej unikalny numer, skataloguje niezbędne dokumenty i wyśle powiadomienia o konieczności podjęcia działań do odpowiednich pracowników.
Dzięki uporządkowanemu i szybkiemu procesowi obsługa klienta przybiega szybciej i otrzymuje on bardziej przejrzyste rozwiązanie swoich problemów. Ponadto system zapewnia stały monitoring statusu danej reklamacji i automatyczne powiadomienia, co zwiększa ich poczucie kontroli i zaufanie użytkowników do firmy.
Tak, moduł reklamacji w systemie ERP pozwala na analizę trendów oraz identyfikację najczęstszych przyczyn zgłoszeń. Dzięki temu firma może szybko reagować na pojawiające się problemy, eliminować wadliwe partie produktów i ulepszać swoje procesy, co wpływa na zmniejszenie liczby reklamacji w przyszłości.
System obsługi reklamacji w ramach ERP umożliwia m.in. monitorowanie statusu zleceń reklamacyjnych, przypisywanie zleceń do odpowiednich pracowników i automatyczne generowanie dokumentów. Ponadto zapewnia integrację z innymi modułami ERP oraz dokładną analizę danych podczas całego procesu prowadzenia reklamacji. Dzięki temu proces obsługi reklamacji jest bardziej efektywny, a firma może szybciej reagować na potrzeby użytkowników.
Konsultant i architekt rozwiązań informatycznych wspierających zarządzanie w firmach handlowych. Z Sente związany od 10 lat. Brał udział w projektach budowy i rozwoju systemów ERP dla lidera rynku dystrybucji artykułów BHP, firmy specjalizującej się w obrocie metalami szlachetnymi oraz czołowego eksportera polskich produktów spożywczych na terenie Europy zachodniej.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga